Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Re: Været i Europa - stengte flyplasser

Jeg endte opp med å reise via Schiphol i går og skjønner godt at de sliter med å følge med. Der var bra med folk og han jeg satt ved siden av hadde stått 2.5 timer i kø ved en transfer desk for så å bli fortalt at de ville sende ham på hotell for natten etter at de kansellerte formiddagsturen til Birmingham. Da pekte han på skjermen og spurte, "hva med flyet som går om en halv time?" "Går der fly?" svarte vedkommende bak skranken, som så gikk inn å sjekket og der var det masser av seter ledig men som ingen visste om...og etter det ble det visstnok gitt en annonsering til alle som skulle reist til Birmingham tidligere. Alle disse kom løpende og en stakkers ID passasjer ble nesten stående igjen :p .

Nå har også Dublin stengt så der er alt kansellet inkludert min planlagte transport til jobb for i morgen. Snakket med selskapet og de har blitt fortalt av BAA Heathrow at de trenger 2 dager uten snø for å få flyplassen tilbake til normal drift. Det har snødd litt i dag og mer er ventet i kveld/natt så det vil nok dra ut... Volumet av mennesker er så enormt at alt rett og slett bryter sammen.

På BBC rister de etter hvert på hodet av BAA og Englands håndtering av snø. Iflg. dem hadde det kommet lite snø de siste 48 timene på LHR, men BAA sa at det var ekstremt komplisert å få fjernet snø under og rundt parkerte fly, noe som måtte gjøre for å få dem løs. Det hjelper vel ikke at det er sternge HMS-regler på øya?

Ja, Trutle, virker som en total system-kollaps.

Det hjelper vel ikke at det er sternge HMS-regler på øya?

Nei, byråkratiet lever i beste velgående og alt blir fort veldig vanskelig og overhode ingen "sunn fornuft" selv om ingen skjønner hvor alle disse reglene og begrensningene kommer fra! Jeg regner med at Heathrow (og alle andre flyplasser her borte) har samme politikk med at med mindre der er sort asfalt på rullebanen, er den glatt og for farlig å bruke. At en i andre land klarer å operere på "contaminated runway" betyr visst ikke så mye...

Sånn litt på siden, var ute en tur i bilen i dag og metoden for av rydding av veier rundt her er salting, ploger har ikke vært brukt til nå. Det var som om veien var laget av en seig gjørme...og det klages på for mye salting i Norge :p

De problemene med snømåking under flyene kunne de lett ha ungått med varmekabler på oppstillingsplassene...

Jeg og en kompis skulle reise SVG-BUD via FRA på fredag 17.des, men så langt kom vi ikke. Vi endte heller opp i FRA i 3 dager siden alle flyene til BUD var kansellert i helgen. Vi fikk gratis hotellovernatting i 3 forskjellige hoteller for alle de 3 dagene vi var stuck i FRA sammen med andre deppa flypassasjerer. Samtidig fikk vi og gratis middag i de hotellene vi bodde på sammen med frokost. Selv om det var greit å få gratis hotellovernatting og middag var det synd at vi aldri kom til BUD siden det er en fin by å se.

Til gjengjeld kikket vi litt i Frankfurt by og utforsket den noe. Det ble noe festing og det. Heldigvis var jeg smart og sa ifra igår at vi ønsket å ta 1.flyet til SVG istedenfor 2.flyet dagen etter. Det var bra siden det 2.flyet var kansellert for dagen. Vi tok av fra FRA idag 3,5 timer efter schedule. Takket være Miles&More sølvkortet mitt ble jeg oppgradert til business. Greit det, men maten i business var pyton. Kunne like så godt servert med sandwich fra economy. Men heldigvis er jeg hjemme i Stavanger, litt foran tidsskjemaet.

Lufthansa har taklet denne værkrisen bra med å gi gratis hotell og middag til trengende og 2X100 kr kuponger på flyplassen i SVG, men fikk ingen info av dem over mail eller telefon, noe som var skuffende. Men LH burde evt hatt noe mer personell i FRA i service senter for å ta seg av milevis lange køene. Det burde og ha vært mer organisering av køer i FRA siden folk snek og gikk til feil skranker og sikkerhetskontroll. Men fra igår var det bra for da hadde de fått orden på sakene.

Last edited:

Verre og verre på Gatwick ...

RT @Gatwick_Airport: No outbound flights from Gatwick until 6am TUESDAY 21st December because of heavy snow

Og Heathrow har gått i krisemodus (next step).

RT @HeathrowAirport: We're right now providing free hot food & drink , vouchers for airport shops & restaurants, and wi-fi is now free.

