Verste du har opplevd på reise

Re: Verste du har opplevd på reise

Første gang til Hellas - skulle være så utrolig trygt der - gikk ikke mange timene før en fyr hadde fjernet Visa-kortet fra skjortelomma mi - ja, var (relativt) og og dum, dog - og enda dummere at jeg bare hadde ett kort den gang og jeg ble stuck uten penger halve ferien.

Pga ekstremt dårlig håndtering av Ving nektet plutselig Europeiske å betale ut penger til meg også, så måtte vente på overføring fra egen konto. Det tok et par dager den gangen. Fikk til nød spise på en restaurant mot å betale senere. Første gang alene på tur også. En middelaldrende dame synes fryktelig synd på meg og sa at jeg burde høre med "oss andre" om lån av penger. Men for sent. Fikk selvsagt pengene fra Europeiske når jeg kom hjem. Angrer på at jeg ikke tok en skikkelig filleristing i etterkant av de lokale Ving-folka (en omfangsrik svensk dame) for deres elendige håndtering - det verste var at jeg også ble mistenkeliggjort fordi "det hadde aldri skjedd før" på Egina. :old

Det med brennevin og damer er greit å ikke kommentere...:drink Når det gjelder mat har jeg blitt forgiftet rå sverdfisk på Kos og østers i Thailand. Rå sjømat spises nå bare på steder som jeg anser som svært trygge, som f.eks KaDeWe i Berlin og sjømatrestauranter med god omsetning i f.eks. Paris. Utenom sushi da, som spises overalt.:fly

Jordskjelv på 6.4 i Den dominikanske republikk, da jeg lå i senga og leste Mankell, temmelig kort fra episenteret, og alt ble svart og alt rista var ikke spesielt hyggelig der og da, men absolutt interessant å ha fått med seg. "Bare" tre døde, men mye skade på gamle bygninger.

Last edited:

He he.. verste er jo ofte gode minner i seg selv.. Mine topp fire (som ikke er så ille) er:

• Evakuering fra Cancun på grunn av orkanen Emily i 2005 (var på evakueringstidpunktet kategori 5 direkte mot Cancun). Fullt kaos og vi måte løpe sikk sakk mellom hotellansatte/Security for å unngå å være med på evakueringsbussene. Vi var fem gutter og fire av oss snek seg unna på tre forskjellige fly. En av gutta ble igjen og våknet opp til et Cancun delvis under vann og stamstedene våre blåst bort. Jeg våknet med en kompis i Miami etter da å ha kranglet oss på det tredje siste flyet ut av Cancun.

• Askefast i Akureyri med spedbarn i 2010 på vei fra Florida. Masse mas, men alt i alt et hyggelig minne…

• Askefast i Hong Kong i fjor med tre barn. Barna måtte bo to dager på firestjerners flyplasshotell..:drunk:

• Sterk matforgiftning dagen før flight DPS-BKK-ARN-OSL i 1997. 12 timer var i fosterstilling med høy feber på en herlig Thai DC-10 – det at man ikke er noe begeistret for offentlige toaletter gjorde ikke turen bedre. Var slått ut i 2 uker og gikk ned nesten 10 kilo.

Det mest "interessante" var vel i Peru, på Inca Trail til Machu Picchu. Startet første dagen, går lett og fint, strålende vær, nydelig mat og flott natur. Behagelig trøtt og sliten kryper man i teltet og soveposen. Våkner utpå natten av at det brumler. Fasilitetene består av samme type som Forsvaret bruker i felt... Oppe med jevne mellomrom i løpet av natten og varierer hvilken vei ting går ut. Dag 2 består av 11 km og 1100 høydemeter opp til 4200. Heldigvis vet de fastboende langs ruten råd så fikk kjøpt meg to cola, en gatorade og en pakke saltkjeks så kom meg frem. Dag 3 frisk som en fisk og nærmest løper avgårde.

