Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Blir det tatt prøver av luften! Hendelsene/erfaringene med KLM og BA og Orion flyet skjedde under flyging der asken var konsentrert i en sky direkte fra utbrudet. Oslo og London er langt fra Island og lurer dermed på om konsentrasjonen av dette støvet er så skade virkende når det er blitt fraktet så langt, og løst seg opp og ikke så konsentrert som det er nærmere Island.
Jeg tror nok avgjørelsene om å stenge luftrommet over store deler av Europa er tatt av folk som vet mer om dette enn deg og meg, så hvorfor trekke det i tvil?

Da har jeg fått vite at SAS har innstilt alle flyvninger frem til kl. 15:00 imorgen.
Forøvrig, så ligger pax og besetning fra PEK-flighten i WAW i natt.

Polaris. Crew som ikke er hjemme i deres respektive baser, bor i hotell der de er akkurat nå til luftrommet åpnes igjen.

Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Ikke besvarte den artikkelen noe av det jeg lurte på, og den var fryktelig grunn. Forøvrig leter jeg ikke på nettaviser for å få svar på ting jeg lurer på. For å få vitenskapelig tyngde går man til andre kilder. Medier har en stygg uvane å skrive om selv det fagpersoner ytrer, så selv om det skulle stått noe besvarende der ville jeg vært i tvil om hvor korrekt dette var. Er ikke min feil at massemedia driter på draget, forbeholder meg retten til å humre av det så lenge de fortsetter ;)

Flott, da stemmer min husk fra KJE-1001! Takk for oppklaring :) Da er det bare partikkeltypen jeg lurer på, om man bare hadde funnet et berggrunnskart for området.... :p
Det har ingen ting med global oppvarming eller smeltevann fra isbreer å gjøre at det er vulkanutbrudd på Island. Island er en såkalt Hot Spot, på lik linje med f.eks. Hawaii, Yellowstone, Galapagos og andre steder. Hot Spots er områder med vulkanisk aktivitet som ikke ligger i skillelinjen mellom tektoniske jordplater. http://en.wikipedia.org/wiki/Hotspot_(geology) Hvor voldsom et vulkanutbrudd er, har andre årsaker. Generellt kan lava deles inn i tre hovedtyper Aa og Pahoehoe (jada, dette er ikke overraskende fra Hawaiisk (eller hva språket der heter)), samt Pillow Rock http://en.wikipedia.org/wiki/Lava , og dette forteller noe om voldsomheten i et utbrudd.
Ikke er jeg Geolog, så jeg skal ikke utbrodere dette ytterligere, men poenget her er at slike utbrudd skjer grunnet lokale svakheter i jordskorpen der det skjer stadige vulkanutbrudd etterhvert som trykket som bygger seg opp øker.

Polaris. Crew som ikke er hjemme i deres respektive baser, bor i hotell der de er akkurat nå til luftrommet åpnes igjen.

Har lige fået melding fra EWR, hvor der er godt fyldt op på hotellet. CPH-EWR-CPH blev aflyst igår og der ligger stadig crew fra den og venter på at komme hjem. CPH-EWR er lige kommet ind og EWR-ARN samt EWR-CPH er nu aflyst indtil luftrummet åbner igen. Derudover er pax også indlogeret. Det betyder faktisk at der nu mangler værelser til det crew der lige nu er kommet ind med SK909.

Uvist hvor længe crew/pax skal blive der...

Så SAS er en god hotelkunde i disse dage...

Man kan ikke se støv i luften her i Sandefjord, men solnedgangen i kveld var helt spesiell. Sola var helt hvit. Aldri sett det sånn før.

En annen ting jeg lurer på er: Det føles ut som støv i munnen hvis jeg puster en gang eller to med åpen munn. Er det støv, eller er det rett og slett bare at jeg trenger å lage meg en god drink? :cheers:

Støtter opp om forslagene om en god drink, da jeg ikke har merket noe uvanlig (bortsett fra at det luktet fiskeolje på Framnes).
Må nesten si jeg føler meg litt snytt. Her satt jeg og ventet på den apokalypsen mediene forkynte og ender opp med en vanlig solskinnsdag.

Forøvrig opplyses det om følgende på torp.no, selv om det er vel Avinor som bestemmer om de får lov til å fly eller ikke.

Ryanair har foreløpig innstilt operasjoner til og fra Torp frem til kl 1300 fredag.
Widereø har foreløpig innstilt operasjoner til og fra Torp frem til kl 0800 fredag.
Wizz Air har foreløpig innstilt operasjoner til og fra Torp frem til kl 1400 fredag.
KLM har innstilt morgenavgangen kl 0620 fra Torp fredag.

