Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Om du reiser ukentlig gjennom der, så er det et stort irritasjonsmoment, ja, men om du reiser to ganger i året, så nei, neppe.

I rushtiden på torsdagskveld og fredagskveld kan du bare glemme å finne noe plass å sitte, enten det er på spisesteder eller i resten av trminalen (inklusiv SAS loungen). Da er det stappet.

Jeg reiser betydelig oftere gjennom OSL enn to ganger i året, og kan vel enda ikke si at dette har vært et veldig stort irritasjonsmoment. Folk er selvsagt forskjellig i så måte.

Min erfaring fra en del andre litt større flyplasser er at i rushtiden så er det stort sett fullt over alt, så dette er neppe utelukkende et OSL-problem.

Selvsagt hadde det vært flott om man kunne dimensjonere alt i forhold til peaktrafikk, men det koster fort mer enn det smaker for utbygger.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hva er det egentlig du mener? At Pir Nord med sine nye 63.000 m2 ikke kommer til å ha noe som helst for seg for de reisende på OSL? At det kommer til å bli like trangt?

Jeg tror at gateområdene kommer til å bli like trange og lite effektive.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hva er det egentlig du mener? At Pir Nord med sine nye 63.000 m2 ikke kommer til å ha noe som helst for seg for de reisende på OSL? At det kommer til å bli like trangt?

Glem ikke det at nye gater betyr flere slots, og det skal ikke så mye til før det blir omtrent like trangt i Peak. Vi får se i 2018, omtrent et års tid etter åpning. Da er de nok i full sving med utvidelser for å få plass til de reisende.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg reiser betydelig oftere gjennom OSL enn to ganger i året, og kan vel enda ikke si at dette har vært et veldig stort irritasjonsmoment. Folk er selvsagt forskjellig i så måte.

Min erfaring fra en del andre litt større flyplasser er at i rushtiden så er det stort sett fullt over alt, så dette er neppe utelukkende et OSL-problem.

Selvsagt hadde det vært flott om man kunne dimensjonere alt i forhold til peaktrafikk, men det koster fort mer enn det smaker for utbygger.

Når reiser du, da? Jeg har nå reist gjennom OSL nesten hver søndag kveld og torsdag kveld i tre år, og det er ikke få ganger jeg ikke har funnet et eneste ledig sete og har måttet sitte på gulvet å vente. Når det da er to timer til flyetr går, så blir en bra lei etter hvert.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Når reiser du, da? Jeg har nå reist gjennom OSL nesten hver søndag kveld og torsdag kveld i tre år, og det er ikke få ganger jeg ikke har funnet et eneste ledig sete og har måttet sitte på gulvet å vente. Når det da er to timer til flyetr går, så blir en bra lei etter hvert.

Det varierer nok stort, men ofte tidlig fly fra TOS og så videre fra OSL (dvs jeg er på OSL rundt 0830-0900). Andre veien er jeg vel stort sett innom OSL enten mellom 16 og 18 (på reiser til/fra Oslo & omegn), eller senere på kvelden hvis jeg kommer andre steds fra.

Jeg sier ikke at det ikke er fullt til tider på OSL, men i peak så må man nesten regne med det (min holdning - andre kan selvsagt være uenige).
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg tror at gateområdene kommer til å bli like trange og lite effektive.

Pir Nord blir vesentlig bredere og større (3 ganger større?) en dagens to pirer (innland/utland) i tillegg til at Pir Nord vil avlaste eksisterende pirer. Utgangene i den nye piren vil også ha dobbelt så stor kapasitet som dagens pirer. Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan de reisende ikke vil få mer plass...
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg har nå reist gjennom OSL nesten hver søndag kveld og torsdag kveld i tre år, og det er ikke få ganger jeg ikke har funnet et eneste ledig sete og har måttet sitte på gulvet å vente. Når det da er to timer til flyetr går, så blir en bra lei etter hvert.

Så du har måtte sitte på gulvet i 2 timer pga at det ikke finnes ett eneste ledig sete? 2 timer? Høres veldig usannsynlig ut spør du meg.

Jeg har reist på ulike tidspunkt avhengig om det er ifm jobb eller ferie da også inkl det som defineres som peak men har alltid funnet ett sete som er ledig. Ja det er trang men ett ledig sete finner man.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Pir Nord blir vesentlig bredere og større (3 ganger større?) en dagens to pirer (innland/utland) i tillegg til at Pir Nord vil avlaste eksisterende pirer. Utgangene i den nye piren vil også ha dobbelt så stor kapasitet som dagens pirer. Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan de reisende ikke vil få mer plass...

Men foreligger det noen tegninger som viser hvor de kommersielle arealene blir plassert? Det jeg har sett så langt er grafiske fremstillinger av hvor luftig og flott det skal bli, mens butikkene og spisestedene glimrer med sine fravær. Tro meg, jeg blir fra meg av glede hvis den nye piren blir like romslig som de grafiske fremstillingene viser, men jeg har bare ikke noe tro på det før jeg ser det.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Min humoristiske oppsummering av meningene om utbyggingsplanene på OSL:

"Det er alt for få butikker når jeg har tid til overs før avgang eller ved transfer. OSL er en utrolig kjedelig flyplass"
"Det er alt for mye butikker og bare et forbanna kjøpesenter. Kan de ikke bare lage en effektiv flyplass for en gangs skyld så vi slipper taxfree- og shoppingmaset?!"

