Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Uten å ta stilling til om løsningen er valgt er god eller ikke er antall nye gater ikke en god måte å avgjøre om det er en god investering eller ikke. De to viktigste parameterene som OSL må styre etter er hvor mye passasjerkapasiteten og den potensielle inntjeningen til OSL vil øke med. Antall gater er selvsagt en faktor i dette regnestykket, men ikke ene og alene den bestemmende faktoren som enkelte fokuserer på her. I tillegg kommer verdien av muligheten for videre utbygging (T2 fase 2)

Uansett er dette kompliserte regnestykker og jeg velger å tro at OSL sitter på bedre modeller til å beregne dette enn diverse sofa-flyplassdirektører på Flyprat.no
 
Last edited:
Re: OSL gjør seg klar til T2

Men at man må for all del ikke må havne i den situasjonen at den potensielle veksten forhindres av for få gater må vel selv en siviløkonom være enig i? ;)
 
Last edited:
Re: OSL gjør seg klar til T2

Det blir jo litt feil - antall broer er jo ikke det samme som antall gater som er det samme som antall plasser. Det blir nok ikke tre broer pr. plass, men en/flere dører som sluser folk rett (slik det er i dag)

At det blir 21 "nye disponible gater" kan kanskje stemme, men det har jo ikke noe praktisk formål. Det bidrar ikke til at man kan parkere 21 nye fly ved terminalen, og det bidrar ikke til at man kan boarde fra alle samtidig.

Det blir bare netto 8 nye oppstillingsplasser og 8 nye gater.

Nå må du jo også i regnestykket huske på at (nesten alle?) de gatene som ryker er fleksigater innland/utland.

Du har nok rett i at man ikke kan regne det som 21 nye gater i netto derom hensikten er at man skal ha 21 fly oppstilt ved gatene til en hver tid 24 timer i døgnet. Åtte nye gater er allikevel et feil tall i og med at de nye gatene er flexigater. Spredt over et driftsdøgn kan vi vel anslå at den reelle kapasitetsøkningen blir på ca 15 nye gater (grovt overslag), gitt flexigateløsningen som planlegges og antall fly som blir oppstilt på gatene fordelt over et helt døgn.

Gatene som forsvinner befinner seg vel i dag på sydsiden av terminalen (3 stk. kun innlandsgater), vis à vis Radisson Blu, pluss et par på nordsiden (hvorav én gate er flexi og én er kun innlandsgate).
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Er det planlagt noen endringer av non-schengen gatene når T2-piren er på plass? Det blir jo nevnt i ny og ne at det er stappfullt ute på non-schengen på formiddagene.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Er det planlagt noen endringer av non-schengen gatene når T2-piren er på plass? Det blir jo nevnt i ny og ne at det er stappfullt ute på non-schengen på formiddagene.

Ut i ifra tegningene, ser det ut som om det gatene rund enden av piren skal kunne ta "heavies". Om dette kun er arkitektenes kunstneriske innspill (på lik linje med at rockebandet U2 er med i en av tegningene fra den nedre avgangshallen på den nye piren), eller om dette gjenspeiler virkeligheten, er jeg ikke sikker på.

Er det noen som vet om non-Schengen flytter fra dagens plassering til den nye piren, eller blir det to non-Schengenområder?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Da har styret i Avinor vedtatt utbyggingen av OSL

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse...AVN_UTVIDER_OG_ØKER_KAPASITETEN&id=181-125541
I dag vedtok styret i Avinor å utvide Oslo Lufthavn og øke kapasiteten til å håndtere 28 millioner passasjerer per år. Terminalen utvides med 117 000 kvadratmeter og får med dette en ny pir med plass til flere fly, ny avgangs- og ankomsthall og nytt bagasjeanlegg. Byggeprosjektet har en kostnadsramme på nærmere 10 milliarder kroner og vil stå ferdig i 2017.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Bare trist at de ikke velger en paralel pir, slik det opprinnelig var tenkt. Nå blir det flere år med kaos, støy, og en effektiv stopper for det effektive taksebane systemet som eksisterer i dag.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Bare trist at de ikke velger en paralel pir, slik det opprinnelig var tenkt. Nå blir det flere år med kaos, støy, og en effektiv stopper for det effektive taksebane systemet som eksisterer i dag.

