Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Nasjonal katastrofe at ikke den opprinnelige planen for T2 ble fulgt.

Noen som har lenke til de faglige begrunnelsene for at nåværende T2-plan ble valgt?
Det er vel fremdeles ikke for sent å stoppe byggingen. For heller senere å prøve å få vedtatt en parallell T2 nord for eksisterende terminal, slik som opprinnelig plan var.

Hvorfor skulle Avinor og OSL utrede og planlegge på nytt, noe som egentlig var planlagt og forberedt fra grunnen av, før man bygde T1? Må det virkelig en vinter med snøkaos til, for å få konsulentene til å skjønne at valgte T2-løsning er en gedigen og rådyr feil?

I forhold til valgte løsning, så ville det vel heller vært mindre ille og heller stanset utbyggingen og ventet et par år, istedenfor å begynne klattingen som er vedtatt!?

Har ingen kvalifiserte meninger vedrørende om hva som er den mest riktige måten å utvide OSL på, men når det nå først igangsettes utbygging håper jeg virkelig at man er påpasselig med å få dette til å se fint ut, og at de som planlegger dette har tenkt på litt mer enn dagens situasjon og bygger OSL noen år inn i fremtiden. Håper virkelig ikke OSL også blr en flyplass med altfor spredte terminaler i forskjellig byggestil som vi f.eks. ser på LHR og JFK...

Desverre altfor typisk i Norge dette her. Ikke bare OSL som er slik. Se feks. nye terminal utvidelsene på SVG.

Desverre altfor typisk i Norge dette her. Ikke bare OSL som er slik. Se feks. nye terminal utvidelsene på SVG.

Jeg har også undret meg over løsningen som ble valgt for SVG.
Der kunne man gått rett ut med pirene i fortsettelsen av de gamle, og dermed hadde man kunnet parkere fly på begge sider.
Nå har man forlenget begge pirene og lagd en vinkel på 30-40 grader i forlengelsen :
http://mm.aftenbladet.no/multimedia/dynamic/00258/Stavanger_lufthavn__258992c.jpg

Nasjonal katastrofe at ikke den opprinnelige planen for T2 ble fulgt.

Store ord dette.

Det er en del ting jeg ikke har helt klart for meg når det gjelder "den opprinnelige planen for T2":

• Hvilke forandringer ville være nødvendig i sentralbygget og dagens innsjekkingsområde for å bygge denne planlagte T2?
  • Hvor mange gater hadde den?
  • Skulle innsjekking og bagasjeutlevering være delt, slik at de reisende sjekket inn i ulike terminaler avhengig av hvilket flyselskap de skulle fly med?
    • Viss ja:
    • Hvordan skulle man fordele avganger mellom terminalene?
    • Hvordan skulle man sikre tilgjengelighet til terminal 2 fra parkeringsplasser og busser?
    • Hvilke funksjoner (sikkerhetskontroll, toll osv) skulle være i begge terminalene, og hva ville kostnaden være ved å drive disse?
    • Viss nei:
    • Hvilke endringer måtte gjøres for å få kapasitet i innsjekking og sikkerhetskontroll i dagens terminal? (Jeg antar dette ville blitt mye likt den valgte T2-løsningen?)
    • Hvilke endringer måtte gjøres i bagasjehåndtering og utlevering? (ditto)
    • Hvordan ville connection time bli påvirket av at man måtte ta høyde for transport fra en terminal til en annen?

Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe som helst om løsningen man har valgt. Men vil bare mine om at det har skjedd mye i luftfarten og verden siden OSL ble planlagt. Det betyr at det man planla for da ikke nødvendigvis passer så godt nå.

Kan LCC brukerne ha påvirket planene? Schengen må jo definitivt ha påvirket de opprinlige planene. Hvor stor vekst vil det komme på OSL? Norge lekker jo fra mange regionflyplasser. Ville det være økonomisk å bygge en ny terminal som ikke bygger videre på funksjonene som finnes i dagens terminal?

Bra de er igang, men det er bare tragisk måten det gjøres på! De ødelegger et av Norges vakreste byggverk ved å klatte på det som er ferdig fra før. Var nylig i Alicante, og der har de bygget en ny terminal som er uavhengig av den gamle, det samme har de gjort i Barcelona, Madrid, Beijing, London Heath osv. Etter min mening den eneste måten å gjøre det på, men i planleggingsavdelingen til Avinor må det jobbe mye rart.
Når det gjelder hoppbake og opera spares det ikke penger, men på infrastruktur skal det gjøres billig og dårlig.:headbang

Har ingen kvalifiserte meninger vedrørende om hva som er den mest riktige måten å utvide OSL på, men når det nå først igangsettes utbygging håper jeg virkelig at man er påpasselig med å få dette til å se fint ut, og at de som planlegger dette har tenkt på litt mer enn dagens situasjon og bygger OSL noen år inn i fremtiden. Håper virkelig ikke OSL også blr en flyplass med altfor spredte terminaler i forskjellig byggestil som vi f.eks. ser på LHR og JFK...

