Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Jeg er nå mer bekymret for det stygge reduksjonen i fleksibilitet tårnet vil oppleve med T2. (For ikke snakke om byggingen) Det vil bli en del flere KM med i øvelsen "marsjmerket i taksing".

Men, Pointmergearrival skal få slite med det, om han kommer seg til Jessheim Intl. neste år.... ;)

Og da kommer jeg konsekvent til å takse fly ut til nærmeste RWY og "launche" derfra. Det som skjer av kryssninger i lufta blir Røyken sitt problem :D

Hei, lurte på hvordan det gikk med disse forbredelsene til T2, og generelt hvor langt de har kommet med papirarbeidet og godkjenning av utbyggingen av T2

Hei, lurte på hvordan det gikk med disse forbredelsene til T2, og generelt hvor langt de har kommet med papirarbeidet og godkjenning av utbyggingen av T2
Man venter fortsatt på konsesjon for T2. Når den kommer, vil utbyggingen bli styrebehandlet.

Sannelig på tide. Men hallo, 2017!?!? Går det ann å gjøre ting tregere enn i Norge??

Sannelig på tide. Men hallo, 2017!?!? Går det ann å gjøre ting tregere enn i Norge??

Heldigvis er ikke de som styrer dette amatører og bygger så effektivt som mulig mens trafikken skal avvikles samtidig.

Ikke noe problem å bygge raskere, men da må vi stenge flyplassen i mellomtiden.

Hvor mange nye gater blir det ? Virker som om det blir veldig få i forhold til hvor mye penger som brukes på dette.

Skal vel bli 13 gater...

En ting er antall broer, men man må også huske på at fleksibiliteten disse gatene er planlagt med også er en viktig bidragsyter for økt kapasitet

Taxfree areal er langt viktigere enn gater/ broer vet du..:sarc

Så lenge halvparten av inntektene kommer fra den kommersielle delen på OSL så er dette faktisk viktig

8 milliarder for 8 gater, er vel egentlig galskap!?

Er det virkelig ikke ennå for sent å stoppe dette prosjektet?

Vi kunne vel fått Hele den tidligere prosjekterte parallelle T2 for den prisen?

Vi skal altså betale mer for 8 gater, enn hva nesten halve flyplassen i sin tid kostet å bygge?

Skal man regne pris pr. gate så ser det selvsagt dyrt ut, men nå er det vel mye mer som må gjøres enn å bygge de 8 gatene. Trafikken skal fortsette å gå som normalt, det skal gjøres stort grunnarbeide, taxebaner skal bygges om, eksisterende bygningsmasse må tilpasses osv osv osv. Det koster selvsagt.

Og hvis du skal få stoppet prosjektet, da kan du vel regne med 5 mrd ekstra pr. år prosjektet utsettes og nye planer legges. Lykke til :)

Jasså, er den prosjektert? Det skal litt mer enn en firkant på en masterplan og ei tegning fra KGL til for å prosjektere en utvidelse av en flyplass.

Tror nok ohegge viser til arealplanen som ble utviklet av opprinnelig arkitektfirma Aviaplan med akitekt Gudmund Stokke i spissen før første spadetak ble satt 13. august 1993. Under apron nord for dagens terminal og taksebanene Golf og Hotel ble det også bygget en del tekniske installasjoner som var tilpasset en autonom terminal 2 nord for taksebane Golf. I begynnelsen av byggeperioden var jeg mellom to jobber, hadde erfaring med kvalitetsoppfølging for byggherren fra en større industriutbygging og derfor hadde jeg flere turer opp til Gardermoen for å snakke med bekjente der. Jeg fikk dermed med selvsyn sett hva som er lå under bakken. På den tiden var det ikke flyinteressen som var størst for meg, men store prosjekter og akitektur.

8 milliarder for 8 gater, er vel egentlig galskap!?

Er det virkelig ikke ennå for sent å stoppe dette prosjektet?

Vi skal altså betale mer for 8 gater, enn hva nesten halve flyplassen i sin tid kostet å bygge?

Som nevnt tidligere i denne tråden skal flere, hvis ikke alle gatene på den nye piren være flexigater mellom inn- og utlandsflighter. La oss si at alle gatene blir flexigater. Da blir regnestykket som følgende:

13 nye broer til flyene x 2 (altså 1 for utenlands og 1 for innlands i f.m. flexiløsning) - 5 broer (som blir fjernet på dagens innlandspir i f.m. utbygging av ny innsjekkhall) = 21 gater. I tillegg kommer flere remote stands for fly. Dersom dette regnestykket stemmer, synes jeg ikke at prisen er så aller værst.

De som holder på med dette prosjektet er ikke amatører. De lager terminaler ut i fra andre / flere kriterier enn kanskje mange av oss her på forumet tenker på. Vi tenker kanskje mer på om det vil bli bedre spottermuligheter med ny terminal, men slipper f. eks å tenke på økonomien i det hele.=)

13 nye broer til flyene x 2 (altså 1 for utenlands og 1 for innlands i f.m. flexiløsning) - 5 broer (som blir fjernet på dagens innlandspir i f.m. utbygging av ny innsjekkhall) = 21 gater. I tillegg kommer flere remote stands for fly. Dersom dette regnestykket stemmer, synes jeg ikke at prisen er så aller værst.med ny terminal, men slipper f. eks å tenke på økonomien i det hele.=)

Det blir jo litt feil - antall broer er jo ikke det samme som antall gater som er det samme som antall plasser. Det blir nok ikke tre broer pr. plass, men en/flere dører som sluser folk rett (slik det er i dag)

At det blir 21 "nye disponible gater" kan kanskje stemme, men det har jo ikke noe praktisk formål. Det bidrar ikke til at man kan parkere 21 nye fly ved terminalen, og det bidrar ikke til at man kan boarde fra alle samtidig.

Det blir bare netto 8 nye oppstillingsplasser og 8 nye gater.

Nå må du jo også i regnestykket huske på at (nesten alle?) de gatene som ryker er fleksigater innland/utland.

Back