Utfasing av B747

B 747-800 finnes ikke, men vi skjønner hva du mener. (Pirk, pirk)

Jeg tillater meg å være uenig i at den er riktig fin, bortsett fra utseendet. Etter et par turer i andre etasje, også med LH, er mitt synspunkt at støynivået er vesentlig høyere enn i de fleste andre langdistanse-typer og selvfølgelig uten sammenligning mot A380 og A340-600.

Det er ikke motorstøyen, men aerodynamisk støy og aircondition som utgjør forskjellen. Lufthansa's "klatre-over-naboen" business-class hjelper heller ikke, men det skal ikke flytypen få skylden for.

Problemet er at grunnkonstruksjonen rett og slett er 55 år gammel og verden har gått videre siden dengang.
 
Lufthansa går motsatt vei og holder liv i sine 747, dog er det den nyeste versjonen 747-8.

https://www.dn.no/nyheter/2018/08/2...il-kirkegarden-det-er-det-en-viktig-grunn-til

LH har også 13 747-400 ifølge artikkelen, de siste ikke skal byttes ut før ca. 2025.

747-800 er riktig fin. Jeg har fløyet den én gang i 2. etg. med LH.

Veldig bra. Dette var gode nyheter! :)



B 747-800 finnes ikke, men vi skjønner hva du mener. (Pirk, pirk)

Det er ikke motorstøyen, men aerodynamisk støy og aircondition som utgjør forskjellen. Lufthansa's "klatre-over-naboen" business-class hjelper heller ikke, men det skal ikke flytypen få skylden for.

Jeg liker heller ikke "klatre-over-naboen" Business-class, så jeg ble veldig glad når SAS kom med et sete ved vindu på Business class.
 
Også verdt å merke seg at BA har utsatt skraping av en hel del maskiner. Noen vil kanskje påstå at det er som følge av 787-problemene, men p.t. har de bare to maskiner stående på bakken så tror ikke det er derfor. 18 av de 30 jumboene BA har nå er konvertert til high-j (86CW og 14F) og siste planene til BA er at disse skal være i flåten til starten av 2024.

Fløy for ikke så lenge siden med en maskin fra juli 1990 og den bar litt preg av donald-plaster på innsiden, men kjekt å se at BA kommer til å fly med dronningen i 6 år til :)

Kilde: https://www.flyertalk.com/forum/27571616-post1689.html
 
Just for info: i de LH jag flugit med står det 747-830 på c/n-plåten

Hmmm. Er det da snakk om markedsføring vs teknikk, alá MD-80 / DC-9-80? Jeg har aldri sett noe annet enn 747-8 og 747-8I, men mulig den offisielle typebetegnelsen er -800? og -30 suffikset er vel Lufthansas kundenummer hos Boeing?
 
Hmmm. Er det da snakk om markedsføring vs teknikk, alá MD-80 / DC-9-80? Jeg har aldri sett noe annet enn 747-8 og 747-8I, men mulig den offisielle typebetegnelsen er -800? og -30 suffikset er vel Lufthansas kundenummer hos Boeing?
Jeg tror du er inne på noe Knut, at dette er ALA MD-80 / DC-9-80 som du sier er -30 Lufthansa kundenummer hos Boeing og Lufthansa fikk vel alle 747-8i før Boeing sluttet med Kundenummer ?
 
KLM har utsatt levering av første A350 et år fra 2020 til 2021, og dermed blir utsettelsen av utfasingen av de siste 747 maskinene også utsatt et år

https://www.ainonline.com/aviation-...8-08-28/klm-delays-first-a350-deliveries-2021
To compensate for the later-than-scheduled arrival of the A350-900s, KLM will deploy its Boeing 747-400s for slightly longer. “We anticipate the phase-out of the 747s to finish in 2021, but also this could still change,” the spokesman said.
 
Spørs vel om denne 747-400F fra Sky Lease Cargo som nylig havnet utenfor banen i Halifax kommer seg tilbake i tjeneste

https://twitter.com/JacdecNew/statu...tp://a380.boards.net/thread/1170/misc?page=25

DrZoriJX0AEpeXb.jpg
 
Verdens eldste operative B747-400 takket for seg i KLM i går. Etter litt over 29 år med trofast tjeneste har PH-BFB blitt pensjonist etter at denne "Queen of the skies" landet i AMS fra LAX.

Flyet står nå i AMS, og KLM-logo blir fjernet. PH-BFB er den første KLM 747-400 som ikke går til opphugging etter avsluttet tjeneste i KLM. Flyet flys til Italia hvor det blir malt i Corendon farger.

Til våren får PH-BFB sitt siste hvilested utenfor Corendon-hotellet på Schiphol.

KLM er nå halvveis utfasing av B747-400 pax/combi. Cargo maskinene forblir foreløpig i flåten.

Nå er det 11 maskiner igjen i KLMs pax/combi-flåte. Foreløpig utfasingsplan ser slik ut:
PH-BFG: November 2019
PH-BFH: Mars 2020
PH-BFI: Mai 2020
PH-BFL: November 2020
PH-BFN: April 2021
PH-BFS: Juni 2020
PH-BFT: Oktober 2020
PH-BFU: April 2019
PH-BFV: Mars 2021
PH-BFW: April 2021
PH-BFY: Juni 2021

https://thepointsguy.com/news/oldest-747-klm-retires/
 
Last edited:
Lurer på om jeg kanskje hadde gleden av å fly med denne til Bangkok i 2005. Har dessverre ikke spart på bekreftet reg.
Faren min kjørte forøvrig buss for BFB på 80-tallet, den gang bussen faktisk fysisk krysset E18 fra Vollsveien på Lysaker på vei innover til Oslo.
Jaja.... Verden går sin skjeve gang videre... :)
 
Faren min kjørte forøvrig buss for BFB på 80-tallet, den gang bussen faktisk fysisk krysset E18 fra Vollsveien på Lysaker på vei innover til Oslo.
Jaja.... Verden går sin skjeve gang videre... :)

Det gjorde broren min også. :)
 
Back
Top