Utrolig men sant. Rygge tjener penger

Hpkris

Front section flyer
Nå taper tydeligvis ikke Rygge penger lengre.

Etter fire år med underskudd tjener nå eierne av Moss lufthavn Rygge penger. Administrerende direktør Pål Tandberg i driftsselskapet Rygge sivile lufthavn er glad for å endelig ha hodet over vann.

– Ja, vi har i alle fall nesa over vann, så vi puster selv. Og det er vi veldig glade for, sier han.

Kilde:http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7948562

Jeg er uenig i overskriften din. Det er ikke utrolig. RSL har brukt 4 år på å bygge opp en lønnsom drift.

Olav Thon sa i talen sin på åpningsdagen 14. september 2007 at det nok går noen år før han ser sorte tall på bunnlinjen. Nå har det gått 4 år og tallene er ikke lenger røde.

Så får vi håpe for deres skyld at de klarer å holde dem sorte.

De hadde en vanskelig start, men jammen har de fått det til. Et stort antall destinasjoner, og nå lønnsom drift, ja det må vel være gledelig for alle flyinteresserte.
Det eneste de mangler er et større nettverksselskap som kan betjene de som skal ut i den store verden. Men jeg har liten tro på at for eksempel BA, LH, KL eller andre vil starte å fly på Rygge.
Men hvem vet, mange har blitt overrasket før. Og sikkert mange som er overrasket nå også, hvis det stemmer at RYG har sorte tall i regnskapet.

Topic er helt feil. Rygge tjener ikke penger og går med underskudd i 2011, men de HÅPER å tjene penger i 2012. Stor forskjell. Artikkelen til NRK er noe tynn, men litt mer kjøtt på beinet får man hos E24 som hadde en artikkel for to dager siden:

I 2011 økte utenlandstrafikken med 34 prosent, mens innenrikstrafikken nesten ble halvert.

Av de totalt 1,67 millioner passasjerer som fløy via Rygge i fjor, satte 1,5 millioner sine bena på utenlandsk jord rett før eller etter flyturen.

Resultatene for Rygge Sivile Lufthavn er så langt begredelige. I løpet perioden 2007 til 2010 gikk selskapet med et underskudd på 292 millioner kroner før skatt.

I 2010 viste driftsresultatet et underskudd på minus 13 millioner kroner. Ifølge Olav Thon endte fjoråret på omtrent samme nivå.

Olav Thon er sammen med Orkla den største eieren. De to sitter med 40 prosent av aksjene hver.

- Vi tror og håper at vi på driften skal kunne vise til overskudd i 2012. DAT er et selskap som passer veldig godt inn på Rygge, og vi er optimister, sier Thon til E24.

http://e24.no/naeringsliv/haaper-rygge-skal-gi-pluss-i-2012/20140322

Jeg er uenig i overskriften din. Det er ikke utrolig. RSL har brukt 4 år på å bygge opp en lønnsom drift.

Olav Thon sa i talen sin på åpningsdagen 14. september 2007 at det nok går noen år før han ser sorte tall på bunnlinjen. Nå har det gått 4 år og tallene er ikke lenger røde.

Så får vi håpe for deres skyld at de klarer å holde dem sorte.

Topic er helt feil. Rygge tjener ikke penger og går med underskudd i 2011, men de HÅPER å tjene penger i 2012. Stor forskjell. Artikkelen til NRK er noe tynn, men litt mer kjøtt på beinet får man hos E24 som hadde en artikkel for to dager siden:

http://e24.no/naeringsliv/haaper-rygge-skal-gi-pluss-i-2012/20140322

Det var derfor jeg brukte ordet utrolig Wig-wag.
(Ser nok at utrolig antagelig feil valgt.)
Selvfølgelig synes jeg det er positivt at Rygge tjener penger, ble bare litt overrasket over at nrk mener de gjør det nå. Vet at Thon forventer overskudd fra i år, og håpe han får rett.

Får håpe for Rygge del at DAT genererer litt penger. Har liten tro på at Ryan kommer til å gi flyplassen noe större overskudd. Skjer det kommer Ryan og kreve större del av kaka..

Får håpe for Rygge del at DAT genererer litt penger. Har liten tro på at Ryan kommer til å gi flyplassen noe större overskudd. Skjer det kommer Ryan og kreve större del av kaka..

Ja, for alle andre Ryanair-flyplasser rundt om i Europa går jo med dundrende underskudd? Hvis ikke Ryanair hadde tilført "sine" flyplasser noe penger, så hadde det vel etterhvert blitt svært få av dem?

Bare et eksempel fra hjemlige trakter: Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil altså, men hvem var det som bidro sterkt til at Sandefjord Lufthavn Torp gikk fra å være en bitteliten nærmest ubetydelig lokal flyplass til å bli en av de større regionale flyplassene i Norge (med overskudd)?

Last edited:
Et lite positivt resultat er det samme som et negativt resultat. Et lite, positivt resultat, derimot...

Språk er nå en gang tvetydig. "Lite" beskriver her "positivt resultat", ikke "resultat" slik det ville gjort om du separerte adjektivene med komma. I det hele tatt burde man kanskje valgt litt andre ord.

Her er tallene for Rygge sivile Lufthavn :

Omsetning 2010: (NOK)
185 777 000
Driftsresultat 2010: (NOK)
-13 595 000
Egenkapital 2010: (NOK)
232 059 000
Ansatte:
8

Tallene for 2011 kommer ikke før i august mnd.

--------------------------------------------------------------------

Tapene siden 2008 og tom 2010 ser slik ut, så det er mange år før alle tapene er tatt igjen :)

2010 2009 2008
Driftsresultat -13 595 000 -75 705 000 -89 918 000

Noe i overkant av 200 mil NOK har de tapt på de årene.

Jan

Samtidig er det dags for reforhandlinger av avtalen mellom Rygge og Ryanair.
Med tanke på at FR har signalisert at de ønsker å etablere seg fra flere Avinor flyplasser, vil nok Ryanair sette både Torp og OSL opp mot Rygge.

Jeg liker Rygge, men de skaffer seg jaggu et problem ved kun ha Ryanair.
Wizzair med flere er åpenbare kandidater.

Back