Viking International og 747 med Banak/Oslo - USA (Miami)

Nå er han likevel sikker på at de første turistene kan komme til havna i Porsanger i juni i år.

Og hvor skal de komme fra? Cruiseselskapene har vel spikret skjema for lenge siden ...

Dette blir bare mer og mer tragisk/latterlig......

Det er visstnok planlagt med to cruiseskipanløp i år. Hvis ikke havneplanene i Porsanger går i orden blir disse anløpene gjennomført i Honningsvåg med bussing til/fra Banak.

Men hvor lenge går det før cruiseoperatørene finner på noe annet? Hva gjør man i Porsanger da min tro??

Beste hilsen Espen

Og hvor skal de komme fra? Cruiseselskapene har vel spikret skjema for lenge siden ...

Det har de. Pullmantur har solgt turer fra Lakselv siden ifjor med M/S Empress (tidl. Empress of the Seas)

http://www.pullmantur.es/cruceros/-...onthYear=ALL&length=ALL-ALL&shipCodeValue=ALL

(Saken blir ikke bedre av at det pr. idag ser ut til å være uavklart hvorvidt den andre snuhavnen på disse og flere andre turer, Bodø, får disp til å ta ned 747. I verste fall står da Pullmantur med en havn som ikke kan brukes i ene enden, og en flyplass som ikke kan brukes i andre enden.)

Det har de. Pullmantur har solgt turer fra Lakselv siden ifjor med M/S Empress (tidl. Empress of the Seas)

http://www.pullmantur.es/cruceros/-...onthYear=ALL&length=ALL-ALL&shipCodeValue=ALL

(Saken blir ikke bedre av at det pr. idag ser ut til å være uavklart hvorvidt den andre snuhavnen på disse og flere andre turer, Bodø, får disp til å ta ned 747. I verste fall står da Pullmantur med en havn som ikke kan brukes i ene enden, og en flyplass som ikke kan brukes i andre enden.)

Kan virkelig ikke Bodø ta ned 747? Trodde Bodø var dimensjonert til de grader da de skulle kunne ta imot allierte fly under den kalde krigens glansdager.

Hvor det er mangel på kompetanse og info om beslutningsunderlag kan vel diskuteres.

Synes det er flott at Porsanger kommune vil satse på flyplassen og mulig havn.
Snuhavn for mellomstore cruiseskip har flyttet stadig nordover.

Selv Hurtigruten, som har hatt suksess med cruiseskipet "Fram" i Antarktis,
har antydet at de vil fokusere mere på Svalbard og østlige Barentshav i fremtiden.
De har innsett at passasjerer som har reist opp og ned Norskekysten noen ganger
ønsker nye reisemål.

Etter utdelingen av nye oljeblokker i nord, så er det klart at mye av oljevirksomheten
vil foregå i disse farvann fremover.
Og behovet for transport av tidskritisk, større frakt vil gi muligheter.
(Kanskje med laks som returfrakt :) )

Fikk "sansen" for Finnmark etter å ha avtjent halve verneplikten på Høybuktmoen
og Bonakas i Tana for ca et halvt århundre siden.

Så ønsker Porsanger/Lakselv/Banak en god fremtid !

Etter utdelingen av nye oljeblokker i nord, så er det klart at mye av oljevirksomheten
vil foregå i disse farvann fremover.
Og behovet for transport av tidskritisk, større frakt vil gi muligheter.
(Kanskje med laks som returfrakt :) )

Deler til oljeindustrien (og laksen, som ser ut til å nevnes som grunnlaget for ei hver flyrute med noe større enn CRJ ut av Norge), har vel minimal bruk for en større passasjerterminal, lang flytebrygge og stor bussparkering?

Deler til oljeindustrien (og laksen, som ser ut til å nevnes som grunnlaget for ei hver flyrute med noe større enn CRJ ut av Norge), har vel minimal bruk for en større passasjerterminal, lang flytebrygge og stor bussparkering?

Slaget om oljebransjen er vel forlengst igang og krever mye mer enn det de kan tilby. Er vel flere kommuner og investorgrupper som har hevet seg inn i det slaget for mange år siden iforhold til hvor supplybaser skal ligge ( som er det som generere mye cash på land).

Trodde BOO var 'nødlandingslufthavn' for bla. A380 fra DXB til US...

Ja, men til det kreves det ingen 'formell' godkjenning.

Bodø fikk vel formell disp i 2012?

