Utfasing av A340

Husker ikke nøyaktig i kg eller liter, men en 340 brenner bare 5% mer enn en 330. Vel og merke de originale 333, NEO'ene er sikkert mer effektive.
 
Husker ikke nøyaktig i kg eller liter, men en 340 brenner bare 5% mer enn en 330. Vel og merke de originale 333, NEO'ene er sikkert mer effektive.

"Bare" avhenger vel litt av hvordan man ser det. Hvis man på en typisk flight brenner 60 tonn er det jo 6 tonn mere fram og tilbake. Blir penger av slikt og når det er 350 ganger i året.
 
Joda, det er klart det blir noen kroner i løpet av året. Det jeg mente var å si at forskjellen i forbruk ikke er så stor som mange kanskje skulle tro med fire vs to motorer. I tillegg til drivstoffutgifter kommer selvsagt også at fire motorer koster dobbelt så mye i vedlikehold som to.
 
I tillegg til drivstoffutgifter kommer selvsagt også at fire motorer koster dobbelt så mye i vedlikehold som to.

Kun hvis motorene er like ;)

Ja, noe høyere vil kostnadene normalt være, men det kommer jo mer an på hvor vedlikeholdskrevende motorene er og jo større motor jo dyrere.

For å bruke A340-300 som eksempel, og sammenligne med 777-200ER som var dens største siste halvdel av 90-tallet, så er det ikke slik at det koster dobbelt så mye å vedlikeholde 4 CFM-56 motorer som det gjør å vedlikeholde 2 GE90 (Eller tilsvarende fra RR eller PW)
 
Last edited:
China Airlines sender en A340 til huggeren, og har nå 3 igjen i flåten

Airbus A340 -313 411 B-18803 China Airlines ferried 13feb17 TPE-VCV for part-out & scrap ex F-WWJL

Disse er jo i ferd med å bli erstattet av A350
 
Mener jeg leste i Scandinavian traveller at SAS oppgir fuelforbruk til 0,0035 pr setekm på A330 vs 0,0039 på A340, og ble faktisk litt overrasket over den lille forskjellen..

E
 
Da ha China airlines sendt neste maskin til huggeren, og har dermed bare 3 stk igjen i flåten

Airbus A340-313 411 B-18803 China Airlines ferried 13feb17 TPE-VCV for part-out & scrap
 
Last edited by a moderator:
Er vel snart kun SK som ikke har begynt utfasing av A340...

I for seg seg ja, men A340 hadde jo vært i drift endel år før de fikk sin første.

Bildet er heller ikke helt svart-hvitt og en A340-300 kan være mye forskjellig. Finnair, var jo litt unntaket her som utfaset sine relativt nye maskiner, da A350 da kom. Tar man f.eks Lufthansa og Swiss som eksempel, så stemmer det at de har begynt utfasingen, men merk det stort sett gjelder de eldre maskinene, mens de nyere variantene enten er planlagt for bruk i flere år fremover (Swiss) eller har funnet nye roller i flåten (Lufthansa). Det er jo også vært snakk at Air France ser på noe av det samme som Lufthansa, ved å overføre de A340-300 med endel liv igjen til en form for lav(ere) kost enhet internt, som Lufthansa gjorde med de A340-300 maskinene som flys av Cityline på vegne av Lufthansa i dag

De fleste av disse A340-300 maskinene som hugges i dag, er jo maskiner som nærmer seg en alder at de uansett ville blitt parkert (vi ser jo det samme med 777-200 maskiner nå), mens de nyere ofte havner videre hos litt ymse flyselskaper
 
Back
Top