Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Ingen personlig fan av for mye hvitt, men dette så ikke dumt ut. Fikk lyst på druer også.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Slett ikke gæern, men enig i at de kunne dratt grønnfargene på halen litt nedover/utover på skroget. Kanskje noe alá nye Lufthansa? Og litt større Widerøe-logo på skroget?
 
Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Widerøe skal visstnok ha sikret sett eksport finansiering gjennom brasilianske eksportbanker som delvis finansiering av opptil 15 fly
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Widerøe skal visstnok ha sikret sett eksport finansiering gjennom brasilianske eksportbanker som delvis finansiering av opptil 15 fly
Når kan vi vente at de bestemmer seg for flere? Det er tre stykk som er offisielt nå?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Intervju med Widerøe-sjefen, blant annet hvorfor de gikk for Embraer. Blant annet pga, for dem, riktig størrelse. Synes CSeries var for stor. I tillegg så sier han at E175-E2 er en god kandidat for fremtidige ordre, da denne er passe størrelse for endel ruter

https://airwaysmag.com/airlines/wideroe-sees-bright-future-embraer-e190-e2/

“If we can find a good position in the market, I’m sure that we will move forward with options in the future. The E175-E2 suits perfectly to our needs in the future.

We chose the E2 family over the CSeries because the CS100 is a large plane. It’s not fit for our market.

The E2 family allows us to place the right size plane in specific markets. The E2 performs better than expected, and we see that it also performs better than the CSeries.”

Artikkel hos tu.no i dag også

https://www.tu.no/artikler/i-dag-starter-en-ny-epoke-for-wideroe/433975

I dag starter en ny epoke for Widerøe
 
Last edited:
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Et stort "Meh" for min del. Trist for oss som passasjerer at de har presset inn maksimalt med seter i maskinen med 29" pitch.

For oss som passasjerer hadde CS100 vært et mye bedre valg, men den konkurrerer primært med E195-E2.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

For oss som passasjerer hadde CS100 vært et mye bedre valg, men den konkurrerer primært med E195-E2.

Jeg er litt usikker på hvorfor det? En CS100 i Widerøe-konfigurasjon hadde jo hatt akkurat de samme 29", men 2-3 istedet for 2-2 konfig. Støy etc, skal være relativt likt
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Lav pitch er jo mye mer krise på midtsetet, så 2-2 konfig gjør jo dette litt mer spiselig.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Jeg er litt usikker på hvorfor det? En CS100 i Widerøe-konfigurasjon hadde jo hatt akkurat de samme 29", men 2-3 istedet for 2-2 konfig. Støy etc, skal være relativt likt
Større vinduer, større og mer luftig kabin. Har flydd eksisterende E190 mange ganger, da med større pitch enn hva Widerøe skal ha. Har også flydd CS100 med Swiss, og CSeries er uten tvil en mye bedre passasjeropplevelse.

Mulig du har andre preferanser enn meg, men det er i alle fall min mening.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Noen som vet hva delivery flightnummeret blir?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Stort sett det som kan krype og gå av luftfartspresse er i Brasil for begivenheten, men det er ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen. :p

Stein Nielsen, the CEO of Widerøe gave a brief history of the airline:

“The airline was established in Oslo in 1934. It is the oldest airline in Oslo.

https://airwaysmag.com/airlines/wideroe-sees-bright-future-embraer-e190-e2/

Men for å besvare det som folk synes å lure mest på ...

Also, the enlarged overhead bins are important for our customers. Each plane will come with tablet holders in every seat, separate power outlets, and they come prepared to fit high-speed internet connectivity.

We are waiting for Panasonic’s new technology to fit the aircraft with in-flight WiFi. We need strong-enough internet to allow our customers to stream Netflix.

2019 er antydet.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Litt om selve levering av første maskin i TU.no

Selv om flyet ble godkjent i mottakskontrollen og formelt overlevert onsdag, er det først mandag 9. april at det forlater fabrikken. Da flyr det opp til Recife, nordøst i Brasil, der tollpapirene blir innlevert. Så krysses Atlanteren til en mellomlanding på Las Palmas før flyet går opp til Aberdeen der det blant annet skal installeres redningsflåter. Flyet ankommer norsk luftrom første gang 12. april da det lander i Bergen.

https://www.tu.no/artikler/i-dag-starter-en-ny-epoke-for-wideroe/433975
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Overleveringsseremonien sendes direkte på Widerøe og Embraers Facebook-sider nå.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Vet ikke om det er nevnt men maskinen settes inn på BGO-TRF i høst på en av avgangene. Har iallfall fått E2 opp på en booking jeg har til TRF fra BGO på WF421.

Har faktisk troen på at disse maskinene er noen hakk bedre enn Q-400 som jeg ellers flyr med til TRF. Ikke bare er inventaret utrolig slitt (en liten refurbishment hadde ikke skadet), men vindussete på Q-400 er trangt. Har troen på at E2 blir noen hakk bedre.

Q-400 til WF er bare 7-10 år gamle, men ser ikke ut som om inventaret er tatt vare på i det hele tatt. Håper de tar bedre vare på de nye maskinene sine.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Ser ut som de tre maskinene Widerøe mottar i år alle vil få nye, og mer holdbare, motorer til høsten. Dette gjør at de da kan levere på blant annet vedlikeholdskostnader som lovet

https://www.ainonline.com/aviation-...aer-e190-e2s-get-fully-compliant-gtfs-october

Pratt & Whitney expects to begin delivering PW1900G geared turbofans with more durable Combustor C packages to Embraer after E190-E2 launch customer Wideroe takes the first three examples of its 114-seat configured narrowbodies fitted with the current Combustor B configuration. Speaking with AIN after the April 4 delivery ceremonies for the first E190-E2 at Embraer’s main production plant in São Jose dos Campos, Brazil, Pratt & Whitney vice president of commercial engine programs Graham Webb said that the company continues to work on the software associated with the new combustors, and that once it completes the job—likely in September—mechanics will remove the engines from the three aircraft and install engines fitted with Combustor C in October
 
Back
Top