"Luftfartstilsynet har på bakgrunn av overnevnte kommet frem til at vilkårene for dispensasjon er oppfylt, og gir dere tillatelse til å bli brukt som alternativ flyplass for Emirates Airlines, jf. BSL F 1-1 § 1-3. Tillatelsen er begrenset til tilfeller der det inntreffer en 'unormal situasjon eller nødsituasjon' "

http://www.hangar.no/bodo-blir-alternativ-flyplass-for-a380/

http://www.an.no/nyheter/article6479462.ece

Last edited:
Nå er det vel ikke nevnt faste flyruter i forbindelse med eventuell transport for oljebransjen.
Mere sporadiske med frakt av større komponenter ved kritiske "shutdowns".

At jeg nevnte laks, må sees i lys av tidligere tråder, hvor enkelte med tanke på "favorittselskaper",og egen arbeidsplass i speditørbransjen avfeier eventuelle nye mulgheter.
Og biintektene dette gir til enkelte passasjerruter fra Østlandet.
Jeg tror det er plass til begge deler.

Banak er vel den eneste flyplass nord for Bardufoss som kan ta i mot større fly, men som jo har langt til nærmeste havn.
Så vidt jeg vet, så har Porsanger godtatt at Hammerfest og kanskje Kirkenes blir forsyningsbaser for "oljå".

Men planene som er omtalt dreier seg om snuhavn for cruiseskip.

Husk at når et cruiseskip har passasjerbytte, så er det noen hundre lugarer som skal "shines opp", og sengetøy mm skal skiftes.
"Gangavstand" til flyplass betyr derfor lite.
En viss tid er bare bra fra at avstigende passasjerer forlater skipet, og til nye gjester kommer.
Bussturen til/fra Honningsvåg er vel kanskje litt drøy.

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor den planlagte kai skal ligge.
Sett på sjøkart hos "Gule sider", så er det jo en del grunt farvann inne i fjorden.

Det foreligger alternative planer med bruk av ytterligere narrowbodyfly til/fra Bodø hvis/når B747-400 fra Wamos ikke kan benyttes. Utlendingene lurer på hva vi driver med her på berget, men det er vel ikke noe nytt.....
På Banak er det oppstillingsplasser og bakkeutstyr som setter begrensninger, men planene begynner å ta form der også. Her blir det nok også 747-flygninger hvis skipene kommer.
Men den enorme iveren etter å få på plass snuhavna forstår jeg ikke så mye av. I år er det snakk om to anløp og det er svært usikkert om hvor mange eller år det vil ta før cruisefokuset er rettet et annet sted. Nå er det visst snakk om kronerulling blant næringslivet og befolkningen også, i tillegg til salg av rådhus mm. Samle toflasker neste....

Beste hilsen Espen

For "utkantskommuner" gjelder det å utnytte de ressurser de har.

Historisk så har lokalbefolkningen i Porsanger til en stor grad vært avhenging av Forsvaret.

Som ekte Finnmarkinger flest, så prøver de å gjøre noe selv.
I motsetning til noen andre steder,så roper de ikke på den store "Staten" for penger når ting forandres.

Synes det er flott at de lokale i Porsanger engasjerer seg.

For "utkantskommuner" gjelder det å utnytte de ressurser de har.

Historisk så har lokalbefolkningen i Porsanger til en stor grad vært avhenging av Forsvaret.

Som ekte Finnmarkinger flest, så prøver de å gjøre noe selv.
I motsetning til noen andre steder,så roper de ikke på den store "Staten" for penger når ting forandres.

Synes det er flott at de lokale i Porsanger engasjerer seg.

Som ekte finnmarking selv er jeg jo oppvokst og oppfostret med å rope på at staten må komme og ordne opp/ta ansvaret.

Slik sett er jeg enig i at dette initiativet er positivt og prisverdig. Jeg er dog mer usikker på om dette vi ser nå er en kommunal oppgave og om det er best bruk av fellesskapets midler. Men jeg blir selvfølgelig glad hvis de lykkes.

Men når det kommer til Viking International og deres høytflyvende planer, så har jeg dessverre ingen tro på disse. Ordet svindel kommer raskt på tunga. Synes der er trist at noen biter på luftslott som dette, men jeg forstår at det kan skje. Noen har vel ikke noe valg og er kanskje forpliktet til å ta alle henvendelser seriøst, nesten uansett hvor lite realistiske de er.

Espen

Back