Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Re: Været i Europa - stengte flyplasser

Brussel er åpen etter at de har klart å få tak i de-icing liquid. LHR er ett mareritt og SAS har måttet kanselere 2/3 av produksjonen der.

Jeg har booket om endel via Aberdeen og Manchester, men der begynner det også å bli fulle fly.

1. Er der noen kriterier for hvilke ruter som har 1. prioritet, tenker f. eks idag 20/12 så fikk SK operere 1 flight fra Scandinavia til LHR, ved en titt på BAA's sider så virker det som om Long Haul går, selvfølgelig er der innstillinger etc der og, men mengde messig ( og antall flybevegelser ) så virker det som om de prioriteres.
Er det slik at Short Haul vil være en salderingspost?

Det er nok flere forhold som spiller inn. For BAA vet jeg ikke, men helt konkret så kom det NOTAM fra Paris CDG om at alle operatører måtte redusere kapasiteten med xx % ifht. situasjonen, og da velger nok en del av de med base å kutte shorthaul.

For BA (ikke BAA) sin del er det kjent at de kutter kraftigere på domestic og short-haul før de kutter longhaul, og de kutter gjerne ruter der de flyr i konkurranse med andre og kan booke om folk.

Det siste som gjør utslag ifht. LHR akkurat nå kan være hvilke terminaler og gater de har tilgjengelig ifht. hvem som får fly der. Jeg vil også tro at SK sitter å finregner på værmeldingen og sannsynligheten for at de blir stuck på LHR, det er jo ingen tjent med.

Som MOW skriver så er ikke BAA veldig flinke på crowd control, og det hjelper lite for SK å flu til LHR dersom terminalen er stengt. (Ref. Aftenposten i dag der pax som hadde sjekket inn på nett til en flight som skulle gå ikke slapp inn i terminalen)

Det blir litt sånn 'damned if you do and damned if you don't' .. det har stor sjanse til å gå i dass uansett hva du forsøker å gjøre.

Enig med deg der, nå tenkte jeg mer på dette med å bruke alternative flyplasser som en "hjelp" for iallefall og få noen over dammen, f.eks har ikke SVG hatt SK avgang til LHR siden fredag ( lørdag ingen op. )

Men, kanskje bedre å være i NO for det ser jo unektelig ut som hele UK stopper opp...
Enda bra vi er født med ski på beina:lol:

Sånn for ordens skyld. BRU var vel aldri stengt, men man kunne glemme å ta av om man måtte de-ice.

Hvis vi spikker fliser så kom de aldri dit, men de snakket om å måtte stenge for arrivals pga. plasshensyn dersom de skulle gå tomme for de-ice-væske.

Kom nettopp hjem fra BRU, SN gikk lykkeligvis i kveld mens kanselleringene haglet. Vi ventet en time på de-ice, vi fikk vel de siste dråpene...

Satt på jobb og fulgte med på flighten deres. Vi forventet også at denne skulle kanselleres. Da vi så at det haglet inn kanselleringer i BRU som du sier.

Litt flaks skal man ha...

S

For BA (ikke BAA) sin del er det kjent at de kutter kraftigere på domestic og short-haul før de kutter longhaul, og de kutter gjerne ruter der de flyr i konkurranse med andre og kan booke om folk.

Det hænger vel også nogen gange sammen med crew-situationen. Hvis de aflyser en longhaul, så er det ofte sværere at bruge dette crew på shorthaul pga. overenskomsterne og myndighedskrav. Desuden er Longhaul også kernen i den øvrige operation med feedertrafik, så at få den afviklet først giver mulighed for at få flest pax frem.

Det kan være et indviklet regnestykke, men jeg går ud fra at flyselskaberne har lavet en beregning på at det er det mest optimale. Det er ihvertfald helt vanligt at IC bliver prioriteret. Det har vi også set meget på CPH når der har været problemer. IC går næsten altid hvis overhovedet muligt, mens det er shorthaul der bliver ramt først.

Det er rimelig krise i Europa nå. Flyet til min kusine i morges BGO-FRA-MIA ble kansellert, og Lugthansa kunne ikke love at de klarte å få henne over før etter nyttår grunnet smikkfulle fly! Helt villt!

Naar alle fly i utgangspunktet er fulle, er det ikke saa mye aa booke om paa. Det man bruker er setene til de som ikke moeter opp og jeg regner med at noshowraten er hoey. Imidlertid er det dermed umulig aa vite paa forhaand hva man kan faa med, saa det blir frustrerende baade for ansatte, som skal proeve aa organisere dette, og paxen, som ikke faar klar beskjed foer de staar med boardingkortet i haanda.

