Nå er han likevel sikker på at de første turistene kan komme til havna i Porsanger i juni i år.
Og hvor skal de komme fra? Cruiseselskapene har vel spikret skjema for lenge siden ...
Nå er han likevel sikker på at de første turistene kan komme til havna i Porsanger i juni i år.
Og hvor skal de komme fra? Cruiseselskapene har vel spikret skjema for lenge siden ...
Det har de. Pullmantur har solgt turer fra Lakselv siden ifjor med M/S Empress (tidl. Empress of the Seas)
http://www.pullmantur.es/cruceros/-...onthYear=ALL&length=ALL-ALL&shipCodeValue=ALL
(Saken blir ikke bedre av at det pr. idag ser ut til å være uavklart hvorvidt den andre snuhavnen på disse og flere andre turer, Bodø, får disp til å ta ned 747. I verste fall står da Pullmantur med en havn som ikke kan brukes i ene enden, og en flyplass som ikke kan brukes i andre enden.)
Kan virkelig ikke Bodø ta ned 747? Trodde Bodø var dimensjonert til de grader da de skulle kunne ta imot allierte fly under den kalde krigens glansdager.
Etter utdelingen av nye oljeblokker i nord, så er det klart at mye av oljevirksomheten
vil foregå i disse farvann fremover.
Og behovet for transport av tidskritisk, større frakt vil gi muligheter.
(Kanskje med laks som returfrakt)
Deler til oljeindustrien (og laksen, som ser ut til å nevnes som grunnlaget for ei hver flyrute med noe større enn CRJ ut av Norge), har vel minimal bruk for en større passasjerterminal, lang flytebrygge og stor bussparkering?
Kan virkelig ikke Bodø ta ned 747? Trodde Bodø var dimensjonert til de grader da de skulle kunne ta imot allierte fly under den kalde krigens glansdager.
Trodde BOO var 'nødlandingslufthavn' for bla. A380 fra DXB til US...
Trodde BOO var 'nødlandingslufthavn' for bla. A380 fra DXB til US...
Ja, men til det kreves det ingen 'formell' godkjenning.
Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor den planlagte kai skal ligge.
Det har de. Pullmantur har solgt turer fra Lakselv siden ifjor med M/S Empress (tidl. Empress of the Seas)
http://www.pullmantur.es/cruceros/-...onthYear=ALL&length=ALL-ALL&shipCodeValue=ALL
(Saken blir ikke bedre av at det pr. idag ser ut til å være uavklart hvorvidt den andre snuhavnen på disse og flere andre turer, Bodø, får disp til å ta ned 747. I verste fall står da Pullmantur med en havn som ikke kan brukes i ene enden, og en flyplass som ikke kan brukes i andre enden.)
For "utkantskommuner" gjelder det å utnytte de ressurser de har.
Historisk så har lokalbefolkningen i Porsanger til en stor grad vært avhenging av Forsvaret.
Som ekte Finnmarkinger flest, så prøver de å gjøre noe selv.
I motsetning til noen andre steder,så roper de ikke på den store "Staten" for penger når ting forandres.
Synes det er flott at de lokale i Porsanger engasjerer seg.
Det er vel grunn til å tro at en ROBEK-kommunes spontansalg av sitt rådhus etter innfallsmetoden for å investere tungt som deleiere i et økonomisk usikkert prosjekt vil bli stående som en av de mer ..eh.. handlekraftige lokaldemokratiske beslutningsprosesser i etterkrigstiden.
http://www.ifinnmark.no/_Vel__oppfi...ret_vedtatt___selge_r_dhuset__-5-81-2690.html