Det var flyselskapene som ikke ønsket det dessverre. Men når det er sagt så kommer hele prosjetet ferdig utbygget til å ser meget bra ut bare synd det tar så lang tid.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

...en annen fordel med denne loesningen er vel at den gir mulighet for et nytt bagasjeanlegg - noe en pararell loesning ikke ville ha gjort paa samme maate (og jeg ser ikke bort i fra noen flyveselskaper synes bedre bagasje haandtering er greit..)
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Det var flyselskapene som ikke ønsket det dessverre. Men når det er sagt så kommer hele prosjetet ferdig utbygget til å ser meget bra ut bare synd det tar så lang tid.
Er vel fordi det på typisk norsk vis klattes på det gamle at det tar såpass lang tid som seks år. Det legges jo opptil til at terminalen skal fungere tilnærmet som idag under byggeperioden, og da må det tas maaaange hensyn..
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Takk til dustenorge. Gleder meg til Taxing ala BCN AMS etc. Her kunne man valgt en god opprinnelig løsning men som så mange ganger i dette potitlandet velger man en løsning som passer til den er nesten ferdig før man har vokst ut av den:headbang
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Kjære dere, vi snakker ikke om et kvarters ekstra taxing heller - men kanskje to minutter på det mest? - det er fortsatt et langt stykke til AMS! Synes ikke dette er den viktigste faktoren.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Takk til dustenorge. Gleder meg til Taxing ala BCN AMS etc. Her kunne man valgt en god opprinnelig løsning men som så mange ganger i dette potitlandet velger man en løsning som passer til den er nesten ferdig før man har vokst ut av den:headbang

En ting er taxing, men hensyn som passasjerflyt og driftskostnader må også tas med og er minst like viktige. Selv om det kanskje innebærer litt mer taxing
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Lengre taxetid? 2 RWY`s og med dyktige flyveledere som styrer trafikken er dette ikke noe å tenke på engang. Når det gjelder utformingen av T2 (som egentlig ikke er T2 men pirutvidelse) har de ansvarlige for prosjektet snudd hvert enda sandkorn på lufthavnen for å finne beste løsning etter gitte premisser. Til info er det mye infrastruktur som skal tilrettelegges og bygges ved siden av normal drift. Hadde f.eks en parallell pir blitt bygget ville det betydd STORE omkostninger for fly og handlingseskaper (logistikk). Alt i alt blir dette bra og tror vi heller bør glede oss over hva som kommer i .......2017
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

En ting er i hvert fall sikkert... de kommer til å angre på at de gikk for denne løsningen i 2022.

Når de ikke lager en adskilt terminal er det vel letter å sluse alle passasjerene gjennom den nye tax free-butikken... på 3000 kvadratmeter. :stir
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Det var flyselskapene som ikke ønsket det dessverre. Men når det er sagt så kommer hele prosjetet ferdig utbygget til å ser meget bra ut bare synd det tar så lang tid.

Jeg tviler på at det ene og alene var det argumentet som var utslagsgivende... OSL har ikke lyttet så mye til fly- og handlingselskapene tidligere.

...en annen fordel med denne loesningen er vel at den gir mulighet for et nytt bagasjeanlegg - noe en pararell loesning ikke ville ha gjort paa samme maate (og jeg ser ikke bort i fra noen flyveselskaper synes bedre bagasje haandtering er greit..)

Det er tunneler under dagens taxiway for å koble sammen bagasjeanlegget i en separat (ny) terminal med det gamle.
 
Back
Top