Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Kan dette ha noe med operasjonene til DY sammenlignet med SAS? Har DY kortere turn around og kombinerer maskinene nasjonalt/internasjonalt i større grad enn hva SAS gjør? Dersom det er tilfellet så er det kanskje naturlig da den nye piren kan ta hensyn til nettopp dette med maksimal utnyttelse da et fly som eksempelvis ankommer fra BGO kan dra videre internasjonalt uten å måtte bytte gate?

Nå tror jeg hverken det stemmer at DY skal ha pir Nord, da det kun er i en trolig feiltolket post her inne det eneste stedet jeg har sett det

Uansett så er vel operasjonene til DY og SK ganske like sådan? Jeg kjenner ikke så godt til DY, men sjekket opp dagens SAS flighter, og der virker det som at normalen for utenriksflighter mellom 08:30 og 12:00 er at flyet enten kommer fra nightstop innenriks eller har rukket en tur-retur innen Sør-Norge før det slynges ut i Europa. Unntaket virker være ARN og CPH, samt maskinen som har nightstop på LHR, og eventuelle Blue1 maskiner som kommer inn fra HEL (gikk til ABZ i dag)

I nevnte tidsrom fant jeg basert på info hos widerøe.no og flightrader følgene avganger SAS som mellom 08:30 og 12:00 hadde hatt bruk for en fleksigate, men som da i dag trolig betyr buss for ankommende passasjerer: ALC, FRA, MXP, MUC, LYR, DUB, MAN, GZP, TXL, CDG, LNZ (Charter)

Antar en analyse for DY sine flighter ville sett nogenlunde lik ut, men det er uansett tydelig at SAS trenger Pir Nord for sine operasjoner på OSL

Nå sjekket jeg ikke etter klokken 12, eller flighter fra utlandet, men er vel ikke usannsynlig man ser et motsatt mønster senere på dagen

Last edited:

Det kan også nevnes at DY i dag mellom 13:45 og 15:45 hadde 13 ankomster fra utland som parkerte på innland/pir syd. Snakk om inntekt for Nettbuss.

Ser ut som gate 53 er ferdig utbygd med dobble bruer og tatt i bruk igjen.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Gardermoen-utvider-for-a-ta-imot-verdens-storste-passasjerfly-8076038.html

Dette har vel tidligere vært utelukket? Godt nytt, uansett. Hvilke utbyggingstiltak kreves for å gjøre flyplassen fullgod for A380-operasjoner?

Veldig bra at det nå endelig skjer noe. Må likevel si at jeg er overrasket over at man ikke så/forstod dette behovet når T2 prosjektet ble satt i gang. Mange her på forumet sa det da allerede at de bygger for lite og trangt, og det tenkes ikke på økt IC trafikk.

Tydelig at det var behov for nye koster i ledelsen, og man kan spørre seg om de før har gjort jobben sin når vi ser hvor langt bak i leksa vi er!

Syns det var noe med at det var taxebanene som ike var dimensjonert for den vekta...? Syns jeg leste en artikkel om det da lh a380 taxet til noncmschengen piren? Noen av dere som kan av/bekreftene dette? Kan dessverre ikke linke til noe dokumentasjon.

Veldig bra at det nå endelig skjer noe. Må likevel si at jeg er overrasket over at man ikke så/forstod dette behovet når T2 prosjektet ble satt i gang. Mange her på forumet sa det da allerede at de bygger for lite og trangt, og det tenkes ikke på økt IC trafikk.

Tydelig at det var behov for nye koster i ledelsen, og man kan spørre seg om de før har gjort jobben sin når vi ser hvor langt bak i leksa vi er!

Saneringen har begynt med både Nic Nilsen og Knut Stabæk ute. Dog sitter Nic med ansvar for T2 frem til 2017. Snart forsvinner også Espen Etre.

Klø hverandre på ryggen klanen er snart historie og det lyser i horisonten:-)

Ikke bare vekta, men også bredden. Hvis du ikke oppfyller sikkerhetskravene om avstand mellom taksebanene, må du blokkere disse når A380 skal takse inn eller ut. Da blir det fort trafikkork på en travel dag ...

Saneringen har begynt med både Nic Nilsen og Knut Stabæk ute. Dog sitter Nic med ansvar for T2 frem til 2017. Snart forsvinner også Espen Etre.

Klø hverandre på ryggen klanen er snart historie og det lyser i horisonten:-)

Ja, og bra er tydeligvis det. Ser allerede nå et mer fremoverlendt og proaktivt tankesett da man gjør klar for A380 uten å blitt spurt. Gledelig!

Kjenner ingen av de dere nevner, men som vanlig (og hyppig) passasjer begynner Gardermoen å bli knall og man merker at de som styrer er opptatt av passasjerene og har kommersiell teft!

Nå går jo ikke salget av A380 strålende... Vil det ikke være mye viktigere å tilrettelegge for hauger og flokker av B787/A350 enn en og annen A380?

Nå går jo ikke salget av A380 strålende... Vil det ikke være mye viktigere å tilrettelegge for hauger og flokker av B787/A350 enn en og annen A380?

Utbygging for Airbus 380 er vel bare en del av utbyggingen. Det er vel en generell utbygging av utenlandsterminalen og herunder større fly av alle typer det også er snakk om.

Finnes det noen tegninger av hva de har tenkt til å gjøre med non Schengen?

Ja, men ikke som er blitt offentlig presentert.

I korthet blir piren forlenget, med service konsepter og lounge i to etasjer.

Virker litt uprofesjonellt av OSL å gå ut med en pressemelding om utbygging uten å presentere noen plantegninger.

Virker litt uprofesjonellt av OSL å gå ut med en pressemelding om utbygging uten å presentere noen plantegninger.

Hvorfor det? Saken hadde vært bedre ja. Men hvis man ikke har noe man ønsker å vise frem, da viser man ikke frem noe. Faktaene blir jo ikke noe annerledes.

Bilde fra i dag

e2ebfbbce29637839e6867973b5df5e1.jpg

Back