• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Noe skjer visst i Kanada, og de ser på muligheten for å starte opp produksjonen igjen. Derimot uklart hvilke størrelser som er aktuelt.
https://dehavilland.com/corporate-i...-aircraft-of-canada-dash-8-roadmap-announced/

Hvor mange kunder og maskiner bør de ha ordre på før de starter opp tror dere? Og hvor mange vil i såfall WF kanskje legge inn ordre på hvis en -100/-200-erstatter kommer? 25-30?

Blir dette en form for hybrid kan det jo også bli interessant.

Kanadierne har tidligere opplyst via Flight Global at 40 bestillinger utløser oppstart av ny produksjon av Q200.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Noe skjer visst i Kanada, og de ser på muligheten for å starte opp produksjonen igjen. Derimot uklart hvilke størrelser som er aktuelt.
https://dehavilland.com/corporate-i...-aircraft-of-canada-dash-8-roadmap-announced/

Hvor mange kunder og maskiner bør de ha ordre på før de starter opp tror dere? Og hvor mange vil i såfall WF kanskje legge inn ordre på hvis en -100/-200-erstatter kommer? 25-30?

Blir dette en form for hybrid kan det jo også bli interessant.

DHC har tidligere kommunisert via Flight Global sist år at 40-60 bestillinger for Q200 så starter de opp produksjonen igjen.
Q400 er ikke vurdert oppstart på , men som de skriver kun after market tjenester i annenhånds markedet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Jeg kan også ser for meg at Dash 8neo kan bli aktuelt som en erstatter for såkalte Bush plane i utviklingsland og Australia etterhvert som dem nå blir mer moderne og utviklet områder. En kombiversjon av Dash 8 ville vært ideelt for dem og mulig da dem ikke har de helt samme sikkerhetskravene som her.


Endel utfordringer som jeg ser her: Det er vanskelig med en NEO uten en New Engine. Jeg jeg sliter litt med å se hva som er tilgjengelig her i nær fremtid av hva som både kan gi nok ytelse og rekkevidde, og samtidig stor nok reduksjon i forbruk.

Så er spørsmålet hvor store midler til utvikling De Havilland har? Og hvordan få maskinen til å produseres billig nok? Mange av disse selskapene sliter med å finansiere splitter nye maskiner.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Årets slag for denne. https://www.d328.eco/
Ikke basert på annet enn at den er ganske kewl.
Tror WF prøver seg på noe lurt, de vil "tvinge" frem hjelp.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Hva skjer om det om 10-15 år fremdeles ikke finnes noen reelle erstatninger for Dashene? På et eller annet tidspunkt vil jo WF komme i en situasjon hvor de gamle proppene MÅ ut, og at man enten må gå over til større fly eller legge ned fordi større fly ikke funker på kortbanenettet....?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Fortsatt er eneste erstatteren for Dash-8 en Dash-8.

Widerøe vurderte bruke Dash-8 i over 10 år til

Bak betalingsmur

https://www.an.no/vurderer-a-fly-i-...r-ingen-forhastede-beslutninger/s/5-4-2116487


Og nå skal nytt utstyr i styrhuset

https://universalavionics.com/home/...with-universal-avionics-flight-display-system

TUCSON, Arizona – June 19, 2025 – Universal Avionics (UA) today announced that Widerøes Flyveselskap AS (Widerøe), Scandinavia’s largest regional airline, is upgrading its Dash 8 fleet with the InSight[emoji2400] flight deck and connected avionics solution as part of De Havilland Canada’s upgraded avionics suite. Widerøe is the launch customer of this modernized cockpit solution, with its fleet of Dash 8-100/200 aircraft.
 
Back
Top