• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus Utfasing av A340

Ser at Thai har parkert hele 340-flåten selv om de fleste av flyene er mindre enn 10 år gamle. Er disse maskinene så kostbare i drift at det ikke er mulig å holde såpass nye fly i lufta selv med en oljepris ned mot 50 dollar fatet? Bare lurte.

A340-600 også ??
 
Ser forresten ut som TAM har skrapet eb av sine lagrede A340-500, skal man tro Skyliner

Det var kort levetid! PT-MSN ble bygget i 2004, dvs skrapet etter 11 år. I denne perioden har den også vært lagret 2 år på Malta.
 
Igår så jeg en A340 stående parkert utenfor vedlikeholdshallen på Manilas NAIA flyplass. Den hadde Air Mauritus livery. I ca 1 mnd har det stått en A340 i Virgin Atlantic livery her på nøyaktig samme plass. Jeg har konstant klart å unngått reg nr til flyskrotten men kan det være slik at Air Mauritus har overtatt en gamling fra Virgin? Har noen av Dere flinke entusiaster svar på dette kanskje?
 
Og i dag sender Finnair sin eldste A340-300 til ørkenen. En maskin opprinnelig levert Air France i 1997, men som Finnair overtok leien på i 2010

Airbus A340 -313 168 OH-LQF Finnair ferried 16nov15 HEL-TUS-GYR for storage ex F-GNIF
 
Gode nyheter, verdens flotteste fly settes inn på:
ETIHAD starting January 2016 plans to introduce new service to Morocco, becoming the first Middle Eastern carrier to offer scheduled operation on Abu Dhabi – Rabat route. Subject to Government Approval, ETIHAD plans to operate this route twice a week from 15JAN16, with Airbus A340-500 aircraft.

This also means the airline will be extending A340-500 operation beyond mid-December 2015.

EY615 AUH1000 – 1515RBA 345 35
EY616 RBA2000 – 0725+1AUH 345 35
 
I dag sender Iberia en av sine til lagring. Iberia EC-IIH ferried 23nov15 MAD-LDE for onward storage
 
Finnair sender nå en A340 til ørkenen igjen, maskin nummer to, men også dette en 1997 modell som de overtok fra Air France i 2011

Airbus A340 -313 174 OH-LQG Finnair ferried 15dec15 HEL-TUS-GYR for storage ex F-GNIG
 
Finnairs A340'er var vel bare midertidige leiemaskiner supplert av Airbus, hvis jeg husker riktig .. Tror de var en del av A350-pakka.
 
Finnairs A340'er var vel bare midertidige leiemaskiner supplert av Airbus, hvis jeg husker riktig .. Tror de var en del av A350-pakka.

Mulig, men de kan også deles i to kategorier. Den ene er disse to fra Air France MSN168 og 174 som begge er -313 modeller fra 1997, og som kom fra Air France i 2011ish og som nå er parkert, samt MSN58 som er en -311 modell fra 1994 og som tidligere tilhørte Virgin. Disse er det nok ikke mye liv igjen i

I den andre gruppen er det MSN835, 844, 921 og 938 som ble levert nye til Finnair 2007-2008 og som jo er blant de siste A340-300 som ble produsert. Finnair skal jo utfase disse også, men dette er relativt nye maskiner
 
Ny Air France A340 til huggeren, da har de 12 igjen, 3 -311 og 9 -313.

Airbus A340 -311 29 F-GLZC Air France ferried 12jan16 CDG-LDE for part-out & scrap

MSN29 som nå hugges var 22,5 år gammel, levert sommeren 1993
 
IAG (pä vegne av Iberia) velger ä strekke ut levetiden for A340, sä lenge olje-prisene ligger pä underkanten av 60 $/fat, ifölge Willy Walsh :

http://leehamnews.com/2016/01/18/iag-is-looking-at-leasing-used-a380/#more-18381

Sier WW : "the A340-600 ... are really good aircraft for IBERIA’s South American destinations ... at $120 a barrel. At $60 or below it is a very attractive aircraft, so while we might have planned to replace it at a certain time previously we now see no reason to look into changing that aircraft as long as the fuel price stays at the present low levels."
 
Back
Top