Ellers så var det mulig jeg ble litt stresset da jeg våknet etter et solid sjøslag i Ft Lauderdale 4th of July weekend og ikke finner passet mitt. Det dukket opp hos en kioskeier 1 km lenger ned på stranda nesten en uke senere. Mulig muttern ble litt mer stressa av telefonen hun fikk av UD da de ikke fikk tak i meg. Var jo på stranda... :D
Mulig vi den kvelden bestilte det sprøeste vi fant av cocktails på menyen og vasket ned med tequila. Noe uklart her

Dette høres ut som en bagatell og har ennå ikke skjedd, men jeg har bestilt CT-tur (pluss to kjøpte ordinære C-biletter som ikke kan avbestilles) til Singapore i julen. I forrige uke fikk jeg vite at de har innført totalforbud mot snus fra 1. august 2016. Har snust hver dag siden jeg var 13, hva skal jeg gjøre? Funker nikotinplaster mot snusabstinens? Andre råd?

He he.. verste er jo ofte gode minner i seg selv.. Mine topp fire (som ikke er så ille) er:

• Evakuering fra Cancun på grunn av orkanen Emily i 2005 (var på evakueringstidpunktet kategori 5 direkte mot Cancun). Fullt kaos og vi måte løpe sikk sakk mellom hotellansatte/Security for å unngå å være med på evakueringsbussene. Vi var fem gutter og fire av oss snek seg unna på tre forskjellige fly. En av gutta ble igjen og våknet opp til et Cancun delvis under vann og stamstedene våre blåst bort. Jeg våknet med en kompis i Miami etter da å ha kranglet oss på det tredje siste flyet ut av Cancun.

• Askefast i Akureyri med spedbarn i 2010 på vei fra Florida. Masse mas, men alt i alt et hyggelig minne…

• Askefast i Hong Kong i fjor med tre barn. Barna måtte bo to dager på firestjerners flyplasshotell..:drunk:

• Sterk matforgiftning dagen før flight DPS-BKK-ARN-OSL i 1997. 12 timer var i fosterstilling med høy feber på en herlig Thai DC-10 – det at man ikke er noe begeistret for offentlige toaletter gjorde ikke turen bedre. Var slått ut i 2 uker og gikk ned nesten 10 kilo.

Hva er det med Indonesia å slankeferie? :)

Det jeg får med meg er gode historier, ikke dårlige opplevelser.

-Låste nøklene inne i en terrergbil på vei til det indre i Venezuela. En lokal luring kunne vise meg 2 måter å komme inn i den bilmodellen uten å sette merker. Tipset ham godt. Bare moro.

-På vei ut til flyplassen på New Orleans onsdag morgen etter Mardi Gras oppdaget jeg at jeg hadde bestilt returen feil dato og det helt klart den dagen med flest reisende ut av byen. Gikk over i overlevelsesmodus, bruke alle knep og kom med raskt ut uten å bli ribbet.

-Litt mer seriøse greier var reise gjennom Elfenbenkysten mens det var borgerkrig. Både politi og militære satte opp veisperringer overalt får å presse penger ut av folk, men de hadde fått beskjed av sine ledere om å la biler med CD-skilt passere. Lederne trengte goodwill fra andre land om de trengte stikke fra landet. Lokalbefolkningen lærte jo at dette var måten å få inn penger, men de hadde selvsagt ikke fått med seg noe om CD-skilt og en kveld langt ute i bushen kom vi til et tre som var lagt på tvers av veien. Et par rusede personer var der og det var helt mørkt rundt så det var usikkert hvem som var rundt og hvilke våpen de hadde. Klarte snakke meg ut av situasjonen og komme meg videre, men det kunne blitt skikkelig stygt.

-Har hatt politi- eller militær eskorte i flere land hvor det har vært trefninger. Bare moro, men fikk alltid beskjed om å ikke ta bilder av dem.

-Har hatt nyttårsaftener med forbud med fyrverkeri, men man hørte likevel like mange smell. Det var bare at det var skarpt det ble skutt med.

-Har også hørt historier om hvor lite man i fredelige Europa skjønner hva som pågår rundt om i verden. Ved et militærkupp i Caracas var det skytninger ved flyplassen som ligger helt inne i sentrum. Østerrike hadde ambassade like i nærheten og de fikk skutt bort deler av en yttervegg. En av de ansatte ringte til Wien for å rapportere om det som skjedde mens de fortsatt skjøt rundt bygningen og fikk beskjeden "Vi skal ha lunchpause nå, kan du ringe tilbake om en time?"

