Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Noe skjer visst i Kanada, og de ser på muligheten for å starte opp produksjonen igjen. Derimot uklart hvilke størrelser som er aktuelt.
https://dehavilland.com/corporate-i...-aircraft-of-canada-dash-8-roadmap-announced/

Hvor mange kunder og maskiner bør de ha ordre på før de starter opp tror dere? Og hvor mange vil i såfall WF kanskje legge inn ordre på hvis en -100/-200-erstatter kommer? 25-30?

Blir dette en form for hybrid kan det jo også bli interessant.

Kanadierne har tidligere opplyst via Flight Global at 40 bestillinger utløser oppstart av ny produksjon av Q200.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Noe skjer visst i Kanada, og de ser på muligheten for å starte opp produksjonen igjen. Derimot uklart hvilke størrelser som er aktuelt.
https://dehavilland.com/corporate-i...-aircraft-of-canada-dash-8-roadmap-announced/

Hvor mange kunder og maskiner bør de ha ordre på før de starter opp tror dere? Og hvor mange vil i såfall WF kanskje legge inn ordre på hvis en -100/-200-erstatter kommer? 25-30?

Blir dette en form for hybrid kan det jo også bli interessant.

DHC har tidligere kommunisert via Flight Global sist år at 40-60 bestillinger for Q200 så starter de opp produksjonen igjen.
Q400 er ikke vurdert oppstart på , men som de skriver kun after market tjenester i annenhånds markedet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Jeg kan også ser for meg at Dash 8neo kan bli aktuelt som en erstatter for såkalte Bush plane i utviklingsland og Australia etterhvert som dem nå blir mer moderne og utviklet områder. En kombiversjon av Dash 8 ville vært ideelt for dem og mulig da dem ikke har de helt samme sikkerhetskravene som her.


Endel utfordringer som jeg ser her: Det er vanskelig med en NEO uten en New Engine. Jeg jeg sliter litt med å se hva som er tilgjengelig her i nær fremtid av hva som både kan gi nok ytelse og rekkevidde, og samtidig stor nok reduksjon i forbruk.

Så er spørsmålet hvor store midler til utvikling De Havilland har? Og hvordan få maskinen til å produseres billig nok? Mange av disse selskapene sliter med å finansiere splitter nye maskiner.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Årets slag for denne. https://www.d328.eco/
Ikke basert på annet enn at den er ganske kewl.
Tror WF prøver seg på noe lurt, de vil "tvinge" frem hjelp.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Hva skjer om det om 10-15 år fremdeles ikke finnes noen reelle erstatninger for Dashene? På et eller annet tidspunkt vil jo WF komme i en situasjon hvor de gamle proppene MÅ ut, og at man enten må gå over til større fly eller legge ned fordi større fly ikke funker på kortbanenettet....?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Fortsatt er eneste erstatteren for Dash-8 en Dash-8.

Widerøe vurderte bruke Dash-8 i over 10 år til

Bak betalingsmur

https://www.an.no/vurderer-a-fly-i-...r-ingen-forhastede-beslutninger/s/5-4-2116487


Og nå skal nytt utstyr i styrhuset

https://universalavionics.com/home/...with-universal-avionics-flight-display-system

TUCSON, Arizona – June 19, 2025 – Universal Avionics (UA) today announced that Widerøes Flyveselskap AS (Widerøe), Scandinavia’s largest regional airline, is upgrading its Dash 8 fleet with the InSight[emoji2400] flight deck and connected avionics solution as part of De Havilland Canada’s upgraded avionics suite. Widerøe is the launch customer of this modernized cockpit solution, with its fleet of Dash 8-100/200 aircraft.
 
Back
Top