Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Delta 34 ble førstemann til værs klokken 23:13 ... Tett fulgt av CO99. SK904 i lufta 23:38.
 
Last edited:
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Ja, SU 211/212 har vel ikke flydd på to dager nå, men de kommer kl 23.17 idag.
 
Last edited:
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

SU212 er ikke innstilt i dag. Den er forsinket til kl. 23.15
 
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Hmm, virker som de godtar både takeoff og landing utfra twr freq. - Enn så lenge :p
 
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

On behalf of the US of A, we welcome you to JFK, please be seated for the next decade or so:angry:

Kan vel ikke være mulig at de tillater så mange fly inn for så å holde pax som "gisler":crowded
 
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Kan vel ikke være mulig at de tillater så mange fly inn for så å holde pax som "gisler":crowded

Når de får "shutdown" på hele østkysten er det nok bedre å få flyene kontrollert ned på bakken enn at de detter ut av himmelen. Var jo ikke lite snø som kom der borte.
 
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Når man i tillegg sliter med 35-40-knops vind, blåser det sne rundt og taxiways og ramp-områder blir ufremkommelige. Jeg hørte på JFK Ground en stund i går, og det var flere ganger at maskiner vegret seg fra å følge taxiinstruksjoner fordi det var doe mye snø i velen. Tror man skal være glad for at engeske HMS-instrukser ikke gjelder på JFK ...

Problemet var også at mange avganger ble så forsinket at man rett og slett gikk tomme for gates for innkommende fly. Vanskelig å planlegge slikt ....
 
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Problemene vil visst ingen ende ta:

Flytrafikken i Europa kan igjen bli rammet av forsinkelser og innstillinger de nærmeste dagene. Grunnen er mangel på avisingsmiddel.
Sveitsiske Clariant har varslet at selskapet innstiller produksjonen av avisingsmiddel i årets første fire dager som følge av mangel på råvaren propylenglykol.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/mangel-paa-avisingsmiddel-truer-flytrafikken-igjen-3376927.html


.
 
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Den 26 december 2010 skulle jag och min flickvän flyga till LAX från CPH via LHR med SAS och sen United. Vårat plan gick rätt tidigt och med tanke på all snö var vi ute i väldigt god tid. Vi kom fram till CPH drygt 3 timmar innan avgång och det var rätt mycket folk i SAS incheckningsterminal (T3) och vi upptäckte att man ännu inte hade öppnat bagage-drop konstigt nog.

Nåväl, vi gick först fram till en "self-check in" automat och ställde oss i bagage-drop kön som vid det här laget blivit rätt lång. Efter 30 minuter i kön öppnade bagage-drop, men var kraftigt underbemannad med tanke på resdagen. Efter 1,5 h timmar i kön brakar deras värdelösa bagage-band ihop (nåt tekniskt enligt den otrevliga personalen) :headbang.

Vad man nu borde gjort, men inte gjorde var att ta emot väskorna "manuellt" och lasta de på vagnar eller nåt. Istället stod man med armarna i kors och gjorde absolut ingenting, allt medan kön nu var så lång att den med en "S" form ändå gick hela vägen ut till ingången.

Man gjorde en speciell kö för folk som skulle med en flight till Spanien så att de kunde lämna in sitt bagage, men det var 15 min innan avgång (!). När det var 45 minuter kvar tills det att vårat flyg skulle gå bönade och bad jag om att de skulle öppna en liknande kö för alla som skulle vidare till London, men icke.

När det var 10 (!) minuter kvar tills våran flight skulle gå hänvisade de oss till kön för de med otympligt bagage, problemet var bara att den kön redan var 50 meter lång.

Till slut lyckades jag övertala en hyffsat vänlig själ som satt i den tomma incheckningskön för EBG medlemmar att ta emot våra väskor som hade tags och allt. Sedan sprang vi för kung och fosterland hela vägen fram till gaten där en sur tant tog emot oss och sa att vi "minsann var sena till gaten"..duh!

När vi kom ombord på planet så dröjde det ändå en timme innan vi lyfte för att "invänta sent bagage". Vi hoppades på att det var vårat..

Vi landade på LHR en timme sena, vilket betydde att vi endast hade 30 min på oss i LHR. Vi sprang och sprang genom hela j*vla flygplatsen, när vi kom fram till planet sa de att de väntade på oss, så vi hade inte behövt springa. Men våra väskor hade inte hunnit med.

Vi flög till LAX även fast vår egentliga destination var San Diego, och vi åkte till Mexiko 3 dagar senare, fortfarande utan vårat bagage. Vi fick vårat bagage när vi kom tillbaks från Mexiko, 4 dagar senare.. Så vi hade vårat bagage de sista två dagarna vi spenderade i LA.

Hemresan genom FRA gick helt felfritt.

Jag kommer nog inte åka genom CPH igen på ett myyycket bra tag. Jag har aldrig varit med om något mer oproffsigt agerande från personalen. De var verkligen dryga, arroganta och vet inte vad ordet "planering" är.

:headbang
 
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Det snør greit i Chicago i dag, men her er man passe vant til slikt, så flytrafikken går om nå litt redusert. Været er over i morgen
 
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Dagens første Delta har akkurat forlatt ATL ... retning Anchorage! :lol:
 
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Alf
brakar deras värdelösa bagage-band ihop

Bare for ordens skyld, det tilhører Københavns Lufthavn, og ikke Sas, når det er sagt, skjønner godt du stanger hodet i veggen, ikke bra av SK, på den annen side er dette alltid en utfordring, .da en stans kan vare fra sekunder til timer.

Slik oppleves det på SVG ved båndstans: En venter så lenge som det lar seg gjøre før en igangsetter manuelle prosedyrer, dette da det å hente vogner, fylle dem opp under oppsyn av securitas personell, transport til røntgenmaskin, så laste bag opp på trallene igjen er en tidkrevende prosses, derfor forsøker en å "vente" til det ytterste.
 
Last edited:
Re: Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Og ettersom jeg forstod ville ikke VS betale avgiftene til BAA.

Artikkel i The Guardian i går:

This week BAA is expected to put the cost of the five-day snow disruption in the run-up to Christmas at between £20m and £25m. However, that number is set to rise after Virgin Atlantic said it would not pay landing and parking fees to BAA from 1 January until a report into the disruption, led by a BAA non-executive director, is published in March

http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jan/10/virgin-atlantic-heathrow-airport-snow

Greit nok at det er dyrt å ha full snøberedskap på en flyplass som Heathrow, men det begynner å se ut til at den kan bli veldig dyrt å ikke være forberedt også.
 
Back
Top