Naar alle fly i utgangspunktet er fulle, er det ikke saa mye aa booke om paa. Det man bruker er setene til de som ikke moeter opp og jeg regner med at noshowraten er hoey. Imidlertid er det dermed umulig aa vite paa forhaand hva man kan faa med, saa det blir frustrerende baade for ansatte, som skal proeve aa organisere dette, og paxen, som ikke faar klar beskjed foer de staar med boardingkortet i haanda.

Både nu og under askekrisen, så man jo mange fly gå med en del tomme sæder - selvom der var tusindvis der ventede i lufthavnene. Ganske enkelt fordi det var umuligt at få folk frem til at overtage de tomme sæder fra no-shows eller få informationen frem til folk i tide, så de kunne nå at komme i lufthavnen. Det er jo ofte i aller sidste øjeblik at det viser sig at nogle ikke møder op.

Ved ihvertfald at disse no-shows var redningen for en del ID-pax under askeskyen...

Så ikke nødvendigvis nogen dårlig idé at blive i lufthavnen og søge mod gaten på fulde fly til ens destination. Der dukker jævnligt sæder op i sidste øjeblik, som man kan være heldig at få.

Det strider selvfølgelig lidt mod info fra lufthavnene og hjælper ikke på at lufthavnene er overfyldte.

Det ser ut til at DUB er åpen igjen. Snakket med ei venninne som skulle vært med Ryanair derifra i går, men som ikke kom seg avgårde. De ble booket om til dagens avgang og har rimelig håp om å komme seg hjem til jul.

Joda stemmer det. men jeg hadde ikke frivillig dratt til Lufthansa i kveld, for så å sitte stand-by der på ubestemt tid. Det var alternativet. Ender fort opp med å feire julaften på flyplassen da. Nå fikk hun kjøpt ny billett i dag til lille-julaften, så hun kommer seg avgårde, men skjønner ikke helt hvorfor ikke Lufthansa fant denne billetten til henne, all den tid det fortsatt er ledig med SK/CO da.

Har handlingagenten tatt kvelden? Fint aa ikke ha lokale ansatte ...

Og handlingagenten hadde visst tatt kvelden, for oslo-flyet tok med seg bagasjen tilbake ,,,,, :wow:

Men nå er kavaleriet på vei! (Fra FB)

Informasjon jeg fikk nå - en ansatt av Norwegian er på vei over til London nå og skal ta tak i dette. Takk for informasjon! /PE

En kamerat av meg som bor i London og som skal hjem til jul har for å minske risken kjøpt billett hjem med både SAS, Norwegian og Ryanair og satser på at enten LHR, LGW eller STN er åpen når han skal hjem

En kamerat av meg som bor i London og som skal hjem til jul har for å minske risken kjøpt billett hjem med både SAS, Norwegian og Ryanair og satser på at enten LHR, LGW eller STN er åpen når han skal hjem

Jeg har også en ven det havde garderet sig med både BA og EasyJet. Hun var heldig og kom med BA i morges.

Jeg har også en ven det havde garderet sig med både BA og EasyJet. Hun var heldig og kom med BA i morges.

Og der har vi enda en "negativ" effekt av den onde spiralen man kommer i med slik kaos. Folk kjøper billetter både her og der, og no-show-raten blir mye høyere enn nødvendig. (Håper noen kansellerer de plassene de ikke får brukt)

Ser at Icelandair flighten min fra KEF til OSL på torsdag er helt kjåka full nå. Det var den ikke for bare et par dager siden. Mye tyder på at mange har booket seg om, spesielt kanskje transatlantisk.

Takket være at det var en del som ikke møtte opp for å ta plassene sine i flyet til SVG fra FRA i LH874 fikk jeg og 11 andre på venteliste plass i flyet. Det var en del plasser igjen for å fylle opp flyet. Jeg ble oppgradert til business pga sølvkortet mitt i Miles & More, men business i Europe med LH var ikke all verdens å skryte over. Dårlig mat.

SAS kom med følgende melding på fb for litt siden.

FANTASTIC NEWS EVERYONE!! Heathrow is ready for full operations tomorrow. Starting at 13:00 Scandinavian time we will operate a FULL London-schedule! Flights that were originally cancelled (like 809/810) are re-instated. If you were booked on flights leaving London tomorrow afternoon, you are good to go! Merry Christmas!

Godt å se at det muligens kan gå mot bedre tider på den store britiske øya....

HEr er en liten skrytesak for MAN (hentet fra Manchester Evening News):
http://menmedia.co.uk/manchestereve..._big_freeze_while_heathrow_and_gatwick_closed

Jeg ber dere se på følgende formuleringer: "About three centimetres of snow fell at the airport over the weekend – prompting a short grounding of flights on Saturday but staff managed to keep disruptions to a minimum"

samt "An airport spokesman said: "It’s a real achievement to keep the airport moving – so the staff deserve a big pat on the back." (min utheving)

Selv om de tar på seg krisemaks-kappen, så skal de vel ha kreditt for å ha planlagt for slike situasjoner.

Back