Turkish-ulykke i Amsterdam 25FEB09

Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Så bildet av motoren og turbinbladene. Nå studerte jeg i "min tid" mer skade på turbojetmotorer, som har mye mindre blader enn de vi ser på bildet, men jeg tror det skal en god rotasjon til selv for å få de bøynings- og vridningsskadene som er på bildet. Vridningen og bøyningen kommer (selvsagt) fra at bladene plutselig bremses opp, antakelig fordi impact damage på motorcasingen rundt bladene blir trykket inn i rotasjonsbanen til bladene. Analysene sammen med FDR vil nok vise at bladene gikk rundt med god hastighet, spørsmålet er om de "windmillet" fordi ingenting drev motorene, om de var på tomgang, om de hadde normal setting for den fasen av innflygingen og flyets hastighet i forhold til den hastigheten som var satt, eller om motorene hadde rotasjon nok til at go-around thrust eller full thrust var valgt.

Fly "faller ikke ned" med mindre vingene detter av i luften, de glir, og en utsteiling i større høyde enn for landing ville gitt et skademønster mer likt det fra Buffalo, enn det fra Amsterdam. Flyet er relativt intakt, hvilket vil si at gjennomsynket neppe har vært enormt. Det ser ut til å ha landet ganske wings level, altså under kontroll. Understell er trolig revet av, og ligger kanskje der flyet tok bakken + eventuell kast-avstand derfra. Motoren(e) har fortsatt litt på egen hånd, noe som tyder på kort stoppdistanse og trolig skader i opphengene under nedslag/oppbremsing. Dette er vanlig når flykropp og vinger bråstopper, ref motoren(e) som gikk tvers gjennom WTC og landet på Murray Street, fire-fem kvartaler unna crashstedet http://home.att.net/~south.tower/STengine1.htm (sjekk bildene, glem konspirasjonsteoriene).

Årsakene til at flyet (ifht mediarapporter, jeg har ikke sett bilder som bekrefter det) kan ha bråstoppet er selvfølglig teorien om lav/ingen fremoverfart, men hadde det hatt stor synkhastighet tror jeg skadebildet ville vært annerledes, og flyet mer deformert på toppen. Den hadde heller ikke vært så overlevbar. En annen årsak kan være relatert til underlaget, som etter bildene å dømme er et gjørme/leire type nypløyd jorde, og som kan (igjen gjetter jeg...) ha medført en veldig brå oppbremsing. Hadde jeg kommet med en Cessna og kunne velge å sette ned flyet forskjellige steder, ville et gressjorde med lavt gress vært å foretrekke foran et jorde med slikt jordsmonn som dette. Sofakrok-mening, det kan være vanskelig å bedømme fra stor hastighet/større høyde, og umulig for et passasjerfly å svinge for, i tillegg må man ta hensyn til bygninger, veier, skogholt, master, kraftledninger og slikt som det er mye av rundt europeiske storflyplasser, og da kan man ikke være fullt så kresen på jordets beskaffenhet - hvis man ser det i det hele tatt.

Halen kan ha blitt ødelagt i nedslaget, f eks om den tok bakken først og knakk av, og deretter skled etter noen meter til resten av vraket som i mellomtiden bremset fort opp, og flykroppen knakk i flere deler i lengderetningen. Hvorfor den knekker som den gjør? Aner ikke, men det kan tenkes at det er fordi flyet har slidd litt på skrå fremover etter nedslaget og derved overstresset konstruksjonen sidelengs. Antydninger om at sikringsskapene har kommet fremover i nedslag, kan også tyde på at flyet har decellerert veldig fort. Om dette vil FDR og G-måling i lengderetningen, god gammel avstand/fart-beregning med målebånd, og selvfølgelig intervjuer med de overlevende fortelle mer.

Nok en gang - selv om havarietterforsknerne - kanskje for å dempe spekulasjonene - vil dryppe litt info her og der, så går den informasjonen gjennom mange fortolkninger og oversettelser og antakelser før man leser den på skjermen i Holland eller Norge. Lokale myndighetspersoner vil også ha behov for å si noe offentlig, det ligger i deres tjenestebeskrivelser, men deres tolkninger vil nok ofte også være basert på andres antakelser eller fortolkninger - type "it must have fallen straight down", eller fra en politimann eller brannvesen.

