• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Biter meg merke i dette:

Er ikke dette ny info?


I så fall blir det enten 1)To innenrikslounger, med enten to "fullservice" eller en "fullservice" og en cafe-lounge der dagens er, eller 2) dagens blir lagt ned til fordel for den nye. Med de investeringene som er gjort i arealet rundt dagens lounge ville det overrasket meg om den plutselig skal abandoneres.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

I så fall blir det enten 1)To innenrikslounger, med enten to "fullservice" eller en "fullservice" og en cafe-lounge der dagens er, eller 2) dagens blir lagt ned til fordel for den nye. Med de investeringene som er gjort i arealet rundt dagens lounge ville det overrasket meg om den plutselig skal abandoneres.


Den dagens kan umulig ha kostet så mye?

Dessuten kan jo lokalet brukes til noe annet kommersielt. Tenker først og fremst spisested. Og antar SAS har en tidsbegrenset leiekontrakt
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Den dagens kan umulig ha kostet så mye?

Dessuten kan jo lokalet brukes til noe annet kommersielt. Tenker først og fremst spisested. Og antar SAS har en tidsbegrenset leiekontrakt

Hvorfor ikke gjøre det skikkelig for en gangs skyld? Med en så langstrakt terminalbygning, og en så ekstremt stappfull lounge det er i dag, hadde det ikke gjort mye om de utvidet til to.

Med den beliggenheten som er i dag, samt antatt beliggenhet for den nye som beskrives i artikkelen, befinner de seg omtrent i hver sin ende. Da er det fint å ha to. Hadde det ligget én stor lounge i midten av innenriksterminalen hadde det vært noe annet.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hvorfor ikke gjøre det skikkelig for en gangs skyld? Med en så langstrakt terminalbygning, og en så ekstremt stappfull lounge det er i dag, hadde det ikke gjort mye om de utvidet til to.



Med den beliggenheten som er i dag, samt antatt beliggenhet for den nye som beskrives i artikkelen, befinner de seg omtrent i hver sin ende. Da er det fint å ha to. Hadde det ligget én stor lounge i midten av innenriksterminalen hadde det vært noe annet.


Mye billigere og drive en i stedet for to lounger. Og ha to innenriksdelen (som tross alt ikke er så stor) høres ut som økonomisk tullete
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Mye billigere og drive en i stedet for to lounger. Og ha to innenriksdelen (som tross alt ikke er så stor) høres ut som økonomisk tullete

Jeg ser poenget i at det er en kostnadsspørsmål og ikke et komfortspørsmål for passasjerene.

Tatt i betraktning beliggenheten til den nye piren, med både innenriks og utenrikstrafikk, blir for så vidt den nye lounge plasseringen omtrent midt i mellom også.

Løsningen i dag er i alle fall rimelig crap; jeg kjenner nok av folk som heller tar seg en halvliter fra en betalingskran på terminalgulvet i stedet for å prøve seg på innenriksloungen.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Gjør ingenting om de lager en innenriks gold og en business. Eller gjør den eksisterende til cafe lounge for den saks skyld..
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Gjør ingenting om de lager en innenriks gold og en business. Eller gjør den eksisterende til cafe lounge for den saks skyld..

En egen gulllounge hadde vært kjekt, selv om denne kanskje kunne fått plass "inne i" (som en del av) den nye? Den nye loungen er også planlagt et godt stykke fra en rekke gater. Det er ikke å utelukke at den nåværende loungen godt kan fungere som en lounge med lettere servering/drikke for kortere opphold sammen med den nye?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Mye av det nye arealet blir dedikert Norwegian, både pir og avgangshall. spenstig og litt kult.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Vil det ikke bli kjappere og enklere å fly med Norwegian da?
Hvis rulletrappene fra toget skal rett opp i ny ankomsthall...
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Vil det ikke bli kjappere og enklere å fly med Norwegian da?
Hvis rulletrappene fra toget skal rett opp i ny ankomsthall...
Ja, de nye rulletrappene gir en ekstra boost til flybensinen som gjør at de fyker avgårde 0,05 mach raskere så snart de passerer FL200. Det om de ikke har hastighetsrestriksjoner fra ATC da. ;)

Potensielt enklere og mer praktisk kan jeg derimot si meg enig i, men ikke nødvendigvis kjappere. Man skal vel forøvrig uansett inn i avgangshallen, uavhengig av hvor man går fra togstasjonen (om man i det hele tatt kommer derfra). Jeg syntes også at veien inn til dagens innsjekkingsområde er ganske så kort fra togstasjonen, jeg...
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Mmmmm... Får krysse fingrene for en BA Galleries jeg nå da. Det hadde vært noe det.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Mye av det nye arealet blir dedikert Norwegian, både pir og avgangshall. spenstig og litt kult.
Hva? Blir den nye piren også hovedsakelig tiltenkt DY? Flott det, men da kan vel SK bli litt sjalue:p
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hva? Blir den nye piren også hovedsakelig tiltenkt DY? Flott det, men da kan vel SK bli litt sjalue:p

Kan dette ha noe med operasjonene til DY sammenlignet med SAS? Har DY kortere turn around og kombinerer maskinene nasjonalt/internasjonalt i større grad enn hva SAS gjør? Dersom det er tilfellet så er det kanskje naturlig da den nye piren kan ta hensyn til nettopp dette med maksimal utnyttelse da et fly som eksempelvis ankommer fra BGO kan dra videre internasjonalt uten å måtte bytte gate?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Kan dette ha noe med operasjonene til DY sammenlignet med SAS? Har DY kortere turn around og kombinerer maskinene nasjonalt/internasjonalt i større grad enn hva SAS gjør? Dersom det er tilfellet så er det kanskje naturlig da den nye piren kan ta hensyn til nettopp dette med maksimal utnyttelse da et fly som eksempelvis ankommer fra BGO kan dra videre internasjonalt uten å måtte bytte gate?

Mulig jeg blandet nytt innsjekkområde og pir, men mente jeg leste noe om det. Skal dog ikke være forsikker.
 
Back
Top