Ja, er helt enig. Hva slags versjon av terminalen som burde blitt valgt, har jeg ikke hengt seg mye opp i. Jeg er derimot ikke fornøyd med stilen nord-piren skal bygges i. Når man uansett skal ta utgangspunkt i den terminalen vi har idag, burde man videreføre den samme stilen i videre utbyggelser, her pir nord.
Spesielt i dette tilfellet, ettersom den stilen OSL er bygget i fortsatt er flott pr idag. Forøvrig er den siste setningen til Amatør kloke ord! :exclaimation

Bro over taksevei til en frittliggende T2 hadde vært flott. Etter litt gjennomgang av planmateriale både på jobb og på linken ovenfor, så slår det meg at det blir en enorm manko på oppstillingsplasser i perioden til 2017? 23, 21, 19, 17, 179, 26, 28, 30, 32, 34, 36.... Vi har jo ikke akkurat for mange plasser allerede i dag, så 6-7 år med ytterligere 10 plasser mindre blir "spennende"!

Ser heller ikke grunnen til at en separat terminal med god forbindelse enten over eller under bakken ville bydd på problemer i dag, som ikke fantes i 1998. Brøyting i seg selv er jo ikke det største problemet, siden all snøen brøytes sideveis og fraktes unna med lastebil. Det blir langt å taxe fra 39 til takeoff på 01L med de nye taxeveiene rundt T2 :)

Stemmer det at det allerede i bygningsplanene for Gardermoen ble tegnet en T2 med tanke på fremtidig ekspansjon som skulle gå parallelt nord for hovedbygningen/terminalen? At planen var at denne skulle bygges så godt som identisk med den nåverende terminalen, og at disse to skulle forbindes med en underjodisk gangvei under Tarmac som ble ferdigstilt allerede mens de bygde OSL, eller er jeg helt på jordet nå?

Stemmer det at det allerede i bygningsplanene for Gardermoen ble tegnet en T2 med tanke på fremtidig ekspansjon som skulle gå parallelt nord for hovedbygningen/terminalen? At planen var at denne skulle bygges så godt som identisk med den nåverende terminalen, og at disse to skulle forbindes med en underjodisk gangvei under Tarmac som ble ferdigstilt allerede mens de bygde OSL, eller er jeg helt på jordet nå?

Nja... Det ble vel planlagt for utvidelse nordover og tatt høyde for en ny pir parallelt med dagens. Det er en kulvert under tarmac for å gjøre en ekspansjon enklere, noe den så vidt jeg har skjønt også har gjort nå.

At det ble gjort noen detaljplanlegging av hvordan en ny pir skulle fungere eller se ut, tviler jeg på.

Brøyting i seg selv er jo ikke det største problemet, siden all snøen brøytes sideveis og fraktes unna med lastebil.

Der er jeg ikke enig. Med den løsningen man har godt inn for vil man måtte brøyte i to innergjørner. Sett ifra en som skal handtere maskinen i dette tillfellet er et slikt gjørne et mareritt og brøyte kontra yttergjørner. Innergjørner tar normalt sett lengre tid å få brøyta kontra yttergjørner. Samt at man i et yttergjørne uten problemer vil kunne få med seg all snøen. I et innergjørne vil det være så godt som umulig uten å må benytte minst to forsjelige maskiner. Normalt sett brøytes det med store skjær. Dette skjeret vil ha store problemer med å få med seg all snøen i gjørnet. SÅ når skæret har gjort seg ferdig må man tilbake med en maskin med en snøkuffe å måke vekk den snøen som skjæret ikke fikk med seg. Med kun yttergjørner vil ikke denne problemstillingen oppstå i det heletatt.

Dagens løsning er et glimrende eksempel på at kontorrotter i noen tilfeller ikke fatter hvordan ting vil fungere i praksis.

Last edited:

Hvor utsatt for snø er OSL sammenlignet med for eksempel Arlanda, som vel har et utall innerhjørner? Og noen som eventuelt vet hvordan snørydding fungerer der?

så slår det meg at det blir en enorm manko på oppstillingsplasser i perioden til 2017? 23, 21, 19, 17, 179, 26, 28, 30, 32, 34, 36.... Vi har jo ikke akkurat for mange plasser allerede i dag, så 6-7 år med ytterligere 10 plasser mindre blir "spennende"!
Det blir mye å gjøre for bussjåførene på OSL....

Jo, stemmer det; jeg spurte jo noen som var med i T2 prosjektet, og det var
faktisk et ønske fra alle firmaene der;

"
Skal vi bemanne T2 som en helt ekstern bygning, så har vi plutselig
bemanningsproblemer, da må vi ansette flere; evt.
så må vi transportere til/fra t1/t2.
"

Det var noe jeg aldri tenkte på forrige sp.mål.
Først og fremst var grunnen; kostnadsproblem med å bemanne begge steder...

( generellt fra aktørene )

Men det blir vel en del AF/87-delayer pga bussing og arbeid vil jeg anta.

