Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

SAS har fly stående i EWR,IAD og ORD samt en A340 i WAW og så står der jo mange på de 3 base stationer..tror ikke SAS har så forfærdelig mange stående ude i Europa, idet mange jo var aflyst allerede for morgenstunden den 15.april
Hilsen
Ole

Håper flyselskapene klarer å gjøre noe positivt ut av dette, f.eks. å ta en del vedlikehold på noen av flyene.

Avgjørelsene er nok fornuftig! Det som er interesant er hvor konsentrert støvet må være før det tar skade på flyet. Har forstått det slik at det er i en konsentrert sky av asken skadene oppstår. Erfaringene på dette feltet er ikke så kjent. Her i Europa er det første gangen en slik situasjon oppstår. Er kun spørsmål for diskusjonen sin del. Safety first!

Både orion og 747 maskinen var som nevnt i ganske konsentrerte askeskyer, men så tok det ikke lang tid før de fikk problemer heller. Det skulle ikke forundre meg om det gikk bra å fly OSL-TRD en eller to ganger med en 737, men langvarig eksponering til små konsentrasjoner kan være like skadelig som plutselig eksponering til en høy konsentrasjon. Slipeeffekten av 1.000.000 partikkler som treffer flyet blir (omtrent) lik om det skjer på 10min eller 10 timer.

<moderator>

Ny dag nye muligheter for litt askeprat, minner om følgende tråder:

Ha en fin dag :)
</moderator>

Her er en liten oppdatering fra Færøyene.

http://www.portal.fo/?lg=70502

Det sies at et islandsk fly har undersøkt området i natt og det viser seg at asken kommer ikke lengre enn 6 km opp. Det viser også seg at asken er nå renere og alt dette er gode tegn ifølge meteorologene...

WF 0737 Mo i Rana - Mosjøen - Trondheim 08:37 Flyet gikk 10:05 RO
WF 0711 Sandnessjøen - Brønnøysund - Trondheim 09:30 Flyet gikk 10:05 RO
Off they go! :)

Da var vi igang igjen.

Helikopterruten BOO-VRY airborn fra BOO 0938 lt
WF737 BOO-MQN-MJF-TRD airborn 1005lt
WF711 BOO-SSJ-BNN-TRD airborn 1009lt

Hørte akkurat Luftambulansen dro i vei også.

Og i Sverige har vi denne:

Aktuell status för NextJets flygningar 16 april:

Samtliga flygningar fram till klockan 1500 ställs in.

Den senaste prognosen visar att askmolnet luckras upp i vissa delar av norra Sverige under en begränsad period i eftermiddag och preliminärt kommer följande flighter att trafikeras:

2N663 - avgångstid 1500 från Östersund
2N663 - avgångstid 1605 från Umeå
2N663 - ankomst Luleå kl 1645

2N664 - avgångstid 1700 från Luleå
2N664 - avgångstid 1745 från Umeå
2N664 - ankomst Östersund kl 1845

SAS har fly stående i EWR,IAD og ORD samt en A340 i WAW og så står der jo mange på de 3 base stationer..tror ikke SAS har så forfærdelig mange stående ude i Europa, idet mange jo var aflyst allerede for morgenstunden den 15.april
Hilsen Ole

Står det en i BKK også?

Dette fører selvsagt til at charterpassasjerer (som
alle andre flypax) får merke dette til gangs. Men noen
får også litt av en "omvei", som kanskje ikke alle hadde
hatt noe i mot. Dette kan bl.a. leses hos Ving i Norge,
der norske charterpassasjerer som kom fra Egypt
med Thomas Cook Airlines Scandinavia og A321:

Torsdag 15. april fra Egypt til Oslo ankomst kl. 20:30 med Thomas Cook Airlines.
Flyet landet i Helsinki torsdag kveld og kundene har fått hotellovernatting. Fredag 16. april
er det satt opp transport med ferge fra Helsinki til Tallinn, deretter ferge fra Tallinn til Stockholm.
Ankomst til Stockholm er lørdag 17. april kl. 10:00 med Silja Line. Tilslutt blir det busstransport til Oslo.

http://www.ving.no/News/NewsDetailsNews.owpx/ByNews?ItemId=26123

Last edited:

Det er en ting jeg ikke skjoenner .... Det staar at man kun aapner enkelte sektorer i begrenset omfang ... jeg skjoenner den geografiske delen, men hvorfor ikke operativt?

- Avinor har sammen med Luftfartstilsynet og aktuelle flyselskap besluttet å åpne for begrenset flytrafikk i mellom Trondheim lufthavn, Værnes, og Stokmarknes, heter det i en pressemelding fra kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen.

Enten er det askefritt i orraadet, eller saa er det det ikke.. eller?

Flott at noen fly og pax kommer seg i luften. Ikke minst luftambulanser. Området som ble åpnet ble større enn hva jeg hadde fått med meg da jeg skrev mitt forrige innlegg. Da virket det litt som å pisse i havet. Men alt hjelper jo, og bra for de som kommer seg dit de skal, eller litt videre på sin ferd.

Jeg syntes til å begynne med at det var lurt å lage flere vulkan-tråder, men begynner det ikke nå å bli litt mange? Mister litt oversikten, og temaene vil jo nødvendigvis flyte litt over i hverandre uansett...?

Last edited:

LN-TUD er forøvrig på vei fra BOO til LYR. Flyr så som 4425 ned hit (TRD) og så blir stakkarene busset ned til OSL.

Status
Not open for further replies.
Back