Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly

Er ikke dette bare resurkiserng av gamle nyheter ?

Foregår det ikke et oppgraderingsprogram for levetidsfolengelse av :100 flåten med tanke på cycles ?

Og kanskje kan vi håpe på at at Viking vil kjøpe papirgrunnlaget,
og starte nyproduksjon av DHC-8-100 til - 300 ?


Har sansen for Canada og Canadiere/ens etter å ha vært "newfie" i perioder. :thumbup:thumbup
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det kanske gäller samma sak för Wideroe´s och DHC-8-100 som för DC-3 operatörer:

"The only replacement for a DC-3 is another DC-3"
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

wf.jpg

Det var omtrent noe sånt jeg hadde i tankene da jeg valgte nick på dette forumet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hehe, fin reklame av Widerøe, men jeg lurer også på hvilken flytype de velger til slutt. Siden noen av dere nevnte CASA C295 ble jeg litt nysgjerrig på hvordan denne ville sett ut i WF-farger, da den jo virker ganske aktuell. Den er muligens litt stor i forhold til Dash 8-100, men på Wikipedia står det take-off run på 670 meter så det skulle vel gå på de kortbaneflyplassene i Norge med kun 800 meter rullebane. Mulig dette kun gjelder militær utgave og ikke en evt. sivil utgave som kanskje blir tyngre. C235 er kanskje mer sannsynlig selv om den er gammel? Tenker da mest på størrelse.

Her er i alle fall et bilde jeg har redigert av en C295 i WF-farger. Kunne blitt gjort bedre, og den ble ikke så kvit som jeg hadde tenkt, men jeg fikk ikke til noe bedre uten at det ble alt for lyst. I tillegg er den ikke helt riktig under, men siden denne har litt annerledes form under med understell og slikt gjorde jeg det sånn. Ser da ikke så ille ut i WF-farger denne? :)

wideroe_c295.png


Her er orginalbildet: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Polish_Air_Force_CASA_C-295M_Lofting.jpg
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Bombardier har en markedsanalyse som anslår at det på vil være behov for ca 300 fly i segmentet 20-59 seter de neste 20 årene. Det antydes at nye flymodeller kanskje kan bli aktuelle i slutten av denne perioden.

Bombardier Market Forecast 2012-2031

LItt OT: Rapporten har også en figur som viser at Norge har flest flyreiser per capita...
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Hvilke flytyper har de egentlig å velge fra med de korte rullebanene vi har rundt forbi?

Har ikke noe vondt å si om Widerøe, men håper ærlig talt at antallet "Kyllingmarker" kan reduseres, og samles / sentraliseres med færre og større flyplasser.
Som kunde er det noe herk å reise fra / til en småflyplass:
- Dyre billetter
- Dårlig regularitet (høst / vinter)
- Null bonuspoeng (FOT ruter)

I praksis er man ofte nødt til å sette seg i bilen, og kjøre 250 - 500 km. for å spare inn på billettkostnaden, eller rett og slett for å være sikret å nå forbindelse videre.
Tror ikke disse problemene løses med en annen flytype...... :-(
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Har ikke noe vondt å si om Widerøe, men håper ærlig talt at antallet "Kyllingmarker" kan reduseres, og samles / sentraliseres med færre og større flyplasser.
Som kunde er det noe herk å reise fra / til en småflyplass:
- Dyre billetter
- Dårlig regularitet (høst / vinter)
- Null bonuspoeng (FOT ruter)

I praksis er man ofte nødt til å sette seg i bilen, og kjøre 250 - 500 km. for å spare inn på billettkostnaden, eller rett og slett for å være sikret å nå forbindelse videre.
Tror ikke disse problemene løses med en annen flytype...... :-(

Hvor i Oslo er det du bor? Du har tydeligvis absolutt ingen aning hvor viktig småbanenettet er for Norge og distriktene der det faktisk bor folk også...
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Hvor i Oslo er det du bor? Du har tydeligvis absolutt ingen aning hvor viktig småbanenettet er for Norge og distriktene der det faktisk bor folk også...

Tja.....bor i en forstad til Oslo som ligger ganske nær Polarsirkelen, og så???
Småbanenettet, som du kaller det, kan nok være viktig for distriktene,
men hva om vi kunne få en viss utvikling, og et BEDRE tilbud?
Ville det vært et problem?
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Hvor i Oslo er det du bor? Du har tydeligvis absolutt ingen aning hvor viktig småbanenettet er for Norge og distriktene der det faktisk bor folk også...

Har du stått opp på feil ben i dag eller?
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Har ikke noe vondt å si om Widerøe, men håper ærlig talt at antallet "Kyllingmarker" kan reduseres, og samles / sentraliseres med færre og større flyplasser.
Som kunde er det noe herk å reise fra / til en småflyplass:
- Dyre billetter
- Dårlig regularitet (høst / vinter)
- Null bonuspoeng (FOT ruter)

I praksis er man ofte nødt til å sette seg i bilen, og kjøre 250 - 500 km. for å spare inn på billettkostnaden, eller rett og slett for å være sikret å nå forbindelse videre.
Tror ikke disse problemene løses med en annen flytype...... :-(

Dårlig regularitet??? Blandt de beste i Europa om man ser på statistikken....
Er vel ikke Widerøe sin feil at det ikke er bonuspoeng....
Dyre billetter? Er det Wf som er dyre eller de andre dom er altfor billige??
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Dårlig regularitet??? Blandt de beste i Europa om man ser på statistikken....

