Turkish-ulykke i Amsterdam 25FEB09

Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Det vil vel bli en debatt om forsterkede cockpitdører også etter dette, tenker jeg ..

Men er virkelig døren så solid at det er umulig å komme seg gjennom relativt greit gjennom ved hjelp av brannvesenet sitt verktøy og endel god gammeldags makt?

Hvis artikkelen er korrekt - ja, tydeligvis.

The industry magazine Flight International reported that rescue teams had to cut through the cockpit roof to finally get to the crew -- who by then were all dead.

"According to the eyewitnesses and passengers, first aid came 40 minutes after landing," Ziya Yilmaz, president of the Turkish Air Line Pilots Association, was quoted as saying by the magazine. "The first officer was screaming and waiting 40 minutes for rescue. We will inform (an international pilots association) and ask why?"

Men en annen faktor er sikkert at døren og rammen var forskjøvevet pga trykket. Og med en mann på klapp må man vel være forsiktig med skjærebrenner også ...

Cockpitdørlåsen er elektrisk operert, og etter hva jeg kan huske så skal denne låsen disengage ved tap av electrical power.
Men som MOW skriver, mest sannsynligvis så ble vel døren rammeskeiv...

Edit: Og jeg antar det bare er et tidsspørsmål før noen begynner å kritisere en person i sjokk for å handle så irrasjonelt at vedkommende filmet...

Sannelig om jeg vet ... sitter ofte med kameraet i fanget når vi lander, så skal ikke se bort fra at jeg hadde gjort det samme ... her ser det ut som at stort sett alle var ute når han begynte å filme, så han gikk kanskje tilbake etter kameraet etter å ha hjulpet andre ut ..

Jeg var på AMS for noen timer siden og jeg la fortsatt merke til pårørende som ligger inni telt på flyplassen eller noe lignende så også noen jeg vet ikke om de er pårørende eller ikke men uansett de lå og sov i den ene terminalen på bakken han ene var en tyrker som drakk seg så som sagt full. Pilotene jeg fløy med sa også at det er veldig synd at denne ulykken skjedde.

Saksopplysning: I forhold til Wake Turbulence-teoriene så er ICAO radaratskillelse mellom en Heavy og en Medium 5 nautiske mil. Jeg vil ellers anta at standard atskillelse i angjeldende luftrom er 3NM.

Dette er en recommended practice, ikke en ICAO-standard.
I Norge bruker vi (ATC) 5nm spacing på medium fly bak en B757, i England bruker de 4nm (de kaller også B757 intermediate, ikke heavy, internt)
Det er opp til de enkelte lands myndigheter å bestemme om man skal bruke 3, 4 eller 5nm.

Er man i sjokk, handler man irrasjonelt. Synes det er bra vi har så lett tilgang på kamera i disse dager, mobil, digital osv, man kan få mye nyttig info ut av slike bilder og videoklipp folk filmer, så det er bare bra noen faktisk filmer det, både for at alle kan få se hvordan det var, men også for å hjelpe etterforskere som kanskje ahr interesse av slike opptak. Nå var det kanskje litt sent i dette tilfellet, men bottom line er at det er bra folk filmer situasjoner:) I alle tilstander.

(...) men bottom line er at det er bra folk filmer situasjoner:) I alle tilstander.

Sett at du selv hadde blitt filmet av andre i en tilsvarende situasjon, hvor du selv var i sjokk, kanskje skadet, og mest sannsynlig oppførte deg ganske ulikt og urasjonelt i forhold til hva du ellers pleier å gjøre - ville du likt at dette skulle være tilgjengelig for samtlige som har nett-tilgang i verden?

Jeg ser poenget ditt, men er ikke videre enig i at det er bra med filming gjort av folk med folk i alle tilstander. ;)

Sett at du selv hadde blitt filmet av andre i en tilsvarende situasjon, hvor du selv var i sjokk, kanskje skadet, og mest sannsynlig oppførte deg ganske ulikt og urasjonelt i forhold til hva du ellers pleier å gjøre - ville du likt at dette skulle være tilgjengelig for samtlige som har nett-tilgang i verden?

Men nå skal det godt gjøres og gjennkjenne noen mennesker på denne videoen

"This video has been removed by the user."

Hvem sier at vedkommende som filmet var i sjokk? Det er helt alminnelig at folk tar frem mobilen eller et kamera og dokumenterer, selv i svært prekære situasjoner.

Hei, Nick - hyggelig å "høre" fra deg.

Ja, det der var jo en nydelig stall.

Personene bak denne videoen har med andre ord hatt tilgang til ferdiganalyserte data fra FDR? Svært tvilsomt...

"Animasjonen er basert på øyenvitneskildringer." (Sånn ca.)

Direkte på NOS Journaal 24 opplyses det nå at høydemåleren i 1950 fot over bakken feilet og gav input på høyde 0 fot over bakken og autothrottle gikk dermed til retard (idle).

Last edited:

Skummelt! Er det ikke nok tid til å klikke av A/T og ta spakene manuellt? Eller kanskje crewet ikke la merke til det før det var for sent?

Back