Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Etter hva jeg klarer tolke med litt rask og dårlig hoderegning tar ikke den planlagte charterproduksjonen opp all kapasiteten. Husk det stort sett er 1x ukentlig
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Da er det i dag 1 års jubileum for introduksjonen av E2 hos Widerøe
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Embraer sliter jo med salget av E175-E2. Er dette en god mulighet for Widerøe til å få billige fly som launch customer her i 2021?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Embraer sliter jo med salget av E175-E2. Er dette en god mulighet for Widerøe til å få billige fly som launch customer her i 2021?



Da må de vel gå veldig billige også, fuel forbruk er vel ikke så langt unna 190 versjonen, samme rullebane lengde... Så fordelene er vel ikke så store?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Da må de vel gå veldig billige også, fuel forbruk er vel ikke så langt unna 190 versjonen, samme rullebane lengde... Så fordelene er vel ikke så store?

Vel det er jo noen steder E190 er for stor. Men jeg er usikker på hva kostnadene faktisk her. Like mange piloter, men en mindre i kabinen. Samtidig har E175-E2 utgaven en endret, tilpasset og litt mindre motor enn E190-E2 (og E195-E2), hvilket bør dra ned drivstofforbruket noe.

Ellers er det vel få steder rullebanelengden er problemet, der det er market for Widerøes E2 maskiner;)
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Embraer sliter jo med salget av E175-E2. Er dette en god mulighet for Widerøe til å få billige fly som launch customer her i 2021?



Interessant spørsmål. Erfaringene med E190-E2 er selvsagt viktig for om Widerøe bestiller flere av denne maskinen, om de bestiller «lillebroren» eller rett og slett ikke legger inn flere ordre per nå.

Det virker som om de tre (og nå fire) flyene i stor grad blir brukt til utleie for Finnair og til charterselskapene. Det gir jo Widerøe stabilitet og forhåpentligvis gode inntekter over tid, og jeg vil tro den større E190 er mer egnet i dette markedet - og at det er bedre å bestille flere av denne enn E175 dersom Widerøe skal satse på charter og wet lease. Problemet med mange slike fly er vel om vinteren når etterspørselen etter charter først og fremst er til Kanariøyene - og det også er redusert etterspørsel på Widerøes egne ruter, selv om skiflyvninger til Østerrike og fotballturer til Storbritannia kanskje kan være lukrative.

E175 er nok mer egnet på Widerøes egne flyvninger, men en forutsetning for å bestille mange av denne til eget bruk er vel at en del av de nye rutene (særlig fra Bergen) faktisk har satt seg - og at dette markedet er noe de i enda større grad vil gå inn i? Jeg merker meg at Dash 8 ofte brukes på rutene som egentlig skulle flys med Embraer, det kan være et tegn på at maskinene er for store eller at de i alle fall er bedre å bruke på charter og wet lease enn egne operasjoner.

Et tredje perspektiv er om Widerøe vil erstatte Dash 8-Q400. Vet ikke når Widerøe ser for seg å gjøre det, men kanskje kan E175 være en mulig erstatter.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

WF skulle vel egentlig ta opp konkurransen med de andre mår de fikk E190, men det vil nok belaste regnskapet tungt og kanskje tryggest å gjøre slik de gjør nå. Spennende å se om de utvider flåten snart.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Hvordan er kvaliteten på flyene? I starten virket WF veldig fornøyd. Men i det siste virker det som det har vært endel snag? Eller er det bare WF som er sårbare med så få fly?
 
Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Liten fun fact; alle 4 E2 er nå i luften samtidig[emoji847] Ikke lagt merke til det før ettersom det nye tilskuddet var relativt stillestående til å begynne med.

To charter, den vanlige ruteflyvningen BGO-HEL og en forsinket egen flyvning KRS-STN.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Jeg har fått forståelsen av at alle seter i WFs E2-flåte skal skiftes. Ryktet forteller at fornuften seirer og at en rad skal ut. Kanskje til og med seteryggen blir høyere. Kombinasjonen av lav rygg og kort seteavstand har jo vært en dårlig cocktail.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Nei, Widerøe har ikke monterst WiFi på sine E190-E2, skjer nok ikke i 2019 i det hele tatt.
Sies at de har valgt å lete etter annen leverandør av WiFi, så det blir nok av den grunn forsinket.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Noen som vet hvor lenge LN-WEX blir i flåten?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Har de fått wifi på disse flyene nå?

Våre E2 er klargjort for høyhastighets Wifi. Foreløpig avventer man med installasjon. Utviklingen på leverandørmarkedet går raskt, og vi vil sikre oss om at vi velger en kostnadseffektiv løsning som svarer til våre kunders forventninger til hastighet.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Noen som vet hvor lenge LN-WEX blir i flåten?
Følgende ble sagt i pressemeldingen før sommeren: "Vi er glade for å kunne kunngjøre at den fjerde Embraer 190-E2 med registrering LN-WEX inngår i Widerøeflåten under midlertidig leieavtale til november 2019. Widerøe har hatt stor etterspørsel innen charter- og ACMI-markedet. Ved å inkludere LN-WEX til flåten vil Widerøe i høysesongen kunne utvide ytterligere. "
 
Back
Top