Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Det behøver ikke bli et stort problem, for vi brøyter uansett all snøen fra terminalbygget og ut til pushbacksonen hvor den freses direkte på bil.

Å der dukker problemet opp. Innerst i hjørnet vil dere ALDRI få tak i snøen med skjæret (klappvingen), så her må man inn med en maskin med skuffe får å bli kvitt den.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Å der dukker problemet opp. Innerst i hjørnet vil dere ALDRI få tak i snøen med skjæret (klappvingen), så her må man inn med en maskin med skuffe får å bli kvitt den.

I rest my case... Mener du helt seriøst at dette er det STØRSTE problemet ved T2?? hvordan tror du de rydder områdene rundt gatene i dag? Hvor mange hundrede innerhjørner snakker vi ikke om der? ... Vet ikke hvor mange titalls hjullastere Kolo stiller med, men my two cents vil gjette at de to relativt røsslige innerhjørnene ikke byr på det minste problem. I forhold til innersvinger og sweeperne de bruker på manøvreringsområde, kan man løse det med å foreta en 270 graders motsatt vei, fremfor en 90 graders korrekt vei...

Nuvel... Det at Kolo kommer til å fikse snøen uten problem, forandrer ikke mitt opprinnelige standpunkt på at to separate, men "connected" terminaler hadde vært å foretrekke...
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Nuvel... Det at Kolo kommer til å fikse snøen uten problem, forandrer ikke mitt opprinnelige standpunkt på at to separate, men "connected" terminaler hadde vært å foretrekke...

Den med to separate terminaler som hadde vert connected er jeg helt enig med deg i hade vert det beste løsninga.

hvordan tror du de rydder områdene rundt gatene i dag? Hvor mange hundrede innerhjørner snakker vi ikke om der?

Sorry altså. Men denne er jeg ikke med på. Alle gater på OSL kan ryddes uten at dem må tenke på innerhjørner idag. Se for deg en L, og man idag kunn må brøyte på ytterkantene på L. Altså på ventresiden og undersiden av de to strekene en L utgjør. Det alternativet som er vedtatt medfører at man må brøyte på innerkantene i en L, altså på høyresiden og over de to strekene en L utgjør.

Du ser vell nå hvilken av de to som er den enkleste å få ryddet?

Mener du helt seriøst at dette er det STØRSTE problemet ved T2??

Har ikke sagt at dette er det største problemet med T2. Men har sagt at det er et problem. Graden av problemet gjenstår å se. Har flere års erfaring med snøbrøyting med store hjullastere, så jeg vet hva som er enkelt og hva som tar tid i denne sammenheng.
 
Last edited:
Re: OSL gjør seg klar til T2

Det virker på meg som om snøbrøyterne her inne tror at det er dét som kommer til å "make or break" den nye T2 på OSL. Det er klart at det vil bli en større utfordring å måke snø i hjørnene enn det er i dag, men det er mange andre hensyn man også skulle ta før man besluttet å gå for den vedtatte løsningen.

For passasjerer som skal i transitt er jeg ganske sikker på at den kommende løsningen vil være den beste. Som flere har nevnt her inne, ville en parallell terminal (som opprinnelig var skissert) vært utfordrende i forhold til hvordan man skulle frakte passasjerer til og fra den nye piren. Skulle man bygge et helt nytt veinettverk og nye parkeringshus utenfor T2? Det ville både bli dyrt og muligens gjøre det vanskeligere for videre utbygging i fremtiden.

Med dagens løsning, mener jeg at man på best mulig måte legger til rette for videre utbygging i fremtiden, sett fra at praktisk og kostnadsbesparende ståsted. Man ivaretar også passasjerenes interesser med kunne sjekke inn og gå til gate under ett og samme tak, uten å måtte ta tog. Husk at tog er et "svakt" ledd når man ser flere år frem i tid. Man skal vedlikeholde og passe på at det går til en hver tid. Hvis toget mellom terminalene streiker, vil man stå der med sjegget i postkassa. Da er det mer rikitg, etter min mening, å få til bedre brøyteløsninger. Jeg er overbevist om at det finnes løsninger for å brøyte i hjørnene som kommer, uten at det skaper så store problemer. Arlanda klarer det, Chicago klarer det, New York klarer det...så hvorfor skulle ikke OSL klare det?

