Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Det kunne jo være interessant å spørre Widerøe om dette i sosiale medier.

Noen som vet hvordan de første mnd med E2 har gått for Widerøe ?

Ja, innfasingen har vært fantastisk, og støtten fra Embraer svært profesjonell. Må de tjene oss vel i mange år. :)

Noen kvalifiserte gjetninger på om opsjonene blir tatt i bruk?!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Noen kvalifiserte gjetninger på om opsjonene blir tatt i bruk?!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Har hørt flere rykter, men ingen som en skal ta for god fisk før det blir offentliggjort av Widerøe.

Forøvrig skal Widerøe fly charter med 290 fra Værnes til Burgas for Ving, Split for Apollo neste sommer, flere charterdestinasjoner ventes enda fra Værnes...

Har hørt flere rykter, men ingen som en skal ta for god fisk før det blir offentliggjort av Widerøe.

Fritt fra hukommelsen mener jeg at jeg enten lese eller hørte tidligst 2019

Widerøe har jo også tidligere sagt E175-E2 kan være veldig aktuell for dem, og den er tidligst kle for levering i 2021

Jeg tror at de kommer til å bestille flere. Usikker på størrelsen. Baserer dette på følgende:

1: De fyller en nisje som gjør at WF totalt blir mer robust. Kan få god lønnsomhet på tynnere ruter. Wetlease osv.
2: Flere fly gir en mer effektiv utnyttelse av mannskap/teknikkene etc.
3: Mer robust operasjon med flere fly.

Tror nok Widerøe vet at de kan få konkurranse på anbudsrutene fremover, og ønsker flere ben å stå på ja...

E175-2 kan vel etterhvert bli en erstatter for Dash-8-400 da antallet seter er ganske likt. Om drivstofforbruket er bedre eller ca. det samme.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enorm lydforskjell på B737 og Dash 8 vs. den nye jet’en til WF. Jeg lurte på hva det var slags liten privatjet som tok av, men viste seg å være LN-WE?. Veldig bra for befolkningen rundt flyplassen å få en såpass støysvak maskin inn i trafikk.

Merket forøvrig stor forksjell på å fly CRJ900 og deretter 2 runder med LN-TU(?) B737 her forleden dag. Har aldri tenkt over det, men god damn B737 er bråkete.

Enorm lydforskjell på B737 og Dash 8 vs. den nye jet’en til WF. Jeg lurte på hva det var slags liten privatjet som tok av, men viste seg å være LN-WE?. Veldig bra for befolkningen rundt flyplassen å få en såpass støysvak maskin inn i trafikk.

Merket forøvrig stor forksjell på å fly CRJ900 og deretter 2 runder med LN-TU(?) B737 her forleden dag. Har aldri tenkt over det, men god damn B737 er bråkete.

På 737 er det ekstremt stor forskjell på om man sitter foran eller bak motorene. På CRJ har man jo ikke det problemet.

Når det er sagt har jeg inntrykk av at E190 er svært stillegående. Vi reiste 3 stykk med KLM fra TRD, og hadde ingen problem med å føre en samtale på E190, til tross for tredjemann plassert over midtgangen fra de to andre. Betydelig mer utfordrende å kommunisere på 737en videre fra AMS, selv med alle 3 på samme treseter.

Regner med at det er E290 og E275 det er snakk om :)

Er vel det han skriver [emoji6]

De her jo faktisk E190-E2 og E175-E2

Eller er ikke ‘75 varianten leveringsklar før i 2021, tidligst

Er vel det han skriver [emoji6]

De her jo faktisk E190-E2 og E175-E2

Eller er ikke ‘75 varianten leveringsklar før i 2021, tidligst

Woops, det sto i første setning ja... Skylder på nattevakten ;)

Jeg var nok litt slurvete i formuleringene der, ja. Rett benevnelse er vel som det sies E175-E2.
Forøvrig kan artikkelen anbefales, da den også presenterer Nilsens/Widerøes syn på fly som drives med strøm eller hydrogen.

Noen som vet hvordan de første mnd med E2 har gått for Widerøe ?

Ser ut som det forekommer propell-for-jet om dagen. Min ikke-verifiserte forståelse er at årsaken handler mer om å ha nok utsjekket besetning enn tekniske ting.

Last edited:

Du verden, for en charterproduksjon det legges opp til med E2 neste sommer. Enten skal de utelukkende fly charter, eller de må ha flere fly for å fly egen ruteproduksjon pluss charter.

Kanskje dette flyet er for stort ifht. passasjergrunnlaget på innenriksrutene, og charter-operasjonen er en elegant manøver for å sikre god utnyttelse av flyene?

Du verden, for en charterproduksjon det legges opp til med E2 neste sommer. Enten skal de utelukkende fly charter, eller de må ha flere fly for å fly egen ruteproduksjon pluss charter.

Kanskje dette flyet er for stort ifht. passasjergrunnlaget på innenriksrutene, og charter-operasjonen er en elegant manøver for å sikre god utnyttelse av flyene?

Står iallfall E2 på BGO-TOS/MUC/HAM, men de to siste der er jo bare et par ganger i uken. TOS står det E2 på begge avgangene fra BGO. Antar kanskje at det endres etter hvert?

Back