Vil du fly med Ryanair

Vil jeg fly med Ryanair?

• Ja

Votes: 87 39.7%
  • Nei

Votes: 123 56.2%
  • Vet ikke

Votes: 9 4.1%

• Total voters
    219
  • Poll closed .
Nå har det vel blitt brutt en god del 50ords barrierer (og spesielt stygt når man tar Ryanairdiskusjon :p ) - men et par korte ord som svar på tiltale:

At det føles mer utrygt å fly Ryanair er en *subjektiv* opplevelse som ingen kan ta fra meg. Det blir ikke noe mindre sant, i fra mitt ståsted, uansett hva andre måtte føle. Jeg kommer rett fra eksamen i risikoanalyse, og selv med slik teori tørr og velfundert bak øra så står jeg enda for at det føles utrygt å fly Ryanair.

Angående CO2 utslipp som fører til global oppvarming og rammer stakkars folk i Bangladesh, India og Pakistan - så ser jeg "tre påstander på rad" som gjerne subjektivt for Kanon kan være en sannhet - men som i mine øyne roper "usannhet". Ikke slipper vi i vesten ut så mye CO2 som India, Bangladesh og Pakistan gjør samlet gjennom ett år, ikke fører CO2 til global OPPVARMING per definisjon og ikke skal vi trenge å synes synd på noen som selv har valgt å bosette seg i tropiske lavlandsstrøk hvor man er utsatt for været i sine "ytterpunkter".

Angående CO2 utslipp som fører til global oppvarming og rammer stakkars folk i Bangladesh, India og Pakistan - så ser jeg "tre påstander på rad" som gjerne subjektivt for Kanon kan være en sannhet - men som i mine øyne roper "usannhet". Ikke slipper vi i vesten ut så mye CO2 som India, Bangladesh og Pakistan gjør samlet gjennom ett år, ikke fører CO2 til global OPPVARMING per definisjon og ikke skal vi trenge å synes synd på noen som selv har valgt å bosette seg i tropiske lavlandsstrøk hvor man er utsatt for været i sine "ytterpunkter".

Dette er jo helt OT i forhold til tråden, men Ifølge Cicero (http://www.cicero.uio.no/abc/klimaendringer.aspx#bm6) så er CO2 utslipp den største bidragsyteren til drivhuseffekten (som vel bidrar til global oppvarming). Nå er ikke dette mitt fagfelt, men selv om det ikke er et 1 til 1 forhold mellom utslipp av CO2 og global oppvarming så mener vel fagfolk at det er en sammenheng?

Om man skal synes synd på de som berøres av effektene av global oppvarming er naturligvis et valg man selv gjør. Man kan alltid vise til ens egne valg, men spør du en som er bosatt i Bangladesh så er det vel muligens ikke slik at de har reelle valg mht hvor i verden de kan bosette seg.

Polaris, jeg tror du bør studere grunnlaget for dine påstander - noen av dem er temmelig uspiselige. Å bare få velge er en uoppnåelig luksus når man er fattig.

Dette glir ut så på plass i rekkene igjen eller hold kjeft.

Word count: 44

Polaris, jeg tror du bør studere grunnlaget for dine påstander - noen av dem er temmelig uspiselige. Å bare få velge er en uoppnåelig luksus når man er fattig.

Sorry, Kurt. Jeg klarte ikke å dy meg... Det skal ikke gjenta seg...;)

Jeg kan fint bruke dem hvis fltidene/flyplassene passer. Skal man på multistoppferie kan de fort være overlegen. Har ikke brukt dem hittils, siden det ikke har passet.

Så enkelte skal ikke få lov til å føle seg utrygge med å fly FR ?
Er ikke det opp til hver enkelt hva en mener og synes?
Eller er det DU som skal avgjøre det ?

Hvis tid, destinasjon og pris faller i favør av FR så blir de vel foretrukket fra min side. Har dog aldri reist med FR.

Er det noen flyselskap som får smykke seg med merket "Fair Trade"?

Vidar

Hva ville skje om Ryanair ble nedlagt? Kanskje ville alle ansatte blitt absorbert opp i andre selskaper? Trolig ikke, da store deler av kundegrunnlaget til FR ikke ville hatt råd til å fly til fullpris (eller majoriteten her i landet, ikke ville ta seg råd til).

Hvor tror du Ryanairs ansatte kom fra da selskapet oppstod? Muligens fra sjøfarten for eksempel..? "Danskebåtens" tid ble kraftig redusert når lavprisflymarkedet kom med sine lave priser og rederiene måtte si opp folk. Arbeidsplasser dyrkes hele tiden..

Moderator

Og da ber vil alle om å prøve å holde seg til tema, samt begrense skittkastingen. Endel tråder er fjernet, muligens for mange, muligens for få. Men poenget er uansett det samme

Dessuten er det fint vær ute mange steder, så for de som ikke allerede har fått solstikk, så anbefales en tur ut
/Moderator

Årets vits :lol:
Men tilbake til saken ser det ut som om det foreløpig er en overvekt av folk som ikke vil fly med Ryanair. Trolig fordi mange her på forumet nok har en kobling til norske luftfart og ikke vil støtte et firma som på sikt kan sette deres arbeidsplass i fare noe som er 100% forstålig.

