Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Da er LN-WEB blitt rekonfigurert fra 114 seter til 110 seter, LN-WEC/-WEA følger i løpet av denne uka/neste uke.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Det er muligens nevnt tidligere men kan E175-E2 være et reelt alternativ dersom de ønsker å utvide flåten ytterligere? På lengre sikt. Ser at WF nå skal leie inn kapasitet på Vestlandet for å få programmet til å gå opp?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Det er muligens nevnt tidligere men kan E175-E2 være et reelt alternativ dersom de ønsker å utvide flåten ytterligere? På lengre sikt. Ser at WF nå skal leie inn kapasitet på Vestlandet for å få programmet til å gå opp?


Neppe, den har vesentlig høyere setekost, men omtrent samme operating cost som E190-E2. Så da er det like greit å heller kjøpe flere av dem
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Neppe, den har vesentlig høyere setekost, men omtrent samme operating cost som E190-E2. Så da er det like greit å heller kjøpe flere av dem

Ah. I see. Takk for innspill. Vi får se hva som skjer. Litt OT: Men kan det være et alternativ å skaffe seg flere Q400?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Tror nok at 190-E2 er mer sannsynlig enn Q400 selv om Q400 er moneymaker.
DHC har jo midlertidig innstilt produksjonen av Q400 og fremtiden for produksjon er oppe til vurdering. Mange brukte lagret , men tilstand er nok variabel her i forhold til cycler og gangtider. Brukte Q400 går ann å anskaffe , men det blir jo et økonomisk spørsmål hvor mye man skal investere for å få slike maskiner opp til ønsket teknisk stand.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Tjener Widerøe penger på disse maskinene, og hvor mange har de egentlig pr dato?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Vi har 3 maskiner pr dags dato. LN-WEA/B/C.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Widerøesjefen sa i siste utgave av E24-podden at man burde opp i 6 E190-maskiner for å få utnyttet lønnsomheten av flytypen, men ingen utløsning av opsjoner nå i dagens virkelighet.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Widerøesjefen sa i siste utgave av E24-podden at man burde opp i 6 E190-maskiner for å få utnyttet lønnsomheten av flytypen, men ingen utløsning av opsjoner nå i dagens virkelighet.


Minimum 6, til og med.

Spørsmålet er vel når de tør ta sjansen på å bestille. Selv om jeg mistenker at Widerøe kan få fly fra Embraer på relativt kort tid, så er det vel ikke langt unna at tiden renner ut skal de få på plass noe til sommeren 2022. Så går tiden fort og vi snakker plutselig 2023.

Hvis de faktisk tror utenrikstrafikken i stor grad kommer tilbake nesten sommer og de ønsker utvikle BGO som hub, så må de på et visst tidspunkt ha økt kapasitet.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Skal vel heller ikke glemme det at fram til covid kom, var disse maskinene mye brukt av Finnair, også på ruter mellom Finland og andre destinasjoner enn Norge. Nå brukes de jo mye i turisttrafikken til Nord-Norge, men om det behovet fremdeles er der når covid forhåpentlig får status som ufarlig influensa, er kanskje ikke så sikkert.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Jeg ville tenkt at hvis markedet tar av, så er disse flyene topp. Men hvis markedet ikke tar av, så er set perfekt for å figthe mot SAS/DY på de rutene som kanskje blir litt for tynne for A320/737.

Altså perfekt uansett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Skal vel heller ikke glemme det at fram til covid kom, var disse maskinene mye brukt av Finnair, også på ruter mellom Finland og andre destinasjoner enn Norge. Nå brukes de jo mye i turisttrafikken til Nord-Norge, men om det behovet fremdeles er der når covid forhåpentlig får status som ufarlig influensa, er kanskje ikke så sikkert.


Det stemmer, men samtidig flyr de jo svært lite utenriks nå og dette tok jo tidligere opp endel E2 kapasitet. Og dette vil jo komme tilbake og skal de fortsette å styrke BGO som hub må de jo også være tilstede her
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

I dagens marked skulle det vel være mulig å leie inn noen E190-E2 på forholdsvis kort varsel om det skulle trenges.
Det er fremdeles deler av verden flytrafikken er i knestående.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

I dagens marked skulle det vel være mulig å leie inn noen E190-E2 på forholdsvis kort varsel om det skulle trenges.
Det er fremdeles deler av verden flytrafikken er i knestående.

Så sant Embraer har noen tilgjenglige. I motsetning til f.eks A320 eller 737 maskiner, så står de lite E2ere rundt omkring. Unntaket er vel tidligere LN-WEX som står å støver ned et eller annet sted i USA?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

WEX står fortsatt i Nashville, ja. Omregistrert til 9H-AHY, men ingen bevegelser registrert.
 
Back
Top