Ja, vil si at regulariteten er dårlig, når små lokale tåkebyger kan lamme trafikken et døgn!
Hadde en (for meg) viktig tur fra lokal flyplass 21.10. Hele ettermiddagen den 20.10. ble flyene omdirigert til annen flyplass. Vil du si at det er "God regularitet"??
Vurderte bil til nærmeste regionale flyplass, men det viste seg at tåka lettet akkurat nok til at jeg kom meg avgårde på min flight neste dag.
Da kan man kanskje kalle det flaks, eller kanskje heller dumskap (av meg), som ikke satte meg i bilen, og kjørte 25 mil for å være sikker på å nå korresponderende fly?
Slik opplever vi "blant de beste i Europa om man ser på statistikk".
Capiche?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Capiche? Nei, egentlig ikke. Dette må sees i en større sammenheng, det er jo ikke slik at været nødvendigvis er bedre fordi man legger flyplassen til et større sted, eller hva?
Hadde du kommet deg avgårde om det var en større flyplass?? Og du står jo faktisk fritt til å reise fra nærmeste storflyplass , så hvorfor gjorde du ikke det??
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Synes da heller ikke prisen er så verst på kortbanenettet og i tillegg har Widerøe kampanjer med priser ned til 399kr. Men ser det at man kunne samlokalisert noen av flyplassene, bare det ikke blir for langt å kjøre for folk.

F.eks i en samlokalisert flyplass for Helgeland på Mo i Rana ville man brukt fra Sandnessjøen 2t15min bilkjøring for å komme til denne flyplassen. Dagens tid fra Sandnessjøen til Stokka Lufthavn er 12min bilkjøring. Tror mange vil synes 2t15min er alt for langt.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Beklager å ha vært med på å dra tråden LANGT utenfor topic, var ikke meningen :-(
Når det gjelder fly til Widerøe, så tror jeg optimismen i selskapet er større enn realitetene.
Det blir neppe produsert flere Dash 39 setere for Widerøe eller andre.
Hvorfor: Produktet er nedlagt, og blir neppe startet opp for 15-20-30 maskiner!
Noe mer har neppe Widerøe råd til, og de som tror det finnes mange andre selskap med behov for tilsvarende maskiner, vil det nok være langt mellom! Widerøe tar godt vare på maskinene sine, så de kan nok vare 10-20 år til, men da vil nok ting bli "noe" vanskeligere......
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Ja, vil si at regulariteten er dårlig, når små lokale tåkebyger kan lamme trafikken et døgn!

Er det ikke Widerøe som nå holder på med å begynne bruken av det nye systemet som gjør at de kan lande med millimeters nøyaktighet i den tykkeste tåka? Å det vil gjøre at for eksempel fly fra Røros, Sogndal, Mosjøen... osv. kan ta av i motsetting til storflyplassene som for eksempel BGO, TRD og OSL som veldig ofte sliter med tykk tåke... å der flyver man med storfly som ikke har WF sine systemer... og som igjen gjør at WF og sine ''fyrstikkesker'' dash8 -1/200 kan lette, mens SAS og NAX sien B737 må stå på bakken...


Men nå ble det vell OT, finnes mange nok av tråder der man diskuterer om man er for eller imot småflyplassene... (som er noe av det viktigste for den nasjonale samferdselen)

Har du stått opp på feil ben i dag eller?

Og nei, sto opp på begge fotene samtidig.. iallefall slik jeg husker det ;)
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Beklager å ha vært med på å dra tråden LANGT utenfor topic, var ikke meningen :-(
Når det gjelder fly til Widerøe, så tror jeg optimismen i selskapet er større enn realitetene.
Det blir neppe produsert flere Dash 39 setere for Widerøe eller andre.
Hvorfor: Produktet er nedlagt, og blir neppe startet opp for 15-20-30 maskiner!
Noe mer har neppe Widerøe råd til, og de som tror det finnes mange andre selskap med behov for tilsvarende maskiner, vil det nok være langt mellom! Widerøe tar godt vare på maskinene sine, så de kan nok vare 10-20 år til, men da vil nok ting bli "noe" vanskeligere......

Du leste sikkert ikke godt nok den posten som ble postet idag du da...

Bombardier har en markedsanalyse som anslår at det på vil være behov for ca 300 fly i segmentet 20-59 seter de neste 20 årene. Det antydes at nye flymodeller kanskje kan bli aktuelle i slutten av denne perioden.

Bombardier Market Forecast 2012-2031

LItt OT: Rapporten har også en figur som viser at Norge har flest flyreiser per capita...
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Synes da heller ikke prisen er så verst på kortbanenettet og i tillegg har Widerøe kampanjer med priser ned til 399kr. Men ser det at man kunne samlokalisert noen av flyplassene, bare det ikke blir for langt å kjøre for folk.

F.eks i en samlokalisert flyplass for Helgeland på Mo i Rana ville man brukt fra Sandnessjøen 2t15min bilkjøring for å komme til denne flyplassen. Dagens tid fra Sandnessjøen til Stokka Lufthavn er 12min bilkjøring. Tror mange vil synes 2t15min er alt for langt.

Neida, prisen er ikke så ille, HVIS du bestiller i god tid før avreise!
Har flere ganger brukt Stokka, synes ikke det er mye med 2t. kjøretid? Problemet for Helgeland (høst/vinter) er for SSJ:vind, MQN:tåke, MJF:kombinasjon.
Min konklusjon blir at du tør ikke å STOLE på at du kommer avgårde, derfor kjører du bil til BOO eller TRD. Dette burde ikke være nødvendig! !
 
Back
Top