Ved et militærkupp i Caracas var det skytninger ved flyplassen som ligger helt inne i sentrum.

Venezuela ja.
Var litt spennnde der den siste gangen Chavez stilte for valg. Vi hadde akkurat landet i Maricaibo og ble møtt på fly plassen med 2 body guards hver.
Alvorlige ansikter og ble eskortert til flere biler og til hotellet.
Der ble det forklart at hvis Chavez tapte valget kunne det bli massse opptøyer og hotellet kunne bli stormet. Våre liv vakter skulle være på hotellet hele natta i rom ved siden av. De ansatte på hotellet var også bekymret for sin egen sikkerhet: like ved Crown Plaza er det et stort slum område og luksus hotel er jo hvor fienden holder til, Chavez var popular i slummen.
Det ble spennende utpå kvelden, men valg resultatet ble kjent rundt 22:00. Da ble det feiring over hele byen og folk fyrte av våpen og fyrverkeri en stund før det ble stille. Spennende kveld men kunne ha blitt atskillig mere spennende. En god stund senere var jeg tilfeldigvis tilbake i Maricaibo den dagen Chavez ble begravet, stor sorg i slummen og ikke noe fyrverkeri. :(

Last edited:

Det jeg får med meg er gode historier, ikke dårlige opplevelser.

-Låste nøklene inne i en terrergbil på vei til det indre i Venezuela. En lokal luring kunne vise meg 2 måter å komme inn i den bilmodellen uten å sette merker. Tipset ham godt. Bare moro.

-På vei ut til flyplassen på New Orleans onsdag morgen etter Mardi Gras oppdaget jeg at jeg hadde bestilt returen feil dato og det helt klart den dagen med flest reisende ut av byen. Gikk over i overlevelsesmodus, bruke alle knep og kom med raskt ut uten å bli ribbet.

-Litt mer seriøse greier var reise gjennom Elfenbenkysten mens det var borgerkrig. Både politi og militære satte opp veisperringer overalt får å presse penger ut av folk, men de hadde fått beskjed av sine ledere om å la biler med CD-skilt passere. Lederne trengte goodwill fra andre land om de trengte stikke fra landet. Lokalbefolkningen lærte jo at dette var måten å få inn penger, men de hadde selvsagt ikke fått med seg noe om CD-skilt og en kveld langt ute i bushen kom vi til et tre som var lagt på tvers av veien. Et par rusede personer var der og det var helt mørkt rundt så det var usikkert hvem som var rundt og hvilke våpen de hadde. Klarte snakke meg ut av situasjonen og komme meg videre, men det kunne blitt skikkelig stygt.

-Har hatt politi- eller militær eskorte i flere land hvor det har vært trefninger. Bare moro, men fikk alltid beskjed om å ikke ta bilder av dem.

-Har hatt nyttårsaftener med forbud med fyrverkeri, men man hørte likevel like mange smell. Det var bare at det var skarpt det ble skutt med.

-Har også hørt historier om hvor lite man i fredelige Europa skjønner hva som pågår rundt om i verden. Ved et militærkupp i Caracas var det skytninger ved flyplassen som ligger helt inne i sentrum. Østerrike hadde ambassade like i nærheten og de fikk skutt bort deler av en yttervegg. En av de ansatte ringte til Wien for å rapportere om det som skjedde mens de fortsatt skjøt rundt bygningen og fikk beskjeden "Vi skal ha lunchpause nå, kan du ringe tilbake om en time?"

Reiser du til krigsområde frivillig eller med jobb?

Har igrunnen vært borti forsvinnende lite tull på tur... med unntak av siste dag i Bangkok i fjor.

For å gjøre en lang historie kort, spiste både jeg og frua kylling (med ulik saus/krydring) på Siam Center noen få timer før vi skulle fly hjem med QR C. Sånn 3/4 ut i måltidet ble jeg enormt trøtt, og følte meg noe klein og begynte å gjespe som besatt. Rakk akkurat tilbake til Anantara på BTS og det ble ca. 5 omganger med full fres i begge ender før jeg endelig følte meg noenlunde grei nok til å sette meg i en taxi.

