Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly

Muligens bare meg, men tanken på nye typer Widerøe fly er noe av det mest spennende i luftfarten for min del:)

Men tipper at Bombardier nok vil levere flere turboprop

Flere turboprop vil de nok levere , men det begrenser seg til Q400.

Dagens økonomiske situasjon for Bombardier tilsier at dersom de hypotetisk for en ordre fra WF for erstatning av dagens Dash 8 -100 og -200 vil de bli så dyre at WF neppe har råd til å kjøpe dem.
Bombardier har ingen planer om oppstart av produksjon av disse variantene nå. Jeg tror neppe vi får se det i fremtiden heller.
 
Widerøe og utfasing av flyene

Skal ikke flyselskapet Widerøe fase ut flyene sine , til fordel for en ny flytype om noen år???

Jeg leste det på siden til nettavisen www.ht.no.
 
Re: Widerøe og utfasing av flyene

Skal ikke flyselskapet Widerøe fase ut flyene sine , til fordel for en ny flytype om noen år???

Jeg leste det på siden til nettavisen www.ht.no.

Per i dag lages produseres det ikke fly som oppfyller anbudskravene, og i tillegg klarer seg med 800 meter rullebane
 
Last edited:
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Noen som vet hvor C295 vil ligge prismessig ift atr og q400? Det er vel ikke kommet en sivil versjon enda?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Driver Widerøe å jobber med erstatninger av parken, eller er det egentlig løse rykter?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Flåteplanlegging er en kontinuerlig prosess og man vil alltid holde seg orientert om hva som finnes på markedet, selv om det ikke ligger noen beslutninger rett rundt hjørnet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Flåteplanlegging er en kontinuerlig prosess og man vil alltid holde seg orientert om hva som finnes på markedet, selv om det ikke ligger noen beslutninger rett rundt hjørnet.
Og det skyldes nok igjen at det ikke fins noen løsning rett rundt hjørnet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hva er korteste takeoff og landing de må klare i rutenettet?
Dette danner jo et viktig operativt krav!
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hva er korteste takeoff og landing de må klare i rutenettet?
Dette danner jo et viktig operativt krav!
De korteste banene er vel i underkant av 800 meter, men det er mye mer å kalkulere enn det. Stigegradient, hindringer i inn- og utflygingen, vinder, temperatur.. i tillegg kommer krav fra SD om trykk-kabin, navigasjonsutstyr, antall seter osv..
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Unnskyld at eg sier det, men kan du for guds skyld vente med alle disse spørsmålene, til Widerøe selv har gjort ferdig utredningen og har bestemt seg, det kommer en dag da du får vite alt...

Nå er heldigvis dette et diskusjonsforum, der man kan få si sin mening om flyrelaterte saker. Her er det rom for å komme med meninger og tanker, ikke bare gjengi pressemeldinger og ferdige utredninger.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Nå er heldigvis dette et diskusjonsforum, der man kan få si sin mening om flyrelaterte saker. Her er det rom for å komme med meninger og tanker, ikke bare gjengi pressemeldinger og ferdige utredninger.

Det er sant, men når det går i det samme nesten alle gangene...men ja, det er et diskusjonsforum.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Mulighetene er begrenset når man skal kunne fly på 800-meters bane. Det er derfor vi ble tvunget til å gjennomføre livsfornyelsesprogrammet ...
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Nå er heldigvis dette et diskusjonsforum, der man kan få si sin mening om flyrelaterte saker. Her er det rom for å komme med meninger og tanker, ikke bare gjengi pressemeldinger og ferdige utredninger.

Helt enig i det du sier.

Forrige gang Widerøe fornyet flåten stod valget blant annet mellom Dash 8-100 og Dornier 328 (Lest fra artikler fra tidlig 90-tall). Sistnevnte var på den tiden et helt nytt fly som fortsatt holdt på med å få alle sertifiseringene på plass, mens Dashen hadde vært i lufta noen år. Mener dette var en av grunnene til at Widerøe gikk for det valget de gjorde pga innebar mindre risiko med noe som en visste fungerte. Så var vel Dornier en del dyrere også. Tror heller ikke Widerøe i framtiden vil være forsøkskanin for en helt ny flytype?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Jeg skal ikke være alt for bastant her. Men har vi ikke kommet frem til at det kun er Dash 8, og da et eventuell livsforlengelsesprogram, eventuelt gjenoppstart av produksjonen, som er et reelt alternativ for Widerøe på nåværende tidspunkt?
 
Back
Top