Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly

Asymmetrisk skyvekraft.
Hvis en av motorene stopper, eller motorene/propellene går ulikt, kan flyet bevege seg til siden.
På en smal rullebane er det da mindre mulighet for å korrigere før man går ut over kanten av rullebanen.

Dette problemet blir større jo kraftigere motorene er, og jo lengre fra flyets senterlinje de er montert.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Wiki er ikke alltid til å stole på. Ser de skriver, som du også skrev, at banen ble utvidet til 1300. Det stemmer ikke, da den er 1199. Det var nok ikke månedene de fløy der på disp før utvidelsen var ferdig.

Litt tilbake til tema, så kan ikke ATR brukes på kortbaner i dag. Forøvrig er det bare de gamle -300 og -320 typene som kan brukes. -500 og -600 har for kraftige motorer i forhold til banebredden ved motorbortfall.

Banen her er 1199 m og sto ferdig før første ATR landet her i Florø.
Vi hadde også -500 nede i Florø. Dog i forbindelse med charter til ABZ.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Jeg syns du ser litt snevert på dette. Enkelt dager hvor det ikke er mulig å operere på en av kortbanene eller wf sine ruter har lite med wf å gjøre som regel (teknisk crew etc), men handler om flyplassens begrensninger og ville da i prinsippet ramme alle som flyr dit. Topografien på så å si alle kortbanene gjør det i prinsippet umulig med et type minima som man ser på langbane. Dette kan enten være pga terreng på innflyvningen eller terreng i en eventuell go-around med motorbortfall. Man kan ikke gå lavere på en innflyvning i skyer enn den høyden man klarer å utføre en go-around med motor bortfall og gå klar av terreng. Jeg regner med at du da forstår at det er innlysende utfordringer på kortbane som man ikke har på de fleste langbaner. Og i tilfeller hvor det er overflyvninger lander wf som regel på nærmeste flyplass og sender passasjerer med buss eller taxi. Det er vel få selskaper som har samme operative utfordringer som wf og alikevel leverer punktlighet som de som opererer langbane?

Takker for mye fin info her, Earlybird! Selvsagt vet de fleste at WF gjør jobben så godt de kan, og det skal sies; de gjør en fenomenal jobb!
Jeg snakker mer konkret om min lokale flyplass, MQN (Røssvoll), og dens begrensninger.
Lokaliteten ble som den ble "i gamle dager", omtrent på det verste tåkehavet i distriktet.
Innflygningen til ENRA mangler vel nesten sidestykke i hele verden......
Nå jobbes det med planer for en "langbane" som du kaller det, faktisk er planene klare!
Dette er litt av bakgrunnen for mine tidligere, kanskje noe vel engasjerte innlegg....
Jeg nekter allikevel å begrense meg i kritikken av regulariteten på min lokale flyplass.
La gå med at den på årsbasis er "akseptabel", men erfaringen er, ikke bare meg privat,
ikke bare mitt firma, men veldig mange; tør IKKE høst/vinter stole på at flyet kommer ned,
så stort sett satser vi på bil/tog til Bodø eller Trondheim i vinterhalvåret.
Det er dette jeg mener med min klage, absolutt ikke noen slags kritikk av Widerøe!
Som en avslutning kan jeg legge med en artikkel fra lokalavisa, så ser dere at det er ikke bare jeg som surmuler........
http://www.ranablad.no/nyheter/article7045317.ece
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Helgeland Blad tenker høyt og drømmer søtt om nye flytyper. De spekulerer indirekte at det i fremtiden kan bli mer enn en flytype i selskapet.

Det mest interessante forslaget er kanskje EADS C295 som har gode kortbaneegenskaper.

Vi jobber med flere flytyper og leverandører, men vi har ennå ikke konkludert. Det gjør vi tidligst til sommeren, men mest sannsynlig ikke før 2015, opplyser informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til Helgelands Blad.

http://www.hblad.no/nyheter/article7150594.ece
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Q400 er da ikke så ille. Dette har uansett blir diskutert før - propell er mest lønnsomt for Widerøe. Det er nok de færreste som faktisk gidder å bruke masse ekstra tid eller penger på å unngå propell.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Jobbes det konkret med flykjøp i widerøe, eller skal de fly med dagens flåte i mange år til?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Jobbes det konkret med flykjøp i widerøe, eller skal de fly med dagens flåte i mange år til?

Nå er alle smådash-ene i ferd med å gjennomgå et life extention program med tanke på å beholde dem i en del år til, men ja, selvfølgelig vurderes alternativer kontinuerlig. Problemet er imidlertid at utvalget for tiden er dårlig ..
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Det er vel antydet at flyene som gjennomfår life extension kan fly frem til 2020-22 og utover. Men skal det kjøpes ny flytype må nok den være på plass før den tid for å få til en god og stabil overgang.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Er det noen produsenter som egentlig utvikler flytyper for dette segmentet i dag?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Problemet er imidlertid at utvalget for tiden er dårlig ..

ATR 42-500 da? Er den helt ubrukelig?

Og når jeg leser bombardier sin "analyse" av framtiden så kommer jeg fram til at de også mener turboprop er det beste alternativet opp til 60 seter.

Litt rart at de da tilsynelatende har lagt 100/200/300 døde(?)
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

ATR 42-500 da? Er den helt ubrukelig?

Den skal være ubrukelig på 800 meter bane med terreng rundt, og da er den ubrukelig for oss.

Behovet for en maskin med performance slik vi trenger den er desverre ikke veldig stort, men det har vært sagt tidligere at WF sammen med andre selskaper sammen har vært, og sikkert er, i kontakt med alle mulige aktører.

Disclaimer: Jeg har ingen informasjon fra interne kilder.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Per G. Braathen er neppe objektiv men han hadde noen betraktninger om fly til kortbanenettet bruk nå i sommer:

Problemet er at ingen flyprodusenter lager propellfly – eller såkalte turbopropfly – som egner seg til å fly på kortbanenettet. De flyene Widerøe benytter i dag er tatt ut av produksjon og finnes knapt å oppdrive på bruktmarkedet.

– Om noen år finnes det ikke fly til å lande på kortbanenettet. Det må bli konsolideringer, sier Braathen.

http://www.dn.no/nyheter/2014/07/29/1955/Luftfart/synes-norwegian-bor-gi-sas-fred
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Mener å ha lest en plass at Bombardier kan gjenoppta produksjon av -100, -200 og -300 dersom de får nok interesserte til disse.
Husker selvfølgelig ikke hvor jeg har lest det, men ska se om jeg finner kilden.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Mener å ha lest en plass at Bombardier kan gjenoppta produksjon av -100, -200 og -300 dersom de får nok interesserte til disse.
Husker selvfølgelig ikke hvor jeg har lest det, men ska se om jeg finner kilden.
Var ikke det en som kunne bygge de på lisens ifra Bombardier?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Hva ligger inne i kravspekk for fly til kortbane?
- Ant passasjerer
- Take off lengde
- Landings lengde
- Annet
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly

Muligens bare meg, men tanken på nye typer Widerøe fly er noe av det mest spennende i luftfarten for min del:)

Men tipper at Bombardier nok vil levere flere turboprop
 
Back
Top