Poenget mitt er at Snøbrøyting, som får mye oppmerksomhet her inne på forumet, med rette ikke er det mest tungtveiende argumentet for å gå for en parallell pir-løsning. Det er mange andre hensyn man skal ta, som veier mye tyngre.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Gutta, brøyteprogram for T2 er allerede i boks. Plasstjenesten m.f. har dette i fingerspissene og jeg er overhode ikke bekymret for deres kompetanse på dette området. Alt er planlagt og tilrettelagt.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Cato. Tiden vil vise om det blir liggende igjen en trekant i disse gjørnene, eller om dem setter inn to maskiner for å få dem ryddet. Venter i spenning på resultatet.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Vi var på møte med utbyggingsavd for et og et halvt år siden om disse problemene som kunne dukke opp.
Og vi har alt som trengs av maskiner og mannskap for å gjøre unna snøryddinga uten større problemer. Klappvinger, fresere, skuffer og ellers det som måtte trenges er allerede planlagt og i rute.
Selvfølgelig blir det mer å rydde når T2 er på plass, men det er vi alle forberedt nøye på.
Ikke no problem:)
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Cato. Tiden vil vise om det blir liggende igjen en trekant i disse gjørnene, eller om dem setter inn to maskiner for å få dem ryddet. Venter i spenning på resultatet.

Null stress! Kolo fikser biffen - selv i hjørnene :)

Ingen andre som har sett Gatwick broen her inne? Den ville løst mange problemer, og kanskje skapt noen nye? Bagasje og utstyrstransport etc ville fint gått i den eksisterende kulverten

http://m.flickr.com/#/photos/ianst/374311342/
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Null stress! Kolo fikser biffen - selv i hjørnene :)

Ingen andre som har sett Gatwick broen her inne? Den ville løst mange problemer, og kanskje skapt noen nye? Bagasje og utstyrstransport etc ville fint gått i den eksisterende kulverten

http://m.flickr.com/#/photos/ianst/374311342/

Gatwick-broen er nok finere enn den i Denver, men med tanke på endene er den nok ikke like praktisk som den ;)
http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/28911678.jpg
Ville heller gått for en slik [se link] løsning på OSL når vi først er inne på en broløsning, med high-speed rullebånd. Ellers ville nok noe i kulverten vært den beste løsningen.
 
Last edited:
Re: OSL gjør seg klar til T2

Varmekabler i hjørene da?

Tror det er andre problemer som er viktigere enn litt snøfokk i innerhjørner som påvirket utformingen av T2.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

10 år etter at T2 står ferdig vil OSL måtte bygge ut igjen. Hvilken form tror dere den utbygging vil ta?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

10 år etter at T2 står ferdig vil OSL måtte bygge ut igjen. Hvilken form tror dere den utbygging vil ta?

Planene er klare, den vil likne en liggende H. Derfor bygger OSL piren slik det er bestemt nå.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Jaha, H form. Skal man da utvidde tarmacen eller bygge en tunnel Norway style? Hadde vært moro, dog veldig farlig.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Jeg er nå mer bekymret for det stygge reduksjonen i fleksibilitet tårnet vil oppleve med T2. (For ikke snakke om byggingen) Det vil bli en del flere KM med i øvelsen "marsjmerket i taksing".

Men, Pointmergearrival skal få slite med det, om han kommer seg til Jessheim Intl. neste år.... ;)
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Slik ser det ut pr. 11.10.2010

5072782704_9542f7d2a9_b.jpg


Commuterlounge i vest

5072782660_d2b8009fe6_b.jpg


Nytt VIP-hus under oppføring vis a vis Flyporten

5072782656_2d29140bdf_b.jpg


Flyoppstillingsplasser cargo utvides sydover

5072782648_bd5076ae93_b.jpg


Bortkjøring av masse nord for terminalen
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Egentlig veldig deilig og se at det er i gang med T2. Greit at det kanskje ikke ble som de fleste hadde håpet på,men jeg syns det er bedre enn ingen ting. Tror T2 kan bli riktig så bra =).
Gleder meg til og se det ferdig om noen år.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Det viktigste er at man er igang, men etter min mening blir det for lite.

Jeg vet ikke hvorfor man diskuterer snøbrøyting slik i denne tråden, men det skulle sikkert gå greit på takse og rullebanene, bare man sørger for å ha nok utstyr og kapasitet til at man stenger for drift i kortest mulig perioder. Når det gjelder innerst mot terminalen og flyoppstillingsplasser så har den i alle år vært elendig, og om det blir L hjørner eller T eller Y, X Q eller Æ, tror jeg ikke bedrer det. Det skyldes mer at man begynner brøytingen av internveier og flyoppstillingsplasser lenge etter at snøen kommer, og varmekablene på blant annet flyoppstillingsplassene ikke kan brukes i kulden, og når de er i gang så gjør de snøen om til is. Og så kommer berøytemannskapet etterpå over for å polere den. Og sanding og salting av en flyplass er ikke spesielt aktuelt å gjøre i særlig ustrakt grad.

Ellers burde man vel egentlig ikke kalt dette for T2, det er vel strengt tatt ikke en ny terminal men i praksis en større utvidelse av den gamle. T1.5 hadde vært bedre. Eller OSL versjon 2.
 
Back
Top