Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Biter meg merke i dette:

Er ikke dette ny info?

I så fall blir det enten 1)To innenrikslounger, med enten to "fullservice" eller en "fullservice" og en cafe-lounge der dagens er, eller 2) dagens blir lagt ned til fordel for den nye. Med de investeringene som er gjort i arealet rundt dagens lounge ville det overrasket meg om den plutselig skal abandoneres.

I så fall blir det enten 1)To innenrikslounger, med enten to "fullservice" eller en "fullservice" og en cafe-lounge der dagens er, eller 2) dagens blir lagt ned til fordel for den nye. Med de investeringene som er gjort i arealet rundt dagens lounge ville det overrasket meg om den plutselig skal abandoneres.

Den dagens kan umulig ha kostet så mye?

Dessuten kan jo lokalet brukes til noe annet kommersielt. Tenker først og fremst spisested. Og antar SAS har en tidsbegrenset leiekontrakt

Den dagens kan umulig ha kostet så mye?

Dessuten kan jo lokalet brukes til noe annet kommersielt. Tenker først og fremst spisested. Og antar SAS har en tidsbegrenset leiekontrakt

Hvorfor ikke gjøre det skikkelig for en gangs skyld? Med en så langstrakt terminalbygning, og en så ekstremt stappfull lounge det er i dag, hadde det ikke gjort mye om de utvidet til to.

Med den beliggenheten som er i dag, samt antatt beliggenhet for den nye som beskrives i artikkelen, befinner de seg omtrent i hver sin ende. Da er det fint å ha to. Hadde det ligget én stor lounge i midten av innenriksterminalen hadde det vært noe annet.

Hvorfor ikke gjøre det skikkelig for en gangs skyld? Med en så langstrakt terminalbygning, og en så ekstremt stappfull lounge det er i dag, hadde det ikke gjort mye om de utvidet til to.

Med den beliggenheten som er i dag, samt antatt beliggenhet for den nye som beskrives i artikkelen, befinner de seg omtrent i hver sin ende. Da er det fint å ha to. Hadde det ligget én stor lounge i midten av innenriksterminalen hadde det vært noe annet.

Mye billigere og drive en i stedet for to lounger. Og ha to innenriksdelen (som tross alt ikke er så stor) høres ut som økonomisk tullete

Mye billigere og drive en i stedet for to lounger. Og ha to innenriksdelen (som tross alt ikke er så stor) høres ut som økonomisk tullete

Jeg ser poenget i at det er en kostnadsspørsmål og ikke et komfortspørsmål for passasjerene.

Tatt i betraktning beliggenheten til den nye piren, med både innenriks og utenrikstrafikk, blir for så vidt den nye lounge plasseringen omtrent midt i mellom også.

Løsningen i dag er i alle fall rimelig crap; jeg kjenner nok av folk som heller tar seg en halvliter fra en betalingskran på terminalgulvet i stedet for å prøve seg på innenriksloungen.

Gjør ingenting om de lager en innenriks gold og en business. Eller gjør den eksisterende til cafe lounge for den saks skyld..

Gjør ingenting om de lager en innenriks gold og en business. Eller gjør den eksisterende til cafe lounge for den saks skyld..

En egen gulllounge hadde vært kjekt, selv om denne kanskje kunne fått plass "inne i" (som en del av) den nye? Den nye loungen er også planlagt et godt stykke fra en rekke gater. Det er ikke å utelukke at den nåværende loungen godt kan fungere som en lounge med lettere servering/drikke for kortere opphold sammen med den nye?

Mye av det nye arealet blir dedikert Norwegian, både pir og avgangshall. spenstig og litt kult.

Vil det ikke bli kjappere og enklere å fly med Norwegian da?
Hvis rulletrappene fra toget skal rett opp i ny ankomsthall...

Vil det ikke bli kjappere og enklere å fly med Norwegian da?
Hvis rulletrappene fra toget skal rett opp i ny ankomsthall...
Ja, de nye rulletrappene gir en ekstra boost til flybensinen som gjør at de fyker avgårde 0,05 mach raskere så snart de passerer FL200. Det om de ikke har hastighetsrestriksjoner fra ATC da. ;)

Potensielt enklere og mer praktisk kan jeg derimot si meg enig i, men ikke nødvendigvis kjappere. Man skal vel forøvrig uansett inn i avgangshallen, uavhengig av hvor man går fra togstasjonen (om man i det hele tatt kommer derfra). Jeg syntes også at veien inn til dagens innsjekkingsområde er ganske så kort fra togstasjonen, jeg...

Mmmmm... Får krysse fingrene for en BA Galleries jeg nå da. Det hadde vært noe det.

Mye av det nye arealet blir dedikert Norwegian, både pir og avgangshall. spenstig og litt kult.
Hva? Blir den nye piren også hovedsakelig tiltenkt DY? Flott det, men da kan vel SK bli litt sjalue:p

Hva? Blir den nye piren også hovedsakelig tiltenkt DY? Flott det, men da kan vel SK bli litt sjalue:p

Kan dette ha noe med operasjonene til DY sammenlignet med SAS? Har DY kortere turn around og kombinerer maskinene nasjonalt/internasjonalt i større grad enn hva SAS gjør? Dersom det er tilfellet så er det kanskje naturlig da den nye piren kan ta hensyn til nettopp dette med maksimal utnyttelse da et fly som eksempelvis ankommer fra BGO kan dra videre internasjonalt uten å måtte bytte gate?

Kan dette ha noe med operasjonene til DY sammenlignet med SAS? Har DY kortere turn around og kombinerer maskinene nasjonalt/internasjonalt i større grad enn hva SAS gjør? Dersom det er tilfellet så er det kanskje naturlig da den nye piren kan ta hensyn til nettopp dette med maksimal utnyttelse da et fly som eksempelvis ankommer fra BGO kan dra videre internasjonalt uten å måtte bytte gate?

Mulig jeg blandet nytt innsjekkområde og pir, men mente jeg leste noe om det. Skal dog ikke være forsikker.

Back