140km/t i en sånn Corolla som det stinket brent olje i... rakk akkurat frem til Suvarnabhumi og fikk åpnet døra før jeg måtte spy igjen. 3 ganger til før innsjekk, passkontroll, sikkerhetssjekk, all in full public view. Nice.

I loungen ble det bare å slappe av og prøve å få i seg litt væske, men det eneste som gikk å drikke var club soda. Og så var det tid for boarding. Men da måtte jeg jammen løpe enda en tur på do. De lurte nok en hel del de som sto utenfor, rare lyder og en fyr som var ganske rød i øya når han kom ut derfra.

Inn på flyet, bare å legge seg rett ned og sove hele veien til Doha. Det gikk heldigvis fint, men kun med et glass club soda hele veien. Følte jo at jeg gikk glipp av noe, der frua koste seg med god mat og drikke.. uansett, hadde jeg måttet sitte rett opp og ned på vei hjem hadde det ikke blitt noen tur hjem. Gikk relativt greit i loungen i Doha hvor jeg fikk ned en liten matbit, og det samme på turen til Oslo. Var ikke helt 100 før noen dager etter hjemkomst.

Jo.. vi har jo hatt en aborted take-off med Air Iceland på vei fra Reykjavik til Akureyri - men det var mest spennende bare.

Så mange historier! Høres ikke behagelig ut nei. Jeg har noen til hvor jeg ble litt nervøs.
Forbikjøring av buss med buss i Egypt. Vi seg så vidt forbi så kommer en lastebil i mot. Det gikk akkurat med tre tunge kjøretøyer i bredden. Et under... Noen uker senere leste jeg om mange døde i bussulykke i samme område.
Moderat jordskjelv i Tokyo i et høyhus. Litt skummelt da man ikke vet hvor sterkt det blir. Les man føler seg hjelpeløs.
Mange år siden i en taxi i California. Taxisjåfør fylte bensin med motor i gang, mens han satt i førersetet og røyket.
Bensindamp er litt brennbart...

. Moderat jordskjelv i Tokyo i et høyhus. Litt skummelt da man ikke vet hvor sterkt det blir. Les man føler seg hjelpeløs.

Aye, det miner med på en annen episode: Var i stort og høyt hotel i Tokyo. (Shin Takinawa Prince Hotel)
Var i heisen på ved ned, 2 av oss og 3 smekre Quantas vertinner som skulle på jobb med koffertene sine. Så kom jorskjelvet.
Det skranglet noe jævlig i heisen siden den slang frem og tibake på skinnene og litt opp og ned i wiren. De er programmert til å stoppe ved nærmeste etasje i tilfelle jordskjelv og vi stoppet på 15. eller 18. Eller noe sånt høyt oppe.
Vi kom oss ut og damene jamret litt om å bærer koffertene hele veien ned, mon galante kompis og meg tilbød oss og bar alle koffertene ned til resepsjonen og crew bussen.
Vertinnene var så takknemlig at hadde flyet demses blitt kanselert så er jeg sikker på man ville hatt en meget trivelig aften, og natt...(jeg bad til Gud, men Neida, flyet gikk i rute)

Ah hadde jo helt glemt den gangen jeg mista passet i Malaysia... Brukte jo nesten hele tia der til å ordne nødpass. Immigrasjon ut var det mest stressende men da jeg slo på tråden til ambassaden kom jeg meg ut.

Mista passet like etter passkontrollen på vei inn - verste var jo at jeg fikk sjekka inn på Hilton ved å vise bankkort da jeg forklarte hele situasjonen. Leita overalt, sjekka hittegods på flyplassen etc. Flytoget.

Jaja - fikk nå også byråkrati i Malaysia å kjenne. Måtte levere inn masse skjema etc. Det frister uansett ikke til gjentagelse så nå tar jeg mye bede vare på det.
Så har jeg også opplevd jordskjelv i Tokyo, 1 nyttårsdag 2012... Bakfull som pokker da hele greia begynte å riste og lurte på om jeg hadde tatt NOEN øl for mye for det der hadde jeg ikke opplevd før...

Vi valgte å la en kompis som sover med ullsokker og pysj hele året, til å booke Hellasturen en sommer. Han er ikke så opptat av aircondition.

