Utfasing av A340

En mindre A340 i Cathay sin flåte, så de er nå nede i 4 maskiner.

Airbus A340 -313 157 B-HXE Cathay Pacific ferried 26oct16 HKG-LDE for storage ex B-HXE

MSn157, og levert 1996, så akkurat 20 år gammel

Og apropos det, A340 hadde faktisk 25år jubileum denne uken da det var 25 år siden first flight. Så tiden flyr

A340-300__Airbus_first_flight.jpg
 
Last edited:
Da har både Iberia og Emirates gjennomført sine siste flyvninger med A340-300. Skal man stole på Skyliner ser det også ut som Iberia vil beholde en maskin som minne i MAD

Airbus A340 -313 166 A6-ERN Emirates ops 29oct16 DXB-MCT-DXB as last A343 svc by the airline ex D-ASIC
Airbus A340 -313 217 EC-GUP Iberia ops 29-30oct16 MAD-PTY-MAD as last A343 svc by the airline ex F-WWJG
Airbus A340 -313 221 EC-GUQ Iberia last svc 26-27oct16 MAD-PTY-MAD, to be preserved at MAD ex F-WWJA
 
Litt OT må være innafor innimellom:)

Men ja, 340 har større biz, som gir mindre plus og dermed en annen flyt i serveringen. I tillegg er det ekstra galleyplass montert bak hvilemodulen, som forøvrig har faste vegger..
 
Cathays resirkulerings-program resulterte i at hele 90% av delene fra en av deres A343 gikk til gjenvinning. Dét må sies å være imponerende.
 
Ytterligere to A340-300, begge rundt 20 år gamle, er fløyet til Teruel for lagring der de siste dagene

Airbus A340 -313 146 EC-GLE Iberia ferried 24nov16 MAD-LETL for storage ex EC-157
Airbus A340 -313 163 A6-ERO Emirates ferried 23nov16 DXB-LETL for storage ex D-ASIB

Ser ut som de fleste A340 som pensjoneres og ikke hugges direkte, enten havner i Teruel/LETL (Spania) eller Tarbes-Lordes/LDE (Frankrike) for lagring
 
Tyrkiske myndigheter har overtatt en A340-500 fra tuniske myndighter som nytt VIP-fly. Så en -500 tilbake i trafikk, selv om man vel må bli buddy med gullgutten der nede for å få fløyet det

Airbus A340 -542 902 TC-TRK Türk Hava Kuvvetleri delivery 21dec16 BOD-IST ex F-WJKN
 
En til fra Cathay til huggern. Da har de 3 maskiner igjen i flåten

Airbus A340 -313 160 B-HXF Cathay Pacific ferried 04jan17 HKG-LDEfor part-our & scrap ex VR-HXF
 
Da har Lufthansa satt en av sine 600 maskiner til lagring. Er vel tvilsomt at denne kommer tilbake i drift for Lufthansa. De har vel flere andre til lagring og
Airbus A340-642 762 D-AIHM Lufthansa ferried 24jan17 MUC-MZJ for onward storag
 
Last edited by a moderator:
Det går tydelig fort i svingene her, i dag gikk neste 600 maskin til lagring
Airbus A340-642 794 D-AIHR Lufthansa ferried 31jan17 MUC-MZJ for onward storage
 
Last edited by a moderator:
Cathay har planlagt sin siste kommersielle A340 flyvning i slutten av april, og China Airlines i mai
 
LItt OT, men om man får maskinene billig nok, vil det ikke lønne seg, kontra nye og nødvendigvis dyrere maskiner?!

Eller er de mere verdt som skrap, siden noen deler kan brukes på f.eks. A33X Serien?
 
LItt OT, men om man får maskinene billig nok, vil det ikke lønne seg, kontra nye og nødvendigvis dyrere maskiner?!

Eller er de mere verdt som skrap, siden noen deler kan brukes på f.eks. A33X Serien?

Ja, i en del tilfeller så kan det stemme, men er mange faktorer som spiller inn. Det at A340-300 er spesielt tørst er en myte, når man sammenligner med andre 90-talls maskiner. En utfordring her er jo rett og slett alderen på flyet, da de eldste maskinene jo er nærmere 25 år gamle. Det er også vesentlig forskjell på en maskin fra 1993 og 2003.

Vi ser jo det blant annet på Finnair sine maskiner, som jo de tre eldste som de overtok brukt er 18-22år gamle og vil trolig bli skrapet, mens de 4 nyeste maskinene anskaffet nye av Finnair i 2007/2008 mest sannsynlig vil finne seg en ny operatør.

SAS kjøpte jo også i fjor tilbake 3 A340-300 maskiner, som de tidligere har leaset, da de nå etter hvert begynner bli såpass billige i innkjøp at leasing ofte ikke lønner seg.

En del egeneide fly er jo også nedbetalt for lengst, f.eks en del hos både Lufthansa og Swiss, (trolig også SAS f.eks) og her er eiekostnaden tilnærmet 0. Ikke ulikt andre har også disse to de seneste årene kvittet seg med de aller eldste maskinene, mens de nyeste lever videre, selv om noen av fått litt andre "roller", som f.eks de maskinene til Lufthansa de gjorde om til mer low-yield konfigurasjon og sendte til Cityline
 
Back
Top