Utfasing av A340

Ser at Thai har parkert hele 340-flåten selv om de fleste av flyene er mindre enn 10 år gamle. Er disse maskinene så kostbare i drift at det ikke er mulig å holde såpass nye fly i lufta selv med en oljepris ned mot 50 dollar fatet? Bare lurte.

A340-600 også ??
 
Ser forresten ut som TAM har skrapet eb av sine lagrede A340-500, skal man tro Skyliner

Det var kort levetid! PT-MSN ble bygget i 2004, dvs skrapet etter 11 år. I denne perioden har den også vært lagret 2 år på Malta.
 
Igår så jeg en A340 stående parkert utenfor vedlikeholdshallen på Manilas NAIA flyplass. Den hadde Air Mauritus livery. I ca 1 mnd har det stått en A340 i Virgin Atlantic livery her på nøyaktig samme plass. Jeg har konstant klart å unngått reg nr til flyskrotten men kan det være slik at Air Mauritus har overtatt en gamling fra Virgin? Har noen av Dere flinke entusiaster svar på dette kanskje?
 
Og i dag sender Finnair sin eldste A340-300 til ørkenen. En maskin opprinnelig levert Air France i 1997, men som Finnair overtok leien på i 2010

Airbus A340 -313 168 OH-LQF Finnair ferried 16nov15 HEL-TUS-GYR for storage ex F-GNIF
 
Gode nyheter, verdens flotteste fly settes inn på:
ETIHAD starting January 2016 plans to introduce new service to Morocco, becoming the first Middle Eastern carrier to offer scheduled operation on Abu Dhabi – Rabat route. Subject to Government Approval, ETIHAD plans to operate this route twice a week from 15JAN16, with Airbus A340-500 aircraft.

This also means the airline will be extending A340-500 operation beyond mid-December 2015.

EY615 AUH1000 – 1515RBA 345 35
EY616 RBA2000 – 0725+1AUH 345 35
 
I dag sender Iberia en av sine til lagring. Iberia EC-IIH ferried 23nov15 MAD-LDE for onward storage
 
Finnair sender nå en A340 til ørkenen igjen, maskin nummer to, men også dette en 1997 modell som de overtok fra Air France i 2011

Airbus A340 -313 174 OH-LQG Finnair ferried 15dec15 HEL-TUS-GYR for storage ex F-GNIG
 
Finnairs A340'er var vel bare midertidige leiemaskiner supplert av Airbus, hvis jeg husker riktig .. Tror de var en del av A350-pakka.
 
Finnairs A340'er var vel bare midertidige leiemaskiner supplert av Airbus, hvis jeg husker riktig .. Tror de var en del av A350-pakka.

Mulig, men de kan også deles i to kategorier. Den ene er disse to fra Air France MSN168 og 174 som begge er -313 modeller fra 1997, og som kom fra Air France i 2011ish og som nå er parkert, samt MSN58 som er en -311 modell fra 1994 og som tidligere tilhørte Virgin. Disse er det nok ikke mye liv igjen i

I den andre gruppen er det MSN835, 844, 921 og 938 som ble levert nye til Finnair 2007-2008 og som jo er blant de siste A340-300 som ble produsert. Finnair skal jo utfase disse også, men dette er relativt nye maskiner
 
Ny Air France A340 til huggeren, da har de 12 igjen, 3 -311 og 9 -313.

Airbus A340 -311 29 F-GLZC Air France ferried 12jan16 CDG-LDE for part-out & scrap

MSN29 som nå hugges var 22,5 år gammel, levert sommeren 1993
 
IAG (pä vegne av Iberia) velger ä strekke ut levetiden for A340, sä lenge olje-prisene ligger pä underkanten av 60 $/fat, ifölge Willy Walsh :

http://leehamnews.com/2016/01/18/iag-is-looking-at-leasing-used-a380/#more-18381

Sier WW : "the A340-600 ... are really good aircraft for IBERIA’s South American destinations ... at $120 a barrel. At $60 or below it is a very attractive aircraft, so while we might have planned to replace it at a certain time previously we now see no reason to look into changing that aircraft as long as the fuel price stays at the present low levels."
 
Back
Top