Norwegian med rescue flights til STN i morgen:

Rescue flight til og fra London Stansted 21.Desember

DY6130 Stavanger - London Stansted, avgang 07:05 lokal tid.
DY6131 London Stansted - Bergen, avgang 08:20 lokal tid.
DY6131 Bergen - Stavanger, avgang 10:25 lokal tid.

DY6221 London Stansted - Oslo Rygge, avgang 08:55 lokal tid.

DY6346 Copenhagen - London Stansted, avgang 08:00 lokal tid.
DY6347 London Stansted - København, avgang 10:10 lokal tid.

http://www.norwegian.no/viktig

Forsøkte en tur til London i helgen med LH, dårligste timingen ever selvsagt. Endte opp i Munchen før retur til Oslo søndag. Jeg må si meg godt fornøyd ned Lufthansa sine folk i Munchen, det ble ordnet med vouchers til hotell, taxi, måltider samt retur hjem. I tillegg fikk vi utstedet ny reise til London gyldig i 1 år. Det skal sies at gullkortet kom svært godt med i helgen. Det var trolig 200 mennsker i kø på LH service centre airside, men vi fikk booket om i Senator loungen etter noen minutter venting. Mange trøtte og slitne LH ansatte rundt om kring, de har hatt en tøff uke. Jeg komplimenterte dem for god innsats, for de får jo alt for lite skryt (heller det motsatte). Jeg takker høyere makter for at vi hadde LH via connection som ble kansellert, ellers hadde jeg nok ligget i stabilt sideleie på en terminal i London et sted nå.

Det stod forøvrig en BA 777 på MUC, en av mange BA diverts rundt om i Europa. ANA og Royal Brunei var også i MUC med 777 diverts fra LHR.

Lufthansa & SAS agerar föredömligt under detta snöoväder och gjorde det även under Askmolnet i våras.
Är det någon här som vet hur Norwegian, KLM och Finnair agerar? Erbjuder dessa flygbolag sina passagerare förutom ombokning gratis hotel OM/när deras flyg blir CNL pga av dåligt väder?

Forsøkte en tur til London i helgen med LH, dårligste timingen ever selvsagt. Endte opp i Munchen før retur til Oslo søndag. Jeg må si meg godt fornøyd ned Lufthansa sine folk i Munchen, det ble ordnet med vouchers til hotell, taxi, måltider samt retur hjem. I tillegg fikk vi utstedet ny reise til London gyldig i 1 år. Det skal sies at gullkortet kom svært godt med i helgen. Det var trolig 200 mennsker i kø på LH service centre airside, men vi fikk booket om i Senator loungen etter noen minutter venting. Mange trøtte og slitne LH ansatte rundt om kring, de har hatt en tøff uke. Jeg komplimenterte dem for god innsats, for de får jo alt for lite skryt (heller det motsatte). Jeg takker høyere makter for at vi hadde LH via connection som ble kansellert, ellers hadde jeg nok ligget i stabilt sideleie på en terminal i London et sted nå.

Det stod forøvrig en BA 777 på MUC, en av mange BA diverts rundt om i Europa. ANA og Royal Brunei var også i MUC med 777 diverts fra LHR.

Hmm!! Jeg fikk aldri tilbud om en ny reise til BUD senere en gang av LH selv om jeg har M&M sølvkort. Vi kom oss aldri til BUD uansett så vi burde ha fått en slik tilbud og. Burde vel evt ring og klage til Lufthansa da.

Hmm!! MErkelig at jeg som har M&M sølvkort ikke får noe tilbud om en ny reise til BUD i løpet av 1 år. Kanskje jeg skulle ha tatt telefonen til LH og klage. Jeg var stuck i RA i 3 dager og havnet i akkurat samme situasjon som du forteller her i helga.

Til lags åt alle kan ingen gjæra, men noen spørsmål/tanker rundt dette vær kaoset som råder, kanskje noen her inne vet:
1. Er der noen kriterier for hvilke ruter som har 1. prioritet, tenker f. eks idag 20/12 så fikk SK operere 1 flight fra Scandinavia til LHR, ved en titt på BAA's sider så virker det som om Long Haul går, selvfølgelig er der innstillinger etc der og, men mengde messig ( og antall flybevegelser ) så virker det som om de prioriteres.
Er det slik at Short Haul vil være en salderingspost?

Hvorfor "flytter" ikke SK endel av sine operasjoner til STN, nå er riktignok mye av SK's trafikk feed fra LHR i motsetning til DY, men ville det ikke vært bedre å få tatt unna noen flighter/pax

Forøvrig er det ikke bare LON A/P',s som har problemer, så Eurostar hadde opptil 8 timer kø for innsjekk idag og som ikke det er nok hørte jeg på nyhetene at BRU stenger pga lack of Deicingfluid.

