Utfasing av B747

Neste maskin ut hos KLM er PH-BFC. Når den har forlatt flåten i begynnelsen av februar, har KLM kommet halvveis utfasing av 747-flåten for passasjertransport. Spottere fra Calgary forsøkte å få en siste tur til flyets "hjemby" men uten å lykkes......

Nederlandsk tekst:
https://www.upinthesky.nl/2018/01/22/klm-boeing-747-vloot-gehalveerd/?utm_source=Nieuwsoverzicht+Up+in+the+Sky&utm_campaign=759a25cad5-RSS_EMAIL_CAMPAIGN_Dagelijks_ochtend&utm_medium=email&utm_term=0_5b061083c5-759a25cad5-151620397

https://youtu.be/dMeGhxSQ1R8
 
Nu har KLM klargjort en komplet udfasningsplan af den HØJT elskede maskine :-( :-( :-(.

https://www.check-in.dk/boeing-747-aeraen-klm-slutter-snart/

En epoke med de ikoniske Boeing 747-fly hos KLM slutter, når flyselskabet efter planen udfaser den sidste i 2021.

Jumbojetten, ’Himlens Dronning’, dobbeltdækkerflyet – eller bare Boeing 747.

Kært fly har mange navne, og det gør sig ikke mindst gældende for Boeing 747-400. Verdens største passagerfly, før Airbus A380 stod klar i sidste årti.
 
Last edited:
KLM er neste maskin ut hos KLM. Men det check-in.dk skriver, at
Flyselskabet udfasede senest PH-BFC med navnet ’Calgary’ i februar og har halveret sin flåde af jumbojetter.
stemmer ikke.

https://www.check-in.dk/boeing-747-aeraen-klm-slutter-snart/

PH-BFC gjennomfører AMS-MEX (KL685) i dag og retur som (KL686). Jeg tror at det er den sisten ordinære turen for denne maskinen og at den da skal fases ut.

Dette er den siste oppdaterte oversikten jeg har om utfasing av "The queen of the skies" hos KLM:

PH-BFC 7 Mar-18 (dato siste avgang fra AMS med ankomst AMS den 8. mars)
PH-BFB Nov-18
PH-BFU Dec-18
PH-BFG Nov-19
PH-BFH Mar-20
PH-BFI May-20
PH-BFS Jun-20
PH-BFT Oct-20
PH-BFL Nov-20
PH-BFV Mar-21
PH-BFN Apr-21
PH-BFW Apr-21
PH-BFY Jun-21

Og da er det "over and out":cry:
 
Blir bare trist av å tenke på at KLM ikke skal ha 747 lenger.

Synes at KLM sitt livery passer queen of the skies helt perfekt
 
Qantas planlegger utfase sine 747 innen utgangen av 2020. Akkurat nå har de 10 i flåten, 4 747-400 og 6 747-400ER
 
Kjapt engelskkurs for de som ikke fulgte med i timen:

sky = himmel

cloud = sky

Yes!! Dronningen av himmelen. Kult!! :-)

Men som <Scandinavien_Airlines> sier er helt sant!
"det skær totalt i hjertet at læse disse ting"
 
Er Qantas ikke den eneste operatør af 747-400ER?
Jo, det er bare QF som har fått levert 747-400ER. Men det finnes flere ER som fraktere.
Qantas er også det eneste større selskap som har operert en ren 747 flåte, fra den siste 707 ble solgt i 1979 til den første 767 kom i 85 oppererte de bare 747. i 81 fikk de to 747SP for å kunne betjene Wellington i NZ som har for kort rullebane for en 747-238
QF bestilte 747-100 men endret ordren til 747-200 da den ble lansert, de hadde 6stykk 747-300 har hatt noen kombi maskiner, 747-238M. Totalt rundt 60stk 747 maskiner som har vært eid eller leid over lengre tid og har opperert i fullt QF livery
19 747-238B
3 747-238B combi
2 747 SP
6 747-338
21 747-438
6 747-438ER
4 747 4xx Brukte
 
Last edited:
Litt om økningen i behovet for frakter varianten:

https://www.bloomberg.com/news/arti...-up-for-dead-find-new-life-in-air-cargo-surge

The “Queen of the Skies” seemed doomed to the desert boneyards, but package haulers are rushing to snap up the aging jumbo jets.

Tomas Chlumecky har også noen bra kommentarer til ovennevnte artikkel på linkedin


https://www.linkedin.com/pulse/boei...d-remote-bone-yards-valuable-tomas-chlumecky/

Interest in Boeing’s 747-400 freighter family was already rebounding last year,
 
Back
Top