Re: Widerøe skal kjøpe fly
Ingen steder. Bare et reklamestunt.
Og hvor står det hvilke fly de skal kjøpe ?
Ingen steder. Bare et reklamestunt.

Og hvor står det hvilke fly de skal kjøpe ?
Hvilke flytyper har de egentlig å velge fra med de korte rullebanene vi har rundt forbi?
Har ikke noe vondt å si om Widerøe, men håper ærlig talt at antallet "Kyllingmarker" kan reduseres, og samles / sentraliseres med færre og større flyplasser.
Som kunde er det noe herk å reise fra / til en småflyplass:
- Dyre billetter
- Dårlig regularitet (høst / vinter)
- Null bonuspoeng (FOT ruter)
I praksis er man ofte nødt til å sette seg i bilen, og kjøre 250 - 500 km. for å spare inn på billettkostnaden, eller rett og slett for å være sikret å nå forbindelse videre.
Tror ikke disse problemene løses med en annen flytype...... :-(
Hvor i Oslo er det du bor? Du har tydeligvis absolutt ingen aning hvor viktig småbanenettet er for Norge og distriktene der det faktisk bor folk også...
Hvor i Oslo er det du bor? Du har tydeligvis absolutt ingen aning hvor viktig småbanenettet er for Norge og distriktene der det faktisk bor folk også...
Har ikke noe vondt å si om Widerøe, men håper ærlig talt at antallet "Kyllingmarker" kan reduseres, og samles / sentraliseres med færre og større flyplasser.
Som kunde er det noe herk å reise fra / til en småflyplass:
- Dyre billetter
- Dårlig regularitet (høst / vinter)
- Null bonuspoeng (FOT ruter)
I praksis er man ofte nødt til å sette seg i bilen, og kjøre 250 - 500 km. for å spare inn på billettkostnaden, eller rett og slett for å være sikret å nå forbindelse videre.
Tror ikke disse problemene løses med en annen flytype...... :-(
Dårlig regularitet??? Blandt de beste i Europa om man ser på statistikken....
Ja, vil si at regulariteten er dårlig, når små lokale tåkebyger kan lamme trafikken et døgn!
Har du stått opp på feil ben i dag eller?
Beklager å ha vært med på å dra tråden LANGT utenfor topic, var ikke meningen :-(
Når det gjelder fly til Widerøe, så tror jeg optimismen i selskapet er større enn realitetene.
Det blir neppe produsert flere Dash 39 setere for Widerøe eller andre.
Hvorfor: Produktet er nedlagt, og blir neppe startet opp for 15-20-30 maskiner!
Noe mer har neppe Widerøe råd til, og de som tror det finnes mange andre selskap med behov for tilsvarende maskiner, vil det nok være langt mellom! Widerøe tar godt vare på maskinene sine, så de kan nok vare 10-20 år til, men da vil nok ting bli "noe" vanskeligere......
Bombardier har en markedsanalyse som anslår at det på vil være behov for ca 300 fly i segmentet 20-59 seter de neste 20 årene. Det antydes at nye flymodeller kanskje kan bli aktuelle i slutten av denne perioden.
Bombardier Market Forecast 2012-2031
LItt OT: Rapporten har også en figur som viser at Norge har flest flyreiser per capita...
Synes da heller ikke prisen er så verst på kortbanenettet og i tillegg har Widerøe kampanjer med priser ned til 399kr. Men ser det at man kunne samlokalisert noen av flyplassene, bare det ikke blir for langt å kjøre for folk.
F.eks i en samlokalisert flyplass for Helgeland på Mo i Rana ville man brukt fra Sandnessjøen 2t15min bilkjøring for å komme til denne flyplassen. Dagens tid fra Sandnessjøen til Stokka Lufthavn er 12min bilkjøring. Tror mange vil synes 2t15min er alt for langt.