Bro over taksevei til en frittliggende T2 hadde vært flott. Etter litt gjennomgang av planmateriale både på jobb og på linken ovenfor, så slår det meg at det blir en enorm manko på oppstillingsplasser i perioden til 2017? 23, 21, 19, 17, 179, 26, 28, 30, 32, 34, 36.... Vi har jo ikke akkurat for mange plasser allerede i dag, så 6-7 år med ytterligere 10 plasser mindre blir "spennende"!

Ser heller ikke grunnen til at en separat terminal med god forbindelse enten over eller under bakken ville bydd på problemer i dag, som ikke fantes i 1998. Brøyting i seg selv er jo ikke det største problemet, siden all snøen brøytes sideveis og fraktes unna med lastebil. Det blir langt å taxe fra 39 til takeoff på 01L med de nye taxeveiene rundt T2 :)

Har sett planene for byggingen, med tidsperspektiv. Og det er ikke slik at alle disse plassene forsvinner samtidig. De stenges, og åpnes igjen så raskt som mulig for å slippe å busse pax unødig. Og så veldig mye lengre taxevei fra 39 blir det vel ikke? Mener å huske den nye taxeveien kommer litt sør for den militære terminalen. Synes de planene jeg har sett ser rimelig greie ut, iallefall mye bedre enn en helt ny terminalbygning. :-)

Har sett planene for byggingen, med tidsperspektiv. Og det er ikke slik at alle disse plassene forsvinner samtidig. De stenges, og åpnes igjen så raskt som mulig for å slippe å busse pax unødig. Og så veldig mye lengre taxevei fra 39 blir det vel ikke? Mener å huske den nye taxeveien kommer litt sør for den militære terminalen. Synes de planene jeg har sett ser rimelig greie ut, iallefall mye bedre enn en helt ny terminalbygning. :-)

23,21,19,17 og 179 forsvinner jo for godt i 2012 ved oppstart av terminalutvidelsen mot vest.

28,30,32,34,36 forsvinner også for godt i det de starter med de fysiske arbeidene for T2.... De ligger jo rett og slett fysisk i veien for terminalen.

Med en separat terminalutvidelse ville trafikken gått tilnærmet på samme nivå som i dag helt frem til åpningen av T2. Det tror jeg skal holde hardt med den valgte løsningen... Synes nettogevinsten blir forsvinnende liten med tanke på den moderate tilveksten i antall gates på byggetrinn 1.

Mer taxing fra f.eks 39 vil det jo nødvendigvis bli hvis man skal taxe ytterliggere en snau kilometer lengre nord før man svinger vest og tar den samme kilometeren enda en gang for å komme til A1 på 01L... Det blir nok ikke helt Polderbaan i AMS, men dog... med taxevei der den ligger i dag og to separate terminaler ville det ikke blitt verken mer eller mindre taxetid til noen av banene. Terminalene er jo ikke mer separate enn at det kan være en form for effektiv transport mellom de to som ikke byr på tidsproblemer. Highspeed rullebånd eller en highspeed skinnegående greie i kulverten kunne jo fungert...

All utvikling er bra, men min personlige oppfatning er at den valgte løsningen er ufullstendig, og kan by på mange unødvendige problemer. Tiden vil vise, for besluttningen er tatt, og enn så mye vi synes ting kunne bli gjort annerledes blir bar ønsketenkning! La oss se tilbake på denne tråden i 2017 og se hvilke erfaringer vi operasjonelt har gjort oss.

grindstein : read twice...

Der er jeg ikke enig. Med den løsningen man har godt inn for vil man måtte brøyte i to innergjørner. Sett ifra en som skal handtere maskinen i dette tillfellet er et slikt gjørne et mareritt og brøyte kontra yttergjørner. Innergjørner tar normalt sett lengre tid å få brøyta kontra yttergjørner. Samt at man i et yttergjørne uten problemer vil kunne få med seg all snøen. I et innergjørne vil det være så godt som umulig uten å må benytte minst to forsjelige maskiner. Normalt sett brøytes det med store skjær. Dette skjeret vil ha store problemer med å få med seg all snøen i gjørnet. SÅ når skæret har gjort seg ferdig må man tilbake med en maskin med en snøkuffe å måke vekk den snøen som skjæret ikke fikk med seg. Med kun yttergjørner vil ikke denne problemstillingen oppstå i det heletatt.

Dagens løsning er et glimrende eksempel på at kontorrotter i noen tilfeller ikke fatter hvordan ting vil fungere i praksis.

Det behøver ikke bli et stort problem, for vi brøyter uansett all snøen fra terminalbygget og ut til pushbacksonen hvor den freses direkte på bil. Det ville vært værre om vi brøyta inn mot bygget, men så lenge vi alltid kjører fra bygget og ut går det nok fint.
Det som blir mest spennende er å få se hvor mye snø som hoper seg opp innerst i hjørnene når det blåser skikkelig.
Og ikke minst hvor lett det blir å komme seg frem i byggeperioden. (uten å ha med seg masse fremmedlegemer i skjæret)

Back