Avgjørelsene er nok fornuftig! Det som er interesant er hvor konsentrert støvet må være før det tar skade på flyet. Har forstått det slik at det er i en konsentrert sky av asken skadene oppstår. Erfaringene på dette feltet er ikke så kjent. Her i Europa er det første gangen en slik situasjon oppstår. Er kun spørsmål for diskusjonen sin del. Safety first!

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=63109

Jeg og en til i flyklubben fikk heldigvis hentet AGM på Rakkestad i går ettermiddag. Greit at flyet kan stå innendørs og slippe å stå ute og samle støv fremover...

OM de nå skulle åpne for litt trafikk i nordnorge i morgen... Hvor skal de fly? BOO-TOS-BOO-TOS-BOO-TOS? De kommer seg jo ikke så langt uansett, sånn det ser ut nå?

Re: Vulkanen - stengte/åpne luftrom

KEF kan jo bli hub for fly for Norge til Sør-Europa, om dette holder seg ;-)

Spennende tider, slår meg at luftfart slik vi kjenner det ikke har eksistert i så mange år...

Hickok - Island ligger på den midtatlantiske ryggen, og er i så måte ikke å klassifisere som en hot spot. Dette er en divergent plategrense. En hot spot er så vidt jeg husker fra innføringskurset i geologi vulkansk aktivitet midt på en kontinentalplate. Jan Mayen ligger også langs denne ryggen, og har derfor vulkanisme.

Last edited:

OM de nå skulle åpne for litt trafikk i nordnorge i morgen... Hvor skal de fly? BOO-TOS-BOO-TOS-BOO-TOS?

Jeg håper da inderlig at WF i så fall stikker innom her og tar med meg... :colgate:

Last edited:

Jeg har da på ingen måte misstenkt at det var særlig kaldt der heller, da... :p

Da kan jo EVE og TOS sloss om IC-flighter igjen da - SAS har vel flere fly strandet i østen (og USA) antar jeg.

Hickok - Island ligger på den midtatlantiske ryggen, og er i så måte ikke å klassifisere som en hot spot. Dette er en divergent plategrense. En hot spot er så vidt jeg husker fra innføringskurset i geologi vulkansk aktivitet midt på en kontinentalplate. Jan Mayen ligger også langs denne ryggen, og har derfor vulkanisme.
Dette er helt korrekt, men Island er likevel definert som er en hot spot. Det ligger litt i definisjonen, om en slik KAN ligge langt fra kanten av platene, men ikke nødvendigvis.

In geology, a hotspot or hot spot is a portion of the Earth's surface that may be far from tectonic plate boundaries and that experiences volcanism due to a rising mantle plume.

Uansett, så avslutter jeg denne delen av debatten fra min side her. Dette var ikke ment som en diskusjon om ulike geologiske fenomener, kun som en liten informasjon. Om folk ønsker å fordype seg i dette, så er de velkommen til det. :)

Status fra over there.

http://www.reuters.com/article/idUSN1510202120100415

ATLANTA, April 15 (Reuters) - U.S. airlines canceled half their trans-Atlantic service on Thursday because of a gigantic ash cloud spewing from a volcano in Iceland that has closed airports in northern Europe, industry officials said.

Thai, valgte de å ta av av fra Bangkok og sette kurs mot Oslo for så evt se situasjonen ann å diverte, eller kanselerte de avgangen?

Noen som har oversikt over hvor DY, WF, SAS maskiner befinner seg.

Puhh .. hvilken dag gårdagen var.
www.wideroe.no hadde vi en 100% klar strategi og plan for kundesupport, hvor vi på nettsiden oppdaterte info og ba kundene bruke chat og epost for raskest mulig hjelp og betjening.
Over 75 % av kundene gjorde dette, og med en fantastisk innsats klarte vi å betjene alle.
De som likevel valgte å ringe hadde kort ventetid.
La oss håpe at trafikken kommer igang i dag !

OM de nå skulle åpne for litt trafikk i nordnorge i morgen... Hvor skal de fly? BOO-TOS-BOO-TOS-BOO-TOS? De kommer seg jo ikke så langt uansett, sånn det ser ut nå?

Hørt om ambulanseflyginger?

Noen som har oversikt over hvor DY, WF, SAS maskiner befinner seg.

Nej jeg har ikke en oversigt, det kræver vel næsten en del arbejde at få den frem fra de 3 operatører.
Men ved at der står en 340 fra Beijing solidt parkeret i Warszawa, men det må næsten være den eneste diverted. Så resten må stå ude på destinationerne, deriblandt Tokyo, Chicago, New York, Washington, og så overalt i Europa. Damn det bliver en dyr sag.

Status
Not open for further replies.
Back