Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Byggeindustrien ( bygg.no) skrev igår at Nordic office of Architecture allerede er i gang med å tegne en ytterligere utvidelse av OSL terminalen med 15000 m2, som skal gi plass til sitteområder og forretninger. Det var ikke noen illustrasjon som viste hvor dette tillegget skal plasseres.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Byggeindustrien ( bygg.no) skrev igår at Nordic office of Architecture allerede er i gang med å tegne en ytterligere utvidelse av OSL terminalen med 15000 m2, som skal gi plass til sitteområder og forretninger. Det var ikke noen illustrasjon som viste hvor dette tillegget skal plasseres.

Kan det være pir øst, dvs den tidligere omtalte utbyggingen av non-Schengen?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Kan det være pir øst, dvs den tidligere omtalte utbyggingen av non-Schengen?

Da jeg var med på omvisningen på T2, etter tjenestetest på OSL, fikk vi underveis vite at det skulle bygges ut på pir øst, for å øke kapasiteten der.
Dette ble sagt av en av de som var med oss og som jobbet på T2 prosjektet, så kilden må kunne ansees å være relativt habil kilde.

Så jeg tipper at antagelsen din holder mål, Someone!
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Vi får håpe neste byggetrinn presenteres snart.

Det foreligger en del planer ute i forbindelse med presentasjon og forberedende anbud.

Som en teaser kan det nevnes at OSL selv nå går ut mot disse og presenterer planer rundt butikker og taxfree med en forventet omsetning høyere enn Sandvika Storsenter inn mot 2018!!!
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

disse og presenterer planer rundt butikker og taxfree med en forventet omsetning høyere enn Sandvika Storse

Ja som sagt tidligere så er OSL et stort shoppingsenter med "høvelig" kollektivtilbud.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Et par bilder av litt dårlig kvalitet fra i går

Utsiden
a5416ea2eaedc2accf0bc4848a7a1d2f.jpg


I kjelleren i pirroten. Her kommer man vel ned på vei til bagasje claim utland, som kommer til og være der den er i dag, samt dagens innland. Innland flyttes over i nye avgangs og ankomsthallen
51f96b73f43f67e1c6199163b780dcc4.jpg


34fc270944d32c8c9c6e98bd44894121.jpg


Noen bilder av innenriksetasjen i Pir Nord. Nå var den foreløpig ganske tom, men virker langt luftigere enn dagens
c8b432ae474f8cbb38902b8ed0da468e.jpg


14007870d1f30fbf9265e3a26835ab07.jpg


619727f222c11ca5ea78ee9a2a981912.jpg


Innenrikspassasjerer vil komme opp en rulletrapp på rampen til høyre her, mens den store hallen er for det kommersielleområdet på utland
cb82a0e17764760f8132c1feceb5cc56.jpg


Nede i Schengen. Denne var ikke like ferdig og blir litt mindre luftig enn innenriks, men samtidig enda noen meter bredere
102c861bddc91a1b4c87321c4037d548.jpg


b0c33b6025cba17e59c91225f6aed138.jpg


Ankomsthallen i bygg vest. Her kommer innenriksbagasjen
3f9ee0cc6becd8370edbbafc7cd76f3b.jpg


Avgangshallen, inkludert et prototype på de nye walk through innsjekkingsøyene
2ac2a337a5c57f89a55f89a4605f556f.jpg


ffbbec94af4c773b4bb3a1e081040f26.jpg


Oppgangen fra Flytoget
42e466fb83c50aa36fd26575aab54fc4.jpg
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Her er det noen bilder fra da jeg var med på omvisning.
 

Attachments

  • 2015-08-18 13.22.33.jpg
    2015-08-18 13.22.33.jpg
    100 KB · Views: 1,362
  • 2015-08-18 13.22.37.jpg
    2015-08-18 13.22.37.jpg
    100 KB · Views: 1,357
  • 2015-08-18 13.24.17.jpg
    2015-08-18 13.24.17.jpg
    112.1 KB · Views: 1,345
  • 2015-08-18 13.24.44.jpg
    2015-08-18 13.24.44.jpg
    102.6 KB · Views: 1,346
  • 2015-08-18 13.57.35.jpg
    2015-08-18 13.57.35.jpg
    125.7 KB · Views: 1,322
Utbyggingen av OSL mot 2017

Da jeg var med på omvisningen på T2, etter tjenestetest på OSL, fikk vi underveis vite at det skulle bygges ut på pir øst, for å øke kapasiteten der.

Dette ble sagt av en av de som var med oss og som jobbet på T2 prosjektet, så kilden må kunne ansees å være relativt habil kilde.



Så jeg tipper at antagelsen din holder mål, Someone!



Sikkert samme kilde, hvis det var "hun blonde" som guidet oss rundt i går, men fikk samme beskjeden da.

Ellers så foregår det også nå (som vanlig) byggearbeider på non-Schengen og det virker som den utvides med en meter eller noe sånt i bredden. Uten at jeg vet hvordan innvirkning det har på plassen. Det virker også som de har klart og utnytte messaninen ganske bra og virker som det nesten er litt loungefølelse der oppe med sofaer og gode stoler



Mens jeg var klar over at Pir Nord kan forlenges ved behov, så var jeg ikke klare over at det ligger planer for det samme for Avgangs- og ankomsthall Vest som kan forlenges ytterligere, ala det som ble gjort østover i den gamle for et par år siden. Dog vil det der ikke bli et eget bagasjeanlegg, men knyttes mot det samme. Men dette vil skje først etter utvidelse av Pir Øst og Pir Nord, og når behovet er der



Når utvidelses åpner i 2017 vil faktisk OSL ha tre separate baggasjehåndteringsanlegg, bare knyttet sammen med et bånd for transfer. Hall øst vil fortsatt benytte seg av eksisterende infrastruktur under pir øst og vest, unntatt innsjekk H (Menzies området) som har sitt eget lille separate, mens Hall Vest vil ha sorteringsområde under nye Pir Nord



De har også forsøkt være litt framtenkt ved at den nye sikkerhetskontrollen i Vest skal bli litt lettere og bygge om, hvis plutselig myndighetene kommer med nye krav

Forresten skal nå den nye veien forbi hall øst ha åpnet i natt, så antar da man slipper kjøre mer over den provisoriske broen forbi Radisson

Håper det allerede betyr flere drop-off plasser som det er alt for få av på OSL

http://www.bygg.no/article/1245097
Natt til onsdag åpnet forlengelsen av det nye veisystemet utenfor terminalen på Oslo Lufthavn.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Tenk hva norske tollregler koster for utbygging og drift av flyplassen.
Det hadde vært utrolig mye bedre hvis vi bare trengte å skille mellom Schengen og non-Schengen. For de reisende innen Europa ville det vært vesentlig mere smooth.
Inntektene fra tax free ville selvfølgelig blitt vesentlig redusert, men hvorfor flyplassdrift skal baseres på alkohol og tobakksalg er fremdeles en gåte for meg.
Luftfart er samferdsel på lik linje med buss, tog og veier, og burde finansieres noenlunde likt.

my $0.02
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ellers så foregår det også nå (som vanlig) byggearbeider på non-Schengen og det virker som den utvides med en meter eller noe sånt i bredden.

Ja, de er ferdig på nordsiden og holder nå på sørsiden så 47 og 49 er litt begrenset. Det skal være ferdig i høst.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Håper det blir slutt på disse håpløse kranene som en luring i OSL kjøpte inn. Enten for varmt eller for kaldt vann. Ingen mulighet til å justere..
 
Back
Top