Re: OSL gjør seg klar til T2
Det virker på meg som om snøbrøyterne her inne tror at det er dét som kommer til å "make or break" den nye T2 på OSL. Det er klart at det vil bli en større utfordring å måke snø i hjørnene enn det er i dag, men det er mange andre hensyn man også skulle ta før man besluttet å gå for den vedtatte løsningen.
For passasjerer som skal i transitt er jeg ganske sikker på at den kommende løsningen vil være den beste. Som flere har nevnt her inne, ville en parallell terminal (som opprinnelig var skissert) vært utfordrende i forhold til hvordan man skulle frakte passasjerer til og fra den nye piren. Skulle man bygge et helt nytt veinettverk og nye parkeringshus utenfor T2? Det ville både bli dyrt og muligens gjøre det vanskeligere for videre utbygging i fremtiden.
Med dagens løsning, mener jeg at man på best mulig måte legger til rette for videre utbygging i fremtiden, sett fra at praktisk og kostnadsbesparende ståsted. Man ivaretar også passasjerenes interesser med kunne sjekke inn og gå til gate under ett og samme tak, uten å måtte ta tog. Husk at tog er et "svakt" ledd når man ser flere år frem i tid. Man skal vedlikeholde og passe på at det går til en hver tid. Hvis toget mellom terminalene streiker, vil man stå der med sjegget i postkassa. Da er det mer rikitg, etter min mening, å få til bedre brøyteløsninger. Jeg er overbevist om at det finnes løsninger for å brøyte i hjørnene som kommer, uten at det skaper så store problemer. Arlanda klarer det, Chicago klarer det, New York klarer det...så hvorfor skulle ikke OSL klare det?
Poenget mitt er at Snøbrøyting, som får mye oppmerksomhet her inne på forumet, med rette ikke er det mest tungtveiende argumentet for å gå for en parallell pir-løsning. Det er mange andre hensyn man skal ta, som veier mye tyngre.