Utfasing av A340

Det høres ut fra annen tråd her som at Iran Air kommer til å støvsuge markedet for A340-er, så det er sikkert en del som får forlenget levetiden med noen år...
 
Såvidt jeg ved vil de begynde at udfase størstedelen i 2017.

Nå har de alt begynt, så antar du mener de skal være ferdig i 2017 ;)



IAG (pä vegne av Iberia) velger ä strekke ut levetiden for A340, sä lenge olje-prisene ligger pä underkanten av 60 $/fat, ifölge Willy Walsh :

http://leehamnews.com/2016/01/18/iag-is-looking-at-leasing-used-a380/#more-18381

Sier WW : "the A340-600 ... are really good aircraft for IBERIA’s South American destinations ... at $120 a barrel. At $60 or below it is a very attractive aircraft, so while we might have planned to replace it at a certain time previously we now see no reason to look into changing that aircraft as long as the fuel price stays at the present low levels."

Iberia har jo også endel "hot & high" destinasjoner i Sør Amerika, hvor faktisk A340 kommer til sin rett. Lave oljepriser, kombinert med at Iberia har fått ned kostnadene sine og deres -600 er relativt nye, gjør det faktisk til et brukbart business case. Spesielt der de trenger kapasiteten og deres A330 blir for små
 
Iberia har jo også endel "hot & high" destinasjoner i Sør Amerika, hvor faktisk A340 kommer til sin rett. Lave oljepriser, kombinert med at Iberia har fått ned kostnadene sine og deres -600 er relativt nye, gjør det faktisk til et brukbart business case. Spesielt der de trenger kapasiteten og deres A330 blir for små

Detta gäller väl även South African då JNB är hot & high?
 
Skulle gjerne også prøve -500. De andre har jeg fått med meg, også -200 med SAA.

Du får prøve og bli venner med den italienske presidenten

http://aeronews.ro/i-taly-noul-avion-prezidential-italian/

Italia har overtatt en A340-500 fra Etihad og gjort om til presidentfly, men den passende registreringen I-TALY. Det er vel ikke helt umulig dette kjøpet på en eller annen måte kan linkes til at Etihad nylig reddet Alitalia.....

MSN748, og har fløyet for Etihad siden mars 2006 som A6-EHA, så straks 10 år gammelt
 
Da har Cathay Pacific kvittet seg med nok en A340. De har da bare 5 igjen i flåten
Airbus A340-313 B-HXD Cathay Pacific ferried 11mar16 HKG-LDE for part-out & scrap
 
Kan se ut som a340 er i ferd med å få sin renessanse nå som prisen på fuel er så lav og leveringtiden på a350 er såpass lang.

" As previously reported, Lufthansa has also considered shifting some of its A340s across to its Eurowings (EW, Dusseldorf) unit for use on longhaul budget flights later this year.."

Samt lett omsettelig på bruktmarkedet:

"Group CEO Carsten Spohr says Iran Air (IR, Tehran Mehrabad) is a potential buyer for some of the German carrier's surplus A340s."

Antar Thai International nå kan bli av med sine a340-600 som de ganske nylig parkerte.
 
Er vel noen som har regnet på det og funnet at flyet er mer verdt i som delefly. Men enig i at det er overaskende tidlig.
 
Maskinen er ikke mer en 10,5 år. Er ikke det litt rart at den blir sendt til huggern så tidlig ?



Problemet et mangel på kjøpere og at de som driver med opphugging var villig til og betale mest.
Usikker med denne maskinene, men Virgin har jo hatt endel av de tidlige A340-600 av samlebåndet som jo slet litt med vekta
 
Swiss har sendt en av sine eldste til lagring og eventuelt hugging avhengig av hva eieren finner av kjøper. Ex-Air Canada maskinen dette

ferried 30apr16 ZRH-LDE on return to lessor ex C-FYLU

Swiss har også planer om og overføre i hvertfall en A340 til Edelweiss til høsten, men da en eid maskin
 
Lufthansa sender nok en 346 til lagring.
Airbus A340-642 D-AIHO ferried 04may16 MUC-LETL for interim storage for up to 2 years
 
Da ser det ut som Emirates har kvittet seg med sin siste 345 Airbus A340-541 572 A6-ERE Emirates ferried 12may16 DXB-LETL for storage
 
Da har Swiss nettopp sendt til 3. A340-300 til lagring i LDE, samme dag deres 4. 777-300ER ble levert. Flyet er malt helhvitt og har nok gjort sin siste flight for Swiss. Swiss har da 12 A340-300 igjen i flåten

Airbus A340 -313 263 HB-JML Swiss International ferried 31may16 ZRH-LDE for storage ex OE-LAL
MSN263 ble opprinnelig levert Austrian i 1999, og hadde sin 17. bursdag for noen måneder siden. Overtatt av Swiss 2007
 
Ser ut som det bare er noen måner igjen før siste 340 til Emirates går ut av flåten
Emirates has tentatively scheduled the last Airbus A340-300 revenue flight between Beirut and Dubai for December 1, 2016.
 
Back
Top