Jaja, for noen blir det vel jul, for andre:drink
og for alle de stakkarne som må deale med all pax så går det vel:spin

God Jul

Lufthansa & SAS agerar föredömligt under detta snöoväder och gjorde det även under Askmolnet i våras.
Är det någon här som vet hur Norwegian, KLM och Finnair agerar? Erbjuder dessa flygbolag sina passagerare förutom ombokning gratis hotel OM/när deras flyg blir CNL pga av dåligt väder?

Vet at KLM forlangte at de som insisterte på å bli med til AMS, men hadde connection videre først måtte avbestille sin connection før de fikk bli med til AMS:angry:
Føler deg passe idiot når du så ser at de samme passasjerer som du har sittet og kansellert viderforbindelsen på faktisk reiste på samme billetter,på samme dag som de skulle, med samme fly de opprinnelig hadde.
God logistikk av KLM det, dette stod der forøvrig om i dagens 20/12 - VG
Så KLM irr policy er vel, tja, litt sånn, bob, bob

Hmm!! MErkelig at jeg som har M&M sølvkort ikke får noe tilbud om en ny reise til BUD i løpet av 1 år. Kanskje jeg skulle ha tatt telefonen til LH og klage. Jeg var stuck i RA i 3 dager og havnet i akkurat samme situasjon som du forteller her i helga.

Det med ny billett satt jeg meg ikke veldig godt inn i, det ble tilbudt av LH og jeg takket selvsagt ja - mulig at dette lå i reglene for billetten min, uten at jeg har lest disse. LH fremstilte det hvertfall slik at siden jeg ikke hadde kommet til min destinasjon, så kunne jeg bruke billetten fortsatt. Den ble altså reissued, med samme referanse og greier. Tror ikke dette er relatert til hvilen status man har i bonusprogrammet.

Hvorfor "flytter" ikke SK endel av sine operasjoner til STN, nå er riktignok mye av SK's trafikk feed fra LHR i motsetning til DY, men ville det ikke vært bedre å få tatt unna noen flighter/pax

STN er også sprengt. DY har et etablert forhold med flyplassen/groundhandleren og profitterer nok på det. Man sliter på bakken også, så det å få fraktet folk til andre flyplasser er også en bortimot umulig oppgave. Nå ser det imidlertid ut som at SAS har planer om å busse en del folk til MAN og fly dem derfra, men jeg så akkurat at Birmingham sliter med mer sne og det er jo ikke så langt unna ...

Det blir litt sånn 'damned if you do and damned if you don't' .. det har stor sjanse til å gå i dass uansett hva du forsøker å gjøre.

SAS gjør etter forholdene en svært god jobb .. at BAA ikke mestrer crowd control i terminalene, at HMS-reglene er så strenge at asfalten skal være bar før noen kan sette sine puseføtter på den eller at kortrutene kommer sist i køen er det ikke så mye SAS kan gjøre noe med ... :headbang

Kom nettopp hjem fra BRU, SN gikk lykkeligvis i kveld mens kanselleringene haglet. Vi ventet en time på de-ice, vi fikk vel de siste dråpene...

Da satt man på Stena et eller annet fra Holyhead til Dublin. Bussen gikk nå og der var heldigvis plass...så blir det buss videre til Belfast og så blir det vel tur-retur Tenerife i ettermiddag alikevel. Ser flyet som skulle gått Birmingham - Dublin 1500 eller så gikk 0200, så en kunne visst prøvd seg med den også. Båten ble nå det tryggeste alternativet selv om det kommer til å ta år og dag!

Da satt man på Stena et eller annet fra Holyhead til Dublin. Bussen gikk nå og der var heldigvis plass...så blir det buss videre til Belfast og så blir det vel tur-retur Tenerife i ettermiddag alikevel. Ser flyet som skulle gått Birmingham - Dublin 1500 eller så gikk 0200, så en kunne visst prøvd seg med den også. Båten ble nå det tryggeste alternativet selv om det kommer til å ta år og dag!

Får du hvilt skikkelig før du skal ut å fly senere i dag da?

Og det dårlige været ser visst ikke ut til å gi seg med det første.

LH879 SVG-FRA står med ny info 07:00 på avinor sin oversikt. Ser ut som flyet kom inn til Sola i går kveld. Så hva som er i veien nå vet jeg ikke helt. Snør det i Frankfurt igjen?

Last edited:
Back