Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Var på joggetur på Storinden idag, og da hørte jeg propeller som startet nede på Flesland. Syns det var litt merklig. Må være noe motortest eller noe.

Var på joggetur på Storinden idag, og da hørte jeg propeller som startet nede på Flesland. Syns det var litt merklig. Må være noe motortest eller noe.
Som nevnt tidligere - inntil i ettermiddag var VFR-trafikk tillatt, så det er ikke merkelig at du hørte propell-fly.

Det lå en Piper over Sandvika i 14-tiden også.

Jeg lurer igjen jeg:

Hva gjør flyselskapene med crew som sitter fast i odde byer som f.eks Tromsø/Alta uten togforbindelse, hvis crewet hører hjemme i f.eks Oslo? Eller enda verre: sitter det no stakkars SAS-crew oppi Longyearbyen som må "ro heimåt"?

Er vel ingen som er trist for ei skikkelig langhelg i Longyearbyen, og det uten at du må være i stand til å fly dagen etterpå :D

Jeg lurer igjen jeg:

Hva gjør flyselskapene med crew som sitter fast i odde byer som f.eks Tromsø/Alta uten togforbindelse, hvis crewet hører hjemme i f.eks Oslo? Eller enda verre: sitter det no stakkars SAS-crew oppi Longyearbyen som må "ro heimåt"?

Båt, buss eller bil hvis man er ferdig med turnusen, ellers blir man værende til det åpnes opp igjen :) Det er folk på vei sørover i biler i natt veit jeg. Longyearbyen blir det nok litt verre....

Last edited:

Jeg lurer igjen jeg:

Som udgangspunkt bliver de vel bare på hotel der hvor de er indtil de kan flyve igen. Men det er vel en vurdering fra sag til sag... P.t. har de vel også crew i NYC, BJS, BKK m.v. som ikke kan komme hjem.

Så også at BJS idag divertede til WAW. Hvad der sker med dette crew ved jeg ikke, men de kommer vel i første om gang på hotel i WAW og så tages der vel imorgen stilling til om de skal hjem med bus/tog/bil.

Er der forøvrigt nogen der ved hvad man gør med pax fra BJS der nu er strandet i WAW....

Man kan ikke se støv i luften her i Sandefjord, men solnedgangen i kveld var helt spesiell. Sola var helt hvit. Aldri sett det sånn før.

Det jeg stusser litt over er at de gangene jeg har mellomlandet i Dakar i Senegal, så har luften vært full av sand fra Sahara. Det har vært akkurat som en disig dag her hjemme. Men flyene går som normalt. How come?

En annen ting jeg lurer på er: Det føles ut som støv i munnen hvis jeg puster en gang eller to med åpen munn. Er det støv, eller er det rett og slett bare at jeg trenger å lage meg en god drink? :cheers:

Det føles ut som støv i munnen hvis jeg puster en gang eller to med åpen munn. Er det støv, eller er det rett og slett bare at jeg trenger å lage meg en god drink? :cheers:

Prøv med drinken først og se om det hjælper - det er da et forsøg værd ;)

Hvordan er egentlig statusen til SAS og Norwegian, har de for eksempel uforholdsmessig mange fly stående fast i Nordnorge?

Ser i en annen av asketrådene at luftrommet kan bli åpnet en stund i morgen (trådene flyter nødvendigvis over i hvernadre enten man vil eller ei) mellom TOS og TRD, kan en da se for seg at SK/DY vil sende fly som er på vidvanke i Nordnorge til Værnes og at Widerøe vil sende fly til Tromsø? Kan jo bli litt trangt rundt omkring viss de bestemmer seg for å flytte maskinene til de stedene som er mest praktiske å stå parkert. Eller lar lar de maskinene som ikke kan fly stå der de står for å være klare til å ta opp rutene sine igjen? Uansett, jeg spør bare, for jeg aner ikke hvordan selskapene handterer dette.

Skjedde det ikke med et fly at det fløy inn i vulkansk aske og ut fra motorene kom det flammer ut. Vinduene i cockpiten var det umulig å se gjennom. Dette skjedde for en tid tilbake husker ikke når. Men er ikke sikker om det er rett det jeg skriver.

Skjedde det ikke med et fly at det fløy inn i vulkansk aske og ut fra motorene kom det flammer ut. Vinduene i cockpiten var det umulig å se gjennom. Dette skjedde for en tid tilbake husker ikke når. Men er ikke sikker om det er rett det jeg skriver.

Det stemmer. British Airways Flight 9 kunne det gått riktig galt med..

http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9

Man kan ikke se støv i luften her i Sandefjord, men solnedgangen i kveld var helt spesiell. Sola var helt hvit. Aldri sett det sånn før.

Det jeg stusser litt over er at de gangene jeg har mellomlandet i Dakar i Senegal, så har luften vært full av sand fra Sahara. Det har vært akkurat som en disig dag her hjemme. Men flyene går som normalt. How come?

En annen ting jeg lurer på er: Det føles ut som støv i munnen hvis jeg puster en gang eller to med åpen munn. Er det støv, eller er det rett og slett bare at jeg trenger å lage meg en god drink? :cheers:

Det med Sahara og sand kan vel ha noe med at sanden i ørkenen holder seg "til bakken" og ikke på cruise-height for flyene? Forøvrig er jo også sand *sand* - ikke "glass"aske - og rent partikkelmessig er det "stor" forskjell i diameter på definisjonen av sand og aske.

Og til sistnevnte anbefaler jeg tidlig helg med en øl eller drink :p

Jeg holdt på å kjøpe SAS-aksjer i går .... tror jeg ser det an litt nå. Ikke fordi jeg tror de ikke vil komme seg gjennom dette, men blir det langvarig vil nok aksjekursen synke ennå mer før den stiger igjen.

Jeg kjøpte SAS-aksjer i forrige uke, har ikke turt å sjekke kursen idag :(

På lang sikt har du neppe mye å frykte. :up:

Og her sitter jeg på ryggen av stillehavets "ring of fire" og kan følge begivenhetene i vulkanfrie Norge i fred og fordragelighet. Ironien lenge leve! :p

Blir det tatt prøver av luften! Hendelsene/erfaringene med KLM og BA og Orion flyet skjedde under flyging der asken var konsentrert i en sky direkte fra utbrudet. Oslo og London er langt fra Island og lurer dermed på om konsentrasjonen av dette støvet er så skade virkende når det er blitt fraktet så langt, og løst seg opp og ikke så konsentrert som det er nærmere Island.

Status
Not open for further replies.
Back