Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island

Kjipt for oss som har tatt ferie og hadde bookinger i morgen, og så typisk at dette skjer akkurat den dagen vi skulle på en lenge planlagt ferietur. :cry:
Men, selvsagt.. better safe than sorry.

DY flight tilbake til Oslo ble kansellert, og her sitter jeg på hotellrommet. Blir en god natt søvn nå, før jeg stikker innom FLYT for en burger imorgen. Avventer på hva som skjer.

DY flight tilbake til Oslo ble kansellert, og her sitter jeg på hotellrommet. Blir en god natt søvn nå, før jeg stikker innom FLYT for en burger imorgen. Avventer på hva som skjer.

Viss du har det travelt får du ta bussen til Fauske (med bytte i Narvik) i morgen tidlig, for så å hoppe på et tog der, haha.

Ser på radaren at langruter som vanligvis passerer over Norge flyr langs helt andre tracks enn vanlig .. DL153 er f.eks. nå over Nord-Italia og ser ut til å starte kryssingen sør for UK/Irland .. CO91 ligger rett bak ...

Kommer på jobben nå og ser at ALLE dagens WF avganger er innstilt frem til 1200. KLM fra Torp til Amsterdamflyet kom ikke opp til Torp i går kveld heller, så det blir nok ingen avgang med de heller. Vulkanutbruddet på Island er årsaken sies det.
Dette blir en dag full av utfordringer!

Svett nattevakt med rekordmange henvendelser. Men, det hjalp på trykket å få oppdatert på nettsidene samt Facebook og Twitter angående situasjonen. Vi sparer oss for en betydelig mengde henvendelser på denne måten ;-)
Så får vi bare håpe at vinden snur, selv om yr.no ikke akkurat tilsier dette nå.

Det blir en 'merkelig' dag på OP' idag, tror jeg - allerede nå er det 5 av 102 flighter som er satt opp til å gå.

Denne kom for en liten time siden..

NEW TODAY WEF 1004150800 TIL 1004152000EST
DUE VOLCANIC ERUPTION IN VOLCANO EYJAFJOLL AREA ENOS AOR IS
CONTAMINATED. NO IFR CLEARENCE WILL BE ISSUED PENETRATING ENOS AOR
LOWER LIMIT: SFC UPPER LIMIT: UNL : NOTAM ENAV/0119/10

Hvordan vil en slik situasjon være for den reisende? Hvis flyet blir innstilt pga stengt luftrom og ferie som man har booket ikke blir mulig å gjennomføre, er dette noe som dekkes av f.eks. reiseforsikringer? Eller er dette en situasjon forsikringsselskaper og flyselskaper har tatt forbehold om i sine vilkår og regler?

Mange som bekymrer seg for sin egen forestående reise her, naturlig nok.

Men her på flyforumet er da folk eller svært "visjonære".

Rart ingen kommenterer hva dette kan resultere i i sin ytterste konsekvens.

Hvis denne vulkanen står og småputrer og sender ut aske i lengre tid, og det kan pågå veldig lenge hvis jeg har forstått det rett, kan det få alvorlige konsekvenser for flyselskapenes økonomi og esksistens.

For ikke å snakke om andre samfunnsfunksjoner som er svært avhengig av flyforbindelser.

haff. flyet mitt til AGP er Cld, hva gjør jeg? kontakter sas eller dont bother? vet noen kreative sjeler om alternativ reisevei ?

Det er ikke bare flyselskapene som sliter - vulkanskyen har store samfunnsmessige konsekvenser, som at:
- pasienter ikke kommer seg til sykehus med rutefly,
- matvarer ikke kommer til "isolerte" områder (f eks LYR)
- posten tar mye lengre tid enn vanlig,
- kritiske deler kommer ikke frem til oljeplattformer,
- forretningsmennesker må legge om mønstrene sine,
- langpendlere ikke kommer til/fra arbeid,
- turistindustrien sakkes ned ettersom kundenen ikke kommer frem,
- mer trafikk tvinges over på bane og vei, som fører til større belastning og vanskeligere avvikling, og påfølgende større fare for hendelser m.m.

I tillegg rammer det også mulighetene ved akutte situasjoner på steder hvor sykehustilbudet ikke eksisterer, eller mangler komptanse for riktig behandlig. Gjelder i alle fall de fleste steder med tilknyting til en regional luftahvn mellom BO og VA..

men hvorfor i all verden har ikke sas lagt ut noe på nettsidene sine ! ! Dette er rett å slett for dårlig. Flyene går ikke noe som sas ikke kan styre, men er ikke det da service å legge dette ut på nett til info. De andre flyselskapene har greid det. Callsenter ligger nede grunnet mye pågang. SAS SKJERP DERE ! ! ! dere lever (så vidt) av kunder, så da tar man seg også av kunder. Er frustrert over hvor lite service innstilte og uprofesjonelle sas er. (jaja der fikk jeg ut litt frustrasjon, beklager)

Sist denne vulkanen hadde utbrudd var i 1822, og da varte det i mer enn 2 år.
Skjer det samme denne gang vil det jo kunne få katastrofale følger.
Hele samfunnet vil bli mer eller mindre lammet.

men hvorfor i all verden har ikke sas lagt ut noe på nettsidene sine ! ! Dette er rett å slett for dårlig. Flyene går ikke noe som sas ikke kan styre, men er ikke det da service å legge dette ut på nett til info. De andre flyselskapene har greid det. Callsenter ligger nede grunnet mye pågang. SAS SKJERP DERE ! ! ! dere lever (så vidt) av kunder, så da tar man seg også av kunder. Er frustrert over hvor lite service innstilte og uprofesjonelle sas er. (jaja der fikk jeg ut litt frustrasjon, beklager)

Luftrommet er stengt og ingen kan fly. Man kan lese om det på alle lendets nettaviser. Hvor mye mer info trenger du?

Status
Not open for further replies.
Back