Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og der kom det første permisjonsvarselet: En kompis i ingeniøravdelingen i STS har fått varsel om permittering fra onsdag.:cry:

Så en notis på FB om at også Menzies-medarbeidere hadde fått beskjed om å holde seg hjemme ..

MOW, ang "to ukers varsel", så tok jeg litt feil. Det gjelder visstnok ikke ved f.eks. naturkatastrofer om jeg har forstått det riktig.

Ser dette ..... NAV får det nok travelt fremover ... kanskje de trenger flere medarbeidere?

NAV trenger *alltid* flere medarbeidere. Men det er en annen 20-siders diskusjon!

SGS har sendt ut permiteringsvarsel i dag .... fra mandag

Også Avinor har varslet at de vil gjøre en vurdering på mandag mht permiteringer. Ved naturkatastrofer og andre uforutsette hendelser kan de permitere med 2 dagers varsel.
Ingen grunn til å ha 15-20 flygeledere pr. skift på Røyken når luftrommet er stengt.

Jeg mener at det er i selve konsentrasjonen i aske skyen problemet ligger. Har lest at det er fare område 120 NM fra utbrudet. Når distansen er 800-1000 NM vekke så mener jeg at det kan vurderes flyging. Boeing og Airbus burde komme på banen og fortelle hvor trygge flyene er. Det er fagpersoner i meterologien som tar disse avgjørelsene nu idag. Har stor respekt for forbudet, men for diskusjonens og opplysning sin del tar jeg dette opp. På bakken går det mye dritt og støv inn i motoren bla.

Mine venners tur til Bolivia for å fly Curtiss Commando, Super DC-3, 727 mm. henger i en tynn tråd nå. Har ergret meg lenge over å ikke finne rom til å dra, og på en måte ikkje skjønt helt hvorfor det ikke gikk opp, men er akkurat nå glad til, hadde kanskje røket solid mye kroner i urefunderbare billetter i Sør Amerika.

Når distansen er 800-1000 NM vekke så mener jeg at det kan vurderes flyging. Boeing og Airbus burde komme på banen og fortelle hvor trygge flyene er. Det er fagpersoner i meterologien som tar disse avgjørelsene nu idag. Har stor respekt for forbudet, men for diskusjonens og opplysning sin del tar jeg dette opp. På bakken går det mye dritt og støv inn i motoren bla.

Man må også ta i betraktning skaden disse partiklene gjør på skrog, bevegelige flater og ikke minst windshield. Skipperen på BA-maskinen som mistet motorene i Asia kunne bare se ut gjennom en glippe av hjørnet .. resten var umulig å se ut av ..

Jeg mener at det er i selve konsentrasjonen i aske skyen problemet ligger. Har lest at det er fare område 120 NM fra utbrudet. Når distansen er 800-1000 NM vekke så mener jeg at det kan vurderes flyging. Boeing og Airbus burde komme på banen og fortelle hvor trygge flyene er. Det er fagpersoner i meterologien som tar disse avgjørelsene nu idag. Har stor respekt for forbudet, men for diskusjonens og opplysning sin del tar jeg dette opp. På bakken går det mye dritt og støv inn i motoren bla.

De 120nm tror jeg kommer fra en "NAT contingency plan" som skal tre i kraft ved et utbrudd på Katla, det er en umiddelbar reaksjon. Videre oppfølging skjer avhengig av vind etc..

Ellers har siste utgave i 2009 av bladet "flygelederen" flere siden om temaet..
Anbefales!
http://natca.no/_files/gallery/74f0d3d_FL_nett_4_09_2.pdf

Last edited:

Ser SAS nå har satt opp busser fra Paris til København

Ja, og når du ser
pictures-finnish-f-18-engine-check-reveals-effects-of-volcanic.html
ser du at det ikke er særlig sunt å bevege seg i askeskyen.

Må si jeg synes det er uklokt av Stormorken å uttale seg på NRK nyhetene om at han synes flyforbudet er overdrevet:naughty:
En instruktør i flyklubb er en person som aspirerende flyvere ser opp til. Da synes jeg slike uttaleleser blir bare tull!
I luftfarten skal INGENTING være overlatt til tilfeldighetene. Holdningene burde være at myndighetene tar gode forhåndsregler å ikke bagatelisere alvorligheten av askeproblemene.:old

Status
Not open for further replies.
Back