Viking International og 747 med Banak/Oslo - USA (Miami)

Hadde vært artig å fått "sjefen for Viking i Norge" i tale og hørt hva som foregår.

Last edited by a moderator:
Da har jeg faktisk klart å grave frem litt facts. Det står en ex-Air China 744F (B-2467) på Sanford ved Orlando. Den ble fløyet dit fra Peking i august. 15. september ble den omregistrert til N523SJ. Eier: GA Telesis, et stort reparasjons- og delefirma. De har bl.a. et verksted i Finland.

I Finland finner vi Mika Helenius - sist kjent som CEO for Air Finland. I en artikkel på Google finner man følgende info on 'Viking International'.
(VIKING INTERNATIONAL AIRLINES (VIA), FINLAND
FINLAND
ICEMAN
ICI

According to the Finnish MTV News the primus motor behind the project is Finnish Mika Helenius, who was the CEO of Air Finland, a small airline that ended to a messy bankruptcy in 2012, the legal case is still in the process.

Det finnes bilder på Facebook av Ragnvald Brobakken i pilotuniform inni og rundt denne maskinen .. Brobakken hevdet også at maskinen 'ble fløyet til Sanford i oktober'. Det stemmer ikke. Den har stått der siden 23. august.

Dette blir morsommere og morsommere ...

20. mai 2014 kunne Finnmark Dagblad avsløre at selskapet Viking International Airlines planlegger en flyfraktrute fra Norge til USA, via Lakselv. Ruten skal håndteres av til sammen fem Boeing 747 «Jumbojet» leid inn fra Air China. Etter det Finnmark Dagblad kjenner til har den amerikanske grupperingen vært i flere møter med potensielle fraktkunder, blant annet innenfor fiskeindustrien i Finnmark. Første fly som skulle benyttes på ruten skulle ifølge selskapets norske talsmann, Ragnvald Brobakken, være på plass på Gardermoen tidlig i juni 2014. Etter det Finnmark Dagblad kjenner til har selskapets fly ennå ikke landet i Norge.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyhet...s_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee

Vi har sett mange luftslottselskaper oppgjennom årene...Gothia Airlines osv.
Og media biter på hver gang.

Journalistene svikter og sover i timen.

De samme menneskene, samt Jim Baroni prøvde seg på samme stunt vinteren 2004-05.

De hadde elleville planer om fiskecargooperasjoner fra Lakselv også da med B747. De skulle samtidig kjøpe et fiskemottak som nylig var i konkurs og investere 30 millioner ++ i mottaket.

Det ble holdt store møter der Avinor, flere kommuner, fylkeskommune, interessenter, journalister mm. deltok. Store oppslag om amerikanske klovner med nyttige i*****r rundt seg.

Pengene dukket heller ikke opp den gang.

Jeg vurderer å ta på meg selv legehabitt og la meg avbilde med stetoskop rundt halsen og legge det ut på Facebook. Så kunne jeg ha bløffet en historie om at jeg har erfaring som hjernekirurg fra USA og gjerne Vietnamkrigen. Da burde i hvert fall noen være bekymret for helsenorge.

Luftfartsnorge burde ha den samme bekymring og hvis det finnes en eneste gravejournalist i dette landet er det jammen på tide at vedkommende står opp om morgenen og begynner å jobbe.

Skal ikke så mye til for å skjønne at Mr. Brobakken farer med løgn og fanteri. Får håpe han roer seg ned og innser at han er gjennomskuet tvers igjennom. Hva politikere og andre tror på får stå for deres regning.

Journalistene svikter og sover i timen.

De samme menneskene, samt Jim Baroni prøvde seg på samme stunt vinteren 2004-05.

De hadde elleville planer om fiskecargooperasjoner fra Lakselv også da med B747.

Det hører jo med til bildet at fiskecargooperasjoner fra Lakselv med store transportfly antakelig ikke virket som elleville planer i 2003. Etter hva jeg kan skjønne hadde Stolt-Nielsen noen år tidligere (1997) kjørt rute Banak-Japan med Iljusjin Il-76 og fraktet totalt 750 tonn laks.

http://www.finnmarkdagblad.no/reportasje/article6646242.ece

Last edited:
Alle forsøk med laksetransport fra fedrelandet strander på mangelen på returfrakt.
Det går ikke ann å få slike prosjekter lønnsomme uten returfrakt.
Hadde dette hvert mulig hadde det gått lakseeksport med fly regulært de siste 30 årene.
At noen ikke har funnet ut enda at dette er bort imot hinsides umulig og utefor normal forretningsdrift er meg ubegripelig.
Vi sjekket dette forretningsområdet i 1985/86 som en del av grunnlaget for å starte Norway Airlines og trakk raskt følehornene til oss når vi oppdaget dette var ikke liv laga.

B-2467 har fortsatt påsatt sin kinesiske registrering og motorene er i ferd med å bli plukket fra hverandre. Håper å få noen bilder i løpet av søndagen. Har en 'mownews'-korrespondent på stedet i helgen .. ;)

Og da har jeg fått noen bilder av den aktuelle 747'en .. den står i 'skraphjørnet' på Sanford, og det er vel høyst usikkert om den noengang vil fly igjen. Sanford er svært spotterfiendlig, så fotografen forblir anonym ..

1501376_882901935105710_1839983544240756810_o.jpg

10914847_882901678439069_3944782910072847123_o.jpg

1658242_882901775105726_4921138325212402587_o.jpg

10924207_882901858439051_2680225949337301207_o.jpg

Utdrag fra VG i sommer:

- Vi satser på et fullservice-konsept med flere ulike klasser om bord, sier Brobakken:

Oppe blir det 30 business-seter. 12 til nede. Bak forhenget blir økonomiklassen inndelt i tre - en bakerst for barnefamilier og en lenger foran for seniorer som vil ha ro over Altanteren og Kaukasus.
Internt i Viking går denne klassen under tilnavenet «old grumpy class»...

- Poenget er at vi vil tilby folk noe annerledes. Vi vil gi passasjerene våre større valgfrihet, sier han.

Back