Fy fader... en ukes rundreise med buss i India????? Det er søren i meg for viderekomne.

Barnemat[emoji3] Har gjort det 3 ganger + spedd på med noen togturer inkl overnatting. Men bank i bordet; har aldri blitt skikkelig sjuk i India. Noe som faktisk har forundret meg...

Verste reiseminne er nok når jeg endte opp med kompresjonsbrudd i ryggen etter en litt for heftig båttur i Thailand. Ble sendt hjem med korsett og full av valium i business class på Europeiske sin regning. Men stort sett har det gått bra da...

Sent from my iPad using Tapatalk

. Ble sendt hjem med korsett og full av valium i business class på Europeiske sin regning. Men stort sett har det gått bra da...

Aye, det minte meg på da jeg brakk foten i Milan, eller snarere en småby ved en innsjø utafor Milan. Vært ute på lunch med crewet og vandret hjem langs fortauet, så meg ikke for, men gikk og skravlet. Tråkket forkjært på en kant ramlet ut i hovedveien, de andre dro meg opp i full fart før jeg ble overkjørt. (Skjønt annenflygeren kunne ha rykket opp et nummer der og da, så han nølte litt og lot naturen ta sin gang:)
Kunne ikke stå på foten. Neste dag på en liten sjukestue med røntgen. Doktoren sa bare: broken..) ble sendt på en annen litt større sykestue for gips.
(Ikke noe papir arbeid, ikke noe forsikrings surr, bare Have a Nice Day)
Ble sendt hjem 2 dager senere på Alitalia i J class, MD-11 Nonstop fra Milan til Miami med krykker og mødt med rullestol ved gaten, ble trillet gjennom alt av en hyggelig neger og hadde ikke noe tips å gi han, ingen cash. Blodig synd, han måtte trille en kilometer på 100 kg med trønder og bagasje..

Vi valgte å la en kompis som sover med ullsokker og pysj hele året, til å booke Hellasturen en sommer. Han er ikke så opptat av aircondition.

Ha ha ha... dagens

Trodde jeg ikke hadde noe (kanskje fortrengt det), men det verste var vel det som skjedde i februar i år.

Vi var i Oman og etter noen dager skulle vi fly til Dubai for noen dager. Jobben hadde chartret en buss til flyplassen og ting startet greit.

Men jeg ble fort dårlig og ba om å stoppe. Nei, det ville ingen. Vi var jo snart fremme jo.

Jeg satte meg på klappsete helt fremme og fikk litt vann. De ville fremdeles ikke stoppe og jeg kastet opp i den lille vannkoppen min.

Noen minutter senere ble det svart og jeg våknet på gata i Muscat med to jenter som prøvde å trykke i meg en banan... Hvor koppen med oppkastet ble av i farten, fant jeg aldri ut av.

Gikk bedre etterpå (var møkkdårlig, men ved bevissthet ihvertfall), men den lille flyturen var ikke særlig behagelig nei.

Konklusjonen etterpå var at det sannsynligvis var matforgiftning. Jeg blir normalt aldri syk, men det var røft (og flaut). Hadde ikke den samme selvtilliten når det kom til å flørte med noen av mine utenlandske kolleger etter det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Husker forsatt første gang jeg dro til New York. Gjennom immigrasjon og toll, ute av JFK T1 klokken 22ish. Siden vi var 6 stk og 6 kofferter, gikk vi i fella med alle taxi toutene, (ingen av oss hadde vært i NYC før). Kom oss til Manhatten og hotellet, regningen kom på 160$ som var håndskrevet av sjåføren. Mr. driver prøvde seg på å bytte ut en Franklin med en Washington, men vi var jo 6 mot 1 så "han lot oss gå", ga han tilslutt kun 100 USD. Aldri mer pirattaxi hvor enn jeg er på ferie. Dette var på en tid før det fantes Uber. Flaut å tenke på det den dag i dag.

Her var det mange spennende historier! Tenkte jeg hadde vært på en heftig tur eller to tidligere, men ingenting som kan sammenlignes med dette. Til tross for historiene får jeg virkelig lyst til å reise på tur snart igjen.

Back