Utfasing av B747

Vel, her er vel plassen og nevne hvor blir det av disse flotte flyene når de ikke er mer i paxbruk.

I dag tidlig så jeg på CNN en brannbomber i California. Jøss, det var klart en 744 !!!..

Fram med Mr. Google. Det var N744ST.. Super Tanker ! Ex JAL.... Helt stilig malt :up::up:
 
Det florerer med bilde og reportasjer fra Delta's siste kommersielle tur (som ble 24t forsinket) samt 'avskjedreisen' på Facebook. Sikkert andre steder også. Bl.a. kjører Airways tungt. To av maskinene er nå her i Atlanta.

Blir noen dager med chartere, så er det slutt. Da er Atlas eneste operatør i USA med passasjermaskiner. De har 4 stk.
 
Jeg er en heldig fyr som har fløyet Delta 747-100 mens de hadde 9 i bredden på syttitallet. ORD-MIA , har ikke logboka med her i hula-land.

Faktisk foto en plass også. Det var nærmest fine lenestoler. Vel har også fløyet UA, TW, CO, AA med de samme stolene... Spesielt på den tiden de hadde bar, salong og piano bakerst i bussen. I økonomi...
 
Jeg er en heldig fyr som har fløyet Delta 747-100 mens de hadde 9 i bredden på syttitallet. ORD-MIA , har ikke logboka med her i hula-land.

Faktisk foto en plass også. Det var nærmest fine lenestoler. Vel har også fløyet UA, TW, CO, AA med de samme stolene... Spesielt på den tiden de hadde bar, salong og piano bakerst i bussen. I økonomi...

Min første tur med 747 var med NW 245 som forsinket kom seg avgårde etter midnatt den 5/8-77 i melkerute fra JFK via DTW, ORD og til MSP.
Jeg tror det er gode odds for at det var en 747-100.

Ved ankomst MSP på morgenkvisten var det tett tåke og etter å ha sirklet en stund gikk ferden til FAR (Fargo, Nord Dakota) for refueling. På det tidspunktet var vi bare 9 passasjerer igjen ombord. Under bakkestoppet i Fargo ble vi invitert på omvisning i cockpit.
 
Og her er trolig Delta's siste avgang fra Atlanta med kunder ombord. University of Georgia's fotballag på vei til Kalifornia og Rose Bowl.

26173732_10154888241036036_1334596447477099627_o.jpg
 
Etter å ha brakt Buffalo hjem etter match i går, har N674US tilbrakt natten i Detroit. Ferry til LAX i dag. Georgia Bulldogs hjem til Atlanta i dag/natt. Ferry til New Orleans i morgen, så til Greenville SC med Clemson's fotballag. Deretter ferry til Atlanta for overnatting før siste reis går til ørkenen onsdag.

Og da er det slutt ....

bye.jpg
 
Last edited:
Her er en oversikt over aktive 747-400 fra Desember 2014. Så mye har skjedd på 3 år :(
 

Attachments

  • 19104_10153150890777597_7820352344020840003_n.jpg
    19104_10153150890777597_7820352344020840003_n.jpg
    30.2 KB · Views: 403
Og prøv find en liste her fra start 2018??

Etter et raskt søk kom eg frem til dette :2014 tall i parentes. Dette er kun 747-400 Pax maskiner
BA 36 (44)
United 0 (24)
KLM 16 (22)
Transaero 0 Rossiya 9 (20)
Saudia 7 (18)
Lufthansa 13 (17)
Korean 3 (14)
China Airlines 4 (13)
Delta 0 (13)
Qantas 10 (13)
Thai 10 (12)
Virgin Atlantic 8 (12)
Cathay Pacific 0 (7)
Air France 0 (6)
ElAl 5 (6)
Air India 4 (5)
Eva Air 0 (5)
Asiana 2 (4)
Atlas 4 (4)
Air China 2 (3)
Corsair 3 (3)
Orient Thai 0 (3)
Garuda 0 (2)
Iraqi 1 (2)
Lion 0 (2)
Pullmantur/Wamos 6 (2)
Max Air 4 (1)
Royal Air Maroc 1 (1)
Tot 2018 146 ( Tot 2014 278 )
 
Last edited:
Ja, det tynnes fort i rekkene. Av de store ruteselskapene i Europa vil nok BA og Lufthansa beholde de ennå noen år, om ikke annet så i allefall LHs -8'ere. De har jo ikke vært gratis, og bruktmarkedet skriker vel ikke etter pax-utgaven av dem. BA går vel heller mot A350-1000 og Hansaen har jo 777X i løypa for å erstatte -400 etter hvert.

Interessant å se at hele åtte selskap har kvittet seg med 747 på bare tre-fire år.
Forøvrig et godt stykke arbeid med statistikken, godt jobba der Richard!
 
Kan noen av 747 delen brukes på noe annet enn 747, eller så er det jo et raskt utddøende marked for brukte deler?!
 
Dag nevnte for meg sist september at det var vanskelig å få deler til UA 744. Om dette var nye eller brukte , vet jeg ikke?
 
Back
Top