Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er for øvrig planen at pir øst skal forlenges blant annet.

Da har man vel tenkt å fjerne taxiway F, men det reduserer kapasiteten til/fra østre rullebane.

Når det gjelder bussing på Non-Schengen så er det vel eneste alternativet, ulempen er at politiet er veldig lite begeistret for det, spesielt på ankomster. Og for ikke å nevne hvordan det blir for passasjerene når flere widebodies skal busses fra området.

Men OSL har vel som vanlig en plan. ;)
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Via en melding fra OSL, har jeg fått som svar at det ikke vil bli gjort klar for Airbus A380 i denne omgang, men at det eventuelt kan bli aktuelt ved neste byggetrinn. Altså etter 2017. Som altid er Norge treigt ... :headbang
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Via en melding fra OSL, har jeg fått som svar at det ikke vil bli gjort klar for Airbus A380 i denne omgang, men at det eventuelt kan bli aktuelt ved neste byggetrinn. Altså etter 2017. Som altid er Norge treigt ... :headbang

Du må gjerne forklare hvilke åpenbare kansidater som stresser A380 på OSL de neste par årene?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Via en melding fra OSL, har jeg fått som svar at det ikke vil bli gjort klar for Airbus A380 i denne omgang, men at det eventuelt kan bli aktuelt ved neste byggetrinn. Altså etter 2017. Som altid er Norge treigt ... :headbang

Tja, hvis de ikke har fått noen signaler fra EK som at det kommer noen A380 med det første så er det en heller dårlig investering og sløs av penger og bruke flerfoldige millioner på dette nå
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Tja, hvis de ikke har fått noen signaler fra EK som at det kommer noen A380 med det første så er det en heller dårlig investering og sløs av penger og bruke flerfoldige millioner på dette nå
I tillegg greier de nok å snu seg rundt ganske fort om det er behov, hvertfall på det som må gjøres ved gate. Så er det kanskje en drøss andre ting som må fikses på flyplassen? Hva er status på rullebaner, taxebaner og havaritjenesten? Om man trenger å bygge om taxebaner og slik så tar nok det vesentlig lenger tid enn å få på plass en ekstra bro.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

I tillegg greier de nok å snu seg rundt ganske fort om det er behov, hvertfall på det som må gjøres ved gate. Så er det kanskje en drøss andre ting som må fikses på flyplassen? Hva er status på rullebaner, taxebaner og havaritjenesten? Om man trenger å bygge om taxebaner og slik så tar nok det vesentlig lenger tid enn å få på plass en ekstra bro.

Ja, det er viktigere og være i en posisjon slik at man har foreberedt deg så man relativt raskt kan kunne fikse dette skulle behovet oppstå. Ikke nødvendigvis har bygget alt ferdig
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ja, det er viktigere og være i en posisjon slik at man har foreberedt deg så man relativt raskt kan kunne fikse dette skulle behovet oppstå. Ikke nødvendigvis har bygget alt ferdig
Særlig med tanke på at en A380 ikke bare plutselig kommer, det er nok (tross all skepsis) noe dialog mellom flyselskaper og OSL som skjer utenfor dette forumet også :D
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hva er det de driver på med på den ene rullebanen. Ser de har stengt av halve rullebanen og driver å graver langs med banen.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Du må gjerne forklare hvilke åpenbare kansidater som stresser A380 på OSL de neste par årene?

Når man først holder på og skal oppgradere Norges hovedflyplass, så mener jeg det er smart å gjøre det, slik at om / når eventuelt en slik ting kan bli aktuelt at vi er klar. Det er ikke så mange år siden at 747 og 777 var sjeldne på OSL. Jeg tror vel ikke det er så voldsomt større grunnlag på CPH enn OSL for en A380.

Både Emirates og Thai Airways kan være aktuelle.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Når man først holder på og skal oppgradere Norges hovedflyplass, så mener jeg det er smart å gjøre det

Jeg er ikke direkte uenig, og synes det er mye 12-time løsninger. Men i forhold til utvidelsen nå så er løpet kjørt. For neste fase så man også være klar over at en eller flere dedikerte kat. F parkeringer tar mye plass, og da må noe annet vike så lenge man skal utvide pir øst. Det man kan derimot gjøre er å gjøre klart for kat. F ved å planlegge en kat. E pluss naboparkeringen til å også kunne ta i mot kat. F fly (men hvor man da blokkerer naboparkeringen mens flyet er parkert). Siden det neppe kommer til å regne A380'er over flyplassen så er nok det et av de bedre kompromissene. Skal man ha dedikerte kat. F og samtidig utvide kapasitet så må man utvide andre steder enn ved dagens østlige pir.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

VG har laget en reportasje om "nye Gardermoen" også kalt "flyløvens hule..." Der kommer det hvertfall frem at den nye delen av avgangshallen er hovedsaklig tenkt dedikert til Norewegian. Betyr det også at DY sin handeling agent "får" den ny piren til sin PMZ og slikt? Tror dere de har fåtte en "god deal" av osl eller er det at SAS ikke ønsker/har råd til å bruke penger på å flytte/gi kundene en litt freashere reiseopplevelse?
Har også sett PMZ`en på OSL og den er ikke mye å skryte av. Slitt og møkkete og dårlig kapasitet i peak. Håper SAS får noe nyte av den nye terminalen også, men OSL favoriserer vel DY pga den konstante ekspansjonen de driver med i motsetning til andre :rolleyes:



http://www.vgtv.no/#!/video/111476/eksklusiv-omvisning-paa-nye-gardermoen-slik-blir-din-reisehverdag
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

VG har laget en reportasje om "nye Gardermoen" også kalt "flyløvens hule..." Der kommer det hvertfall frem at den nye delen av avgangshallen er hovedsaklig tenkt dedikert til Norewegian.
Det er vel å anta at SAS ønsker å fortsette å holde seg i nærheten av sine lounger.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

VG har laget en reportasje om "nye Gardermoen" også kalt "flyløvens hule..." Der kommer det hvertfall frem at den nye delen av avgangshallen er hovedsaklig tenkt dedikert til Norewegian. Betyr det også at DY sin handeling agent "får" den ny piren til sin PMZ og slikt? Tror dere de har fåtte en "god deal" av osl eller er det at SAS ikke ønsker/har råd til å bruke penger på å flytte/gi kundene en litt freashere reiseopplevelse?
Har også sett PMZ`en på OSL og den er ikke mye å skryte av. Slitt og møkkete og dårlig kapasitet i peak. Håper SAS får noe nyte av den nye terminalen også, men OSL favoriserer vel DY pga den konstante ekspansjonen de driver med i motsetning til andre :rolleyes:

Det er da ganske naturlig at en av de to store aktørene på OSL samler seg i den ene delen, og det er vel ikke usannsynlig at det gamle innsjekkningsorådet på et eller annet tidspunkt må gjøes noe med?

Og når det kommer til PMZ så er jo det fint for de ansatte, men som passasjer merker man ikke noe til det. Bruken av passasjerområdene blir vel uansett mixed som i dag

Ser man forresten på trafikkveksten på OSL de siste par årene er det ganske jevnt mellom de to største
 
Back
Top