Ønsker ikke å fremstille noen teorier, dette er bare noen av de ressonementene en i flymiljøet kan trekke i sofakroken, mens den eneste kilden man har til informasjon er de samme stillbildene som alle andre har. Derfor er ikke vurderingene mine noe nærmere "fasiten" enn andre sine, men rapporten vil selvfølgelig bli interessant å studere, når puslespillbitene er samlet inn fra jordet ved Amsterdam, fra Tyrkia, fra Seattle og fra forskjellige harddisker og lydbånd her og der. Det er et arbeid selv media forstår vil ta tid, selv om de i mellomtiden har aviser å selge de også.

Last edited:

Har lest mye om ulykken i Österiske aviser siden jeg er i österrike right now og jeg skal fly hjem til Stavanger i morgen med KLM. Da kommer jeg sannsynligvis til og se det havarerte flyet som jeg skal pröve og filme me mitt kamera:)

Det spørs. Så sant de ikke bruker Polderbaan igjen så vil du nok kun se den på laaaang avstand, og bilder blir sannsynligvis dårlige.

Vet ikke hvor godt du kjenner AMS, men der som Turkish maskinen havnet, ligger et godt stykke fra terminalen. Når Polderbaan brukes så blir det taxing i min 10 min for å komme seg fra terminalen til begynnelsen av rullebanen.

Den tyrkiske pilotforeningen Talpa spekulerer i om wake turbulence fra en 757 som landet 2 før kræsjen kan være årsaken.

Forklaring fra en passasjer:
"Plutselig falt vi . Som om vi i luften traff en luftlomme " husker De Knecht selv.

"Piloten ga full gass. Vi hørte motorer gå for full kapasitet. Deretter begynte hele flyet å vibrere. Halen av flyet brakk av før vi traff bakken. Og det var en utrolig hard smell. Det var dødtstille og mørkt. Det var ingen panikk. Etter noen sekunder det startet skriking.''

Rob de Knecht var 19. februar også passasjer da et et fly kjørte av rullebanen i Istanbul og traff en lysstolpe.

Vi liker å spekulere, gjør vi ikke? Mine tanker går til spoilers på vingene. Hvis det som skjedde var noe liknende som skjedde med Sylte og hans DC-9 så kan det kanskje hende at spoilerne deployet i lufta. Da detter man rett ned - og all verdens gasspådrag kan ikke gjøre noe.

Når det er sagt har jo 757 wake kategori Heavy sjøl om den er en Medium. Kraftige luftstrømmer fra vingetippene altså. Hvis man kommer i inn i en nedadgående rotor kan det bli riktig så skummelt.

Det är väl inte förbjudet i varken Nederländerna (nu blir KOG glad) eller USA att lyssna på tredjepartskommunikation till skillnad från Norge och Sverige? Detta gör att det likväl kan vara en amatör som sitter med en scanner och inspelningsutrustning som har "läckt" det till pressen så förvånad är jag inte.

Er det derfor det ikke ligger noe liveatc ute fra Norge eller er det mulig for en kunnig herifra å få til?

Når det er sagt har jo 757 wake kategori Heavy sjøl om den er en Medium.

Er det ikke bare 753 som 'er' heavy da? ATA's 752 brukte ikke heavy i callsign, men 753 gjorde det ...

B752 inngår under heavy i wake-kategorien som et unntak fordi den egentlig ikke er stor nok for å gå inn under "heavy"

Den har noen veldig kraftige virvler med tanke på størrelsen.

Det är väl inte förbjudet i varken Nederländerna (nu blir KOG glad) eller USA att lyssna på tredjepartskommunikation till skillnad från Norge och Sverige? Detta gör att det likväl kan vara en amatör som sitter med en scanner och inspelningsutrustning som har "läckt" det till pressen så förvånad är jag inte.

Det er ikke forbudt hverken i Nederland eller USA å lytte og legge ut slik kommunikasjon. I Norge er det lov å lytte, men ikke legge ut. Hvordan det er i Sverige vet jeg ikke.

Det er ikke forbudt hverken i Nederland eller USA å lytte og legge ut slik kommunikasjon. I Norge er det lov å lytte, men ikke legge ut. Hvordan det er i Sverige vet jeg ikke.

