Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

He-he, intervjuobjektet er så glad for at den nye piren ikke blir stygg å se på. Ja, for det ville vært en tragedie om pengene heller gikk til å lage noe funksjonelt...

Både og ... hadde den vært stygg så hadde hele forumet kokt og alt var fælt, men det hadde ikke skadet om de hadde bygd den ''litt'' lengre med det samme...
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

He-he, intervjuobjektet er så glad for at den nye piren ikke blir stygg å se på. Ja, for det ville vært en tragedie om pengene heller gikk til å lage noe funksjonelt...

Glem funksjonelt, så lenge det er godt med plass til butikkarealer. Publikum er i grunnen bare i veien.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg avventer til den åpner før jeg som pax gjør opp en mening og hva som er bra og dårlig .. Men ja, de burde nok helt sikkert ha bygget den noe lengre mens de først var i gang.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Glem funksjonelt, så lenge det er godt med plass til butikkarealer. Publikum er i grunnen bare i veien.


Tja, jeg vil si det er en fordel at de nå har fokus på butikkarealer. Det glemte de da flyplassen ble bygget og butikkene må inn uansett da det er en veldig viktig del av inntektsgrunnlaget for store flyplasser
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Tja, jeg vil si det er en fordel at de nå har fokus på butikkarealer. Det glemte de da flyplassen ble bygget og butikkene må inn uansett da det er en veldig viktig del av inntektsgrunnlaget for store flyplasser

Joda, men det kunne jo vært kjekt om de avså et par m2 til to-tre sitteplasser til passasjerene også.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg avventer til den åpner før jeg som pax gjør opp en mening og hva som er bra og dårlig .. Men ja, de burde nok helt sikkert ha bygget den noe lengre mens de først var i gang.

Ja jeg er spent på om de oppdager det før de fjerner all infrastrukturen i forbindelse med utbyggingen..
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ja hva skal man med publikum, så lenge man har plass til butikker!

Du er klar over at Avinor henter inn ca 60% av sine inntekter fra kommersiell virksomhet i disse butikkene...? Hvis de ikke får disse inntektene så er det rimelig å forvente at flyselskapene og handling selskapene ville måtte betale mer for å bruke arealene på flyplassene. Alternativt at passasjerene måtte betale.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Huffda:

De som kommer med toget til OSL og tar rulletrappene opp til avgangsnivå blir møtt av en gigantisk lys avgangshall dere aldri har sett maken til tidligere. Bare synet av taket over jernbanen blir verdt en tur til OSL.

Pir nord blir det feteste dere noen sinne har gått i på en norsk flyplass! Jeg kan garantere at dere får en WOW-opplevelse. Prøv heller å se det positive og gled dere til 2017.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Huffda:

De som kommer med toget til OSL og tar rulletrappene opp til avgangsnivå blir møtt av en gigantisk lys avgangshall dere aldri har sett maken til tidligere. Bare synet av taket over jernbanen blir verdt en tur til OSL.

Pir nord blir det feteste dere noen sinne har gått i på en norsk flyplass! Jeg kan garantere at dere får en WOW-opplevelse. Prøv heller å se det positive og gled dere til 2017.
er det noe som vært lenge ?
komme med flytoget den 9 juni da var alt som før
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Du er klar over at Avinor henter inn ca 60% av sine inntekter fra kommersiell virksomhet i disse butikkene...? Hvis de ikke får disse inntektene så er det rimelig å forvente at flyselskapene og handling selskapene ville måtte betale mer for å bruke arealene på flyplassene. Alternativt at passasjerene måtte betale.

Det finnes nok av flyplasser som klarer å finne plass til både kommersielle arealer og passasjerer. Det blir interessant å se hvor mange sitteplasser hver gate i den nye piren får. I dag er det vel i snitt rundt 30 pr gate i utlandspiren, sånn omtrent?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det finnes nok av flyplasser som klarer å finne plass til både kommersielle arealer og passasjerer. Det blir interessant å se hvor mange sitteplasser hver gate i den nye piren får. I dag er det vel i snitt rundt 30 pr gate i utlandspiren, sånn omtrent?

Og færre pr. gate i innenlandspiren (sett bort fra 19 gatene).
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Men er det egentlig noe stort problem?

Om du reiser ukentlig gjennom der, så er det et stort irritasjonsmoment, ja, men om du reiser to ganger i året, så nei, neppe.

I rushtiden på torsdagskveld og fredagskveld kan du bare glemme å finne noe plass å sitte, enten det er på spisesteder eller i resten av trminalen (inklusiv SAS loungen). Da er det stappet.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

I rushtiden på torsdagskveld og fredagskveld kan du bare glemme å finne noe plass å sitte, enten det er på spisesteder eller i resten av trminalen (inklusiv SAS loungen). Da er det stappet.

Og for å tilføye: Gateområdene blir ganske raskt stappfulle av mennesker, og da mener jeg virkelig stappfulle, uten gulvplass i det hele tatt, og uten mulighet for passasjerer og diverse ansatte til å bevege seg. Kabinansatte må brøyte seg frem. Rullestoler må nærmest rulle over kofferter og bager for å komme seg frem. Ved prioritert ombordstigning er det vanskelig å komme seg frem fordi man befinner seg midt i et mylder av mennesker, og det er kanskje en halvmeter til overs foran porten for å indikere at det "ikke er noen kø der".

Ser man et effektivt gateområde med nok sitteplasser i fugleperspektiv så holdes nesten alle gangarealer (dvs. mellom seterader + inngang + området foran skranke) fri for mennesker og bagasje i store deler av tiden før avgang. I tillegg er det ofte lagt opp til et større areale uten sitteplasser hvor det er plass til minst én, ofte to, lengre rekker med mennesker som venter å få gå om bord fordi deres rader/klasser/statuskort etc. akkurat har blitt ropt opp. Alt dette gjør at ombordstigningsprosessen foregår effektivt og relativt smertefritt.

Jeg har faktisk ingen som helst tro på at det blir noe bedre i den nye piren enn det er i dag. Hvorfor skulle det egentlig bli det?

/Rant over
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg har faktisk ingen som helst tro på at det blir noe bedre i den nye piren enn det er i dag. Hvorfor skulle det egentlig bli det?

Hva er det egentlig du mener? At Pir Nord med sine nye 63.000 m2 ikke kommer til å ha noe som helst for seg for de reisende på OSL? At det kommer til å bli like trangt?
 
Back
Top