Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Noen nevnte permitteringer - men er det ikke slik at man skal ha to ukers varsel? Men uansett, hvis dette vil komme og gå i månedene fremover kan det vel dukke opp et generelt varsel som vil bli iverksatt ved behov .. ?

Men det er ikke bare utgifter for flyselskapene - man slipper også en del utgifter (fuel, avgifter osv) så totalen blir vel ikke så skrekkelig som den ser ut ved første blikk .. Men det er klart, hvis dette varer, vil det ramme selskapene med de minste marginene verst ...

Men det er ikke bare utgifter for flyselskapene - man slipper også en del utgifter (fuel, avgifter osv) så totalen blir vel ikke så skrekkelig som den ser ut ved første blikk .. Men det er klart, hvis dette varer, vil det ramme selskapene med de minste marginene verst ...

Anslaget på 8-10 milloner dager for Norwegian er netto. Bruttotapet så jeg man anslår til rundt 20 mill

Noen nevnte permitteringer - men er det ikke slik at man skal ha to ukers varsel? Men uansett, hvis dette vil komme og gå i månedene fremover kan det vel dukke opp et generelt varsel som vil bli iverksatt ved behov .. ?
Korrekt på begge. Det er 14 dagers varslingsplikt (som gjelder fra mottak av varsel, ikke utsendelse) og, man kan om man ikke vet omfanget av midlertidig driftsstans/reduksjon, gi permiteringsvarsel på ubestemt tid, dog maks 52 uker.

Avinors kriseløsning fungerer ikke helt etter planen ...

Tekniske problemer med avinor.no

Løsningen er for øyeblikket dessverre ikke tilgjengelig. Vi jobber med saken og håper å være tilbake i løpet av kort tid.

For et styr, hadde SK til BLL via CPH med avgang kl 1005. Mye styr og kø hos reisebyrået. Prøvde først å bytte til 09:15, men den var full og ikke mottagelig for venteliste engang. Hvor var padionkortet når jeg trengte det som mest? Fikk til slutt jogget ombord i QI sitt fly som går direkte i stedet. Avgang kl 09:15, regner med at det var en av de siste flyene som tok av. Til hvilken nytte? Helikoptertrafikken ut fra EBJ er jo også berørt, så blir vel en kald en på torget i stedet for å nyte solnedgangen på sjøen i kveld.
ET EBG/EBP kort til SAS gælder ikke som EBG/EBP på QI ...du får point , men altså ikke andet..og selv på SAS gælder der regler for EBP som skal overholdes
Hilsen
Ole

I følge BBC må vulkanen først stoppe, så går det minst 48 timer før asken er borte slik at flyene kan sendes i luften.
Så dette ser ikke ut til å være over med det første.

Nuvel - et skifte i vindretningen gjør vel samme nytten - men det er vel lite sannsynlig med et så drastisk skifte ... :(

Jetstrømmen går alltid fra vest mot øst, så hovedretningen vil være den samme, men for vår egen del kan man håpe den dreier litt sørover. Uansett endring vil en eller annen del av Europa bli påvirket, og dermed også operasjoner til/fra Norge. Blir noen spennende dager/uker/år....

Mer om jetstrømmer og variasjoner: http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream

Last edited:

<moderator>

Her blir det mye hummer og kanari med aske. Vi har sett på innholdet og lar det fortsette med litt av hvert. Men vi oppfordrer folk til evt. å starte nye tråder dersom man har helt konkrete spørsmål om forskjellige saker, eks. "Vulkansk aktivitet og været", "Motorer og aske", "Påvirkes økonomien i selskapene?" osv. Da er det enklere å få et konkret svar/diskusjon. Det kan også hende vi splitter ut slike ting i egne tråder dersom det havner her for å bedre lesbarheten og rydde i lapskausen.

Pt. har vi:
Radar uregelmessigheter - http://forum.scanair.no/showthread.php?t=63151
Reise, billetter, refusjon - http://forum.scanair.no/showthread.php?t=63157
Stengte/åpne luftrom - http://forum.scanair.no/showthread.php?t=63187

</moderator>

Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

til moderatorenen, dette er off topic:

Det er ikke alle forunt å rydde i askelapskaus (eller lut som det vanligvis kalles) :D

Når dette en gang gir seg - hva gjør Avinor før de åpner luftrommet igjen. Sendes det opp "prøvefly" som kan fly litt rundt i Norge som en test? Eller er det tilstrekkelig å stole på meteorologien?

w

Hva er det nå igjen å diskuteres i denne tråden egentlig?

Hva er det nå igjen å diskuteres i denne tråden egentlig?

Vulkaner generelt, mulig varighet, stemningen på Gardermoen, mediadekning (men la oss prøve å holde litt saklighet der), hvordan nødtjenestene håndterer situasjonen osv.

Nå begynner det å lukte surt på Nesbru...

Jeg holdt på å kjøpe SAS-aksjer i går .... tror jeg ser det an litt nå. Ikke fordi jeg tror de ikke vil komme seg gjennom dette, men blir det langvarig vil nok aksjekursen synke ennå mer før den stiger igjen.

Jeg holdt på å kjøpe SAS-aksjer i går .... tror jeg ser det an litt nå. Ikke fordi jeg tror de ikke vil komme seg gjennom dette, men blir det langvarig vil nok aksjekursen synke ennå mer før den stiger igjen.

Hvis det holder på et par dage mere, så skal det nok være et godt køb. En weekenden med trafikforstyrrelser i hele Europa skal nok give basis for et godt køb på mandag når de første har lavet deres panik-salg... Kan være en fin investering - selvom det er på et - for SAS og flybranchen - trist grundlag.

Status
Not open for further replies.
Back