"Håper det kommer noen litt mer up scale butikker på OSL, slik de har på andre storflyplasser i Europa eller Asia"
"Håper det ikke kommer up scale butikker som Louis Vuitton eller andre. Da er det bedre at det kommer noen rimelige alternativer for folk flest"

"Det blir alt for lange gåavstander med måten de bygger ut nå"
"Hvorfor lager de ikke en separat pir som opprinnelig tiltenkt? OSL blir jo mye mer en storflyplass som MUC eller ZRH dersom de hadde fulgt de opprinnelige planene"

"Det er for mye glass i terminaler og i bruene, noe som gjør det uutholdelig på varme sommerdager"
"Det bør være mer glass og vinduer så vi kan se ut på flyene og rullebanen"

"Hvorfor kan de ikke bygge noe skikkelig og ordentlig som ser bra ut når de først skal bygge? Det ser jo bare halvveis og klattebygging alt sammen"
"Hvorfor skal Avinor bruke så mange mrd på utbyggingen? De kunne jo heller gjort det litt rimeligere og heller bygget ut mer eventuelt senket prisen på halvlitern"

"I de opprinnelige planene så var det planlagt å bygge en separat pir. Det er jo helt håpløst med tanke på handling og doble baser for flyselskapene og handling"
"Å bygge det som en T er jo helt håpløst for brøytemannskapet og finnes ikke effektivt. Hadde de hørt på brøytemannskapet og tenkt på effektivitet så hadde de valgt en separat pir som først tiltenkt, for dette blir bare tull"

"Det må bli mer og bredere rullefortau i den nye piren. Det er alt for lite effektivt slik det fungerer i dag"
"Håper det ikke blir rullefortau i den nye piren. Det tar alt for mye plass, bare se hvordan der er på innland/utland i dag!"

"Utrolig at den nye piren ikke blir A380 klar. Blir jo ikke en fremtidsrettet storflyplass da"
"Skal de klargjøre for A380 på OSL? Hva er vitsen med det da det ikke blir A380 ops på OSL på mange år? Kan de ikke heller bruke pengene på å gjøre flyplassen mer effektiv for reisende flest?"

Vi gleder oss til 2017 så kan vi si; T2-prosjektet er fullstendig idiotisk og typisk norsk. Ingenting er blitt bedre, men det visste vi jo alle når vi første gang fikk se planene for utbyggingen:D
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Du glemte den viktigste:

"Savner Fornebu. Den skulle aldri vært lagt ned"
"Godt man la ned Fornebu. Hadde blitt velig trangt der med 25 millioner reisende i året"


:p
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Om noen har morro av å teste om Fnate koser seg med å lande på 81 gang på gang på gang på gang, så kan dere avslutte. Jeg koser meg ikke. Aaaaaarrrrgggghhhhh
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Denne er postet på "oss som hater gate 19", så det er ingen garanti for validiteten, men det er vel ingen som blir overrasket om dette blir resultatet!
 

Attachments

  • FB_IMG_1437803809751.jpg
    FB_IMG_1437803809751.jpg
    82.3 KB · Views: 630
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Denne er postet på "oss som hater gate 19", så det er ingen garanti for validiteten, men det er vel ingen som blir overrasket om dette blir resultatet!

Ja, men det er da ikke noe nytt, ble mer eller mindre bekreftet av vakthavende direktør rett før jul:

Holen forklarer at Gate 19 i utgangspunktet var tenkt som en midlertidig løsning til den nye terminalen skal stå ferdig i 2017. Han tror nå at den blir en permanent løsning.

– Ja, det tror jeg, men den kommer til å bli brukt langt mindre enn den gjør i dag etter 2017.

Ikke overraskende - og det ville nok blitt ramaskrik andre veien, om trafikken øker som mange tror, og så skulle man noe såvidt brukbart (men stygt og langt å gå) rives, virker ufornuftig - men regner med det blir litt oppgraderinger, da. Ser ikke bra ut.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ja, men det er da ikke noe nytt, ble mer eller mindre bekreftet av vakthavende direktør rett før jul:



Ikke overraskende - og det ville nok blitt ramaskrik andre veien, om trafikken øker som mange tror, og så skulle man noe såvidt brukbart (men stygt og langt å gå) rives, virker ufornuftig - men regner med det blir litt oppgraderinger, da. Ser ikke bra ut.


Basert på det som ble sagt rundt juletider så var det vel primært funksjoner og brukervennlighet som må forbedres for at Pir Syd skal bli godkjent som en fast installasjon
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Basert på det som ble sagt rundt juletider så var det vel primært funksjoner og brukervennlighet som må forbedres for at Pir Syd skal bli godkjent som en fast installasjon
Det ble vel også nevt at noe må gjøres med det estetiske/arkitekturen dersom man skal gjøre pir syd permanent, slik at den matcher resten av flyplassen.
 
Back
Top