Med fare for å dra dette enda mer OT, men akkurat det er det "mange" som sier, men ingen klarer å peke på paragrafer el. som sier at det er ulovlig å legge ut.

http://www.ostlendingen.no/article/20090106/NYHETER/67628391/1108
– Lovverket som regulerer dette har ikke tatt innover seg at noen kan finne på gjøre noe så tullete, sier påtalesjefen.

Med enda mer fare for å dra lenger utover på viddene, politiradio er noe helt annet. Politiet benytter dette helt åpne systemet på en veldig ukritisk måte, og jeg ved flere anledninger (jeg har Uniden 280XLT) under oppstart før jeg fikk slått av skannefunksjonen hør nevnt personer med fullt personalia på frekvensene til politiet i både Buskerud, Akershus og Oslo.

Heldigvis er det nå et lukket samband på trappene for Politiet.

Vi liker å spekulere, gjør vi ikke? Mine tanker går til spoilers på vingene. Hvis det som skjedde var noe liknende som skjedde med Sylte og hans DC-9 så kan det kanskje hende at spoilerne deployet i lufta. Da detter man rett ned - og all verdens gasspådrag kan ikke gjøre noe.

Når det er sagt har jo 757 wake kategori Heavy sjøl om den er en Medium. Kraftige luftstrømmer fra vingetippene altså. Hvis man kommer i inn i en nedadgående rotor kan det bli riktig så skummelt.

Spekulere blir vel bare tull i en slik sammenheng..lite sannsynlig at spoilers ble armert mens flyet var i luften, da må piloten ha fellt de ut manuelt. Det er ingen tegn til at spoilers sto ute, etter at flyet står havarert på bakken. Og det er vel heller ikke unormalt at gasspådrag skjer under approach, selv om innflyvninger skulle forløpe som normalt. Velger å avvente flyhavarikommisjonens arbeide, og lese rapporten senere når den kommer.

Tre av de fire Boeing-ansatte skal være drept og den fjerde hardt skadet, iflg Seattle P-I.

It appears that three employees of The Boeing Co. were among those killed in the Turkish Airlines crash in Amsterdam, as they returned from a business trip to Ankara, Turkey. A fourth employee was critically injured.

The four Boeing engineers from Seattle were in Ankara to assist with the modification work on 737 jets that will be used as airborne electronic warfare planes by the Turkish military.

http://seattlepi.nwsource.com/business/401555_planecrash27.html

Saksopplysning: I forhold til Wake Turbulence-teoriene så er ICAO radaratskillelse mellom en Heavy og en Medium 5 nautiske mil. Jeg vil ellers anta at standard atskillelse i angjeldende luftrom er 3NM.

Landingen til THY1951 ser det ut til skulle vært avbrutt mellom 6 og 10 km ut siden det allerede da var klart at innflygningen var ustabil. Fra 6 km og inn til rundt 500 meter før krasjet lå flyet minst 50 meter under glideslope og hastigheten (GS) lå ustabilt mellom 166 og 104 knop. Spørsmålet er om de ombord hadde mulighet til å avbryte landingen (om motorkraft var tilstede)? Nå er det opp til undersøkerne å finne den videre årsaken.

For de av dere som ønsker, så er det utført en veldig interessant analyse av de siste minuttene til THY1951 på forumet til airdisaster.info (direkte link her http://www.airdisaster.info/forums/viewtopic.php?f=6&t=2098&start=100#p27512 ).

Dataene for analysen ovenfor baserer seg det OpenATC.com har frigitt her: http://www.openatc.com/THY1951/

Også Vg har snappet opp saken om at det kan ha vært en "stor Boeing 757" som landet like før, som er skylden...

Det vil vel bli en debatt om forsterkede cockpitdører også etter dette, tenker jeg ..

Meanwhile, Turkey's main English newspaper, Hurriyet, published an account from a witness to the crash who was among the first on the scene. This person said that at least one of the pilots was still alive, but it was impossible to reach him to administer first aid because of the locked anti-hijacking cockpit door. Photos show the cockpit windows did not break on impact. After the Sept. 11, 2001, terrorist attacks, airlines were required to install beefed-up and secure doors to prevent unauthorized entry into the cockpit.

Vil vel bli litt av den samme diskusjonen man hadde etter ulykken på Hillsborough hvor folk ble klemt til døde mot stålgjerdene .. 'Damned if you do, damned if you don't' ....

http://