Etter du er ferdig med den risikoanalysen din bør du kansje ta en titt på Naturfagen for du er litt på viltur.

OT:
Jeg har absolutt ingenting i mot å reise med Ryanair om de har noen bra tilbud og flyplassene ikke ligger altfor langt vekke fra destinasjonen min, men er det et noenlunde tilsvarende pris hos andre selskap så går nok de foran FR.

Det er vel ingen større eller mindre sjangse for å havne i en ulykke med ryanair eller noe annet selskap, MEN dersom ulykken skulle være ute er jeg 114% sikker på at du vil bli bedre ivaretatt hos ett annet selskap en hos ryanair. Noe å tenke på.....

Det er jeg uenig i. Sprogmæssigt er der da forskel på at flyve med SAS (Som taler nordiske sprog), og Ryanair, hvor de taler engelsk (Med forskellig accent), men ligefrem at dømme dem på at man ikke bliver varetaget ligeså fint i Ryanair som SAS, hvis en ulykke skulle indtræffe, det er da noget mærkeligt noget sige - du har ingen ting på det. Jeg kender en ven som tidligere har arbejdet hos Air Greenland, Icelandair, Maersk Air, Sterling og nu Ryanair. Hans sikkerhedskrav til Ryanair er strengere end de andre han har arbejdet med (og han siger at Air Greenlands indenrigsnet var værst. Slidte fly, ikke særlig god sikkerheds osv.).

Jeg tror at man skal lade være med at dømme Ryanair bare pga. deres priser.

Og til sidst: Ryanairs gebyrer og skatter. Jeg ved hvad jeg betaler for, jeg ved hvad jeg får, og så kan man vælge tillæg og andet ombord - hvilket er en rigtig god mulighed. Man kan vælge om det blot skal være det transportmiddel der skal fragte dig fra A til B, eller en lidt mere bekvem rejse. Jeg kender intet andet flyselskab der kan flyve 4 personer til London for 500-600 kroner. Og til den pris gør de det godt.

Jeg kunne godt tenke meg å prøve Ryanair en gang, om det passer med avgangstider og destinasjon. Det bør allikevel være et betydelig billgere alternativ, TRF/HAU/RYG er ikke akkurat i mitt nabolag. Mitt reisemønster har til nå i år, dog ikke tilsagt at Ryanair burde være et alternativ.

Det er vel ingen større eller mindre sjangse for å havne i en ulykke med ryanair eller noe annet selskap, MEN dersom ulykken skulle være ute er jeg 114% sikker på at du vil bli bedre ivaretatt hos ett annet selskap en hos ryanair. Noe å tenke på.....

Det er jeg uenig i. Sprogmæssigt er der da forskel på at flyve med SAS (Som taler nordiske sprog), og Ryanair, hvor de taler engelsk (Med forskellig accent), men ligefrem at dømme dem på at man ikke bliver varetaget ligeså fint i Ryanair som SAS, hvis en ulykke skulle indtræffe, det er da noget mærkeligt noget sige - du har ingen ting på det. Jeg kender en ven som tidligere har arbejdet hos Air Greenland, Icelandair, Maersk Air, Sterling og nu Ryanair. Hans sikkerhedskrav til Ryanair er strengere end de andre han har arbejdet med (og han siger at Air Greenlands indenrigsnet var værst. Slidte fly, ikke særlig god sikkerheds osv.).

Jeg tror at man skal lade være med at dømme Ryanair bare pga. deres priser.

Og til sidst: Ryanairs gebyrer og skatter. Jeg ved hvad jeg betaler for, jeg ved hvad jeg får, og så kan man vælge tillæg og andet ombord - hvilket er en rigtig god mulighed. Man kan vælge om det blot skal være det transportmiddel der skal fragte dig fra A til B, eller en lidt mere bekvem rejse. Jeg kender intet andet flyselskab der kan flyve 4 personer til London for 500-600 kroner. Og til den pris gør de det godt.

Da er vi enige om å være uenige.

Jeg sikter ikke til FR sine interne sikkerhetskrav for ansatte.
Såvidt meg bekjent har ikke FR samme type "emergency team" som på kort varsel møter opp og reiser til dep / arr stasjon for å ta hånd om pårørende, som feks SK har.
Når en ser på hvorda FR behandler pax ved irregulariterter så håper jeg bare for FR sin del at de gjør en bedre jobb ved en evt ulykke.

Jeg foreslår at man tar en titt på hva det spørres etter i tråden, og ta en ekstra titt på hva dere skriver(les ;hvor mange ord...)
Mod's.......følg med :angry:

Word count ; 32

På korte helgeturar utan innsjekka bagasje og slikt har eg ingenting imot å bruke Ryanair. Det er dog berre aktuelt på ruter der flyplassen ligg nær den faktiske byen eg skal til.

Back