• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly

Dornier var på besøk hos WF i 89/90 var det vel. Jeg jobbet der da og fikk både plakater, penner osv av dem. WF fant vel fort ut at maskinen som jo er som en luftens Mercedes, flott, rask og komfortabel, men at den ikke er egnet for kortbaner desverre.

Å gå tilbake til Tw'otter'n - selv i serie 400 er nok HELT utelukket, selv om jeg digger maskinen og hva den er kapabel til :)

Nei eneste må vel være en oppgradert Dash, men jeg tipper de også ser på muligheter for å fly lengre enn idag ;)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Dornier var på besøk hos WF i 89/90 var det vel. Jeg jobbet der da og fikk både plakater, penner osv av dem. WF fant vel fort ut at maskinen som jo er som en luftens Mercedes, flott, rask og komfortabel, men at den ikke er egnet for kortbaner desverre.

Der sier du noe. Dornier 228NG produseres vel nå av RUAG. Kanskje det kan være noe? Artig å sett flere maurslukere i Norge. men som du sier er vel Q200NG mere sannsynlig.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Der sier du noe. Dornier 228NG produseres vel nå av RUAG. Kanskje det kan være noe? Artig å sett flere maurslukere i Norge. men som du sier er vel Q200NG mere sannsynlig.

Om Q200(NG) hadde vært mere sannsynlig? JA, i alle høyeste grad! For Widerøe ville ikke ha gå ned fra 39 seter til 19... og så er det mange spesifikasjoner som vil avgjøre hvilket fly som blir eventuelt valg... og det er en grunn til at Widerøe ikke regner med at de vil få inn noen erstatning før om 10-15 år...
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Du er nok nærmere løsningen en du tror...

ATR mangler performance, Bombardier ikke interessert, Casa M295 er nå sivilt sertifisert...
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Vikingair har kjøpt rettighetene til DHc serien opp til DHc-7, og satt i produksjon DHc-6 Twin-Otter. Kan noe slikt også hende med Bombardier's DHc-8 serie som ikke lengere er i produksjon?

Eller ta den helt ut? Kan f.eks Widerøe kjøpe rettighetene til DHc-8/200 og videreutvikle den, f.eks med mer moderne cockpit for så å sette produksjonen ut på anbud?
Eller at man får vekket opp Kjeller Flyfabrikk, slik at produksjonen kan foregå her til lands med norske vilkår?



Vidar
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Følg med i DN i morgen folkens. Det er STORT! Det er alt jeg kan si ;)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

MOW sitter med kopi av dette i sin innboks allerede.... ;)

Strengt konfidensielt frem til i morgen. Men MOW, jeg og noen få andre har fått sett bilde allerede. Og denne fuglen kler WF livery bedre enn noen andre.
Gled dere!
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Strengt konfidensielt frem til i morgen. Men MOW, jeg og noen få andre har fått sett bilde allerede. Og denne fuglen kler WF livery bedre enn noen andre.
Gled dere!

Twin Otter'n tilbake? Eller entrer vi jet-alderen?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Forsiden på DN legges vel ut på nett (nederst på nettsiden) rundt midnatt. Så kanskje vi får et hint der?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hvorfor slippe en åpenbart viktig nyhet relatert til Widerøe på en lørdagsmorgen? Har det med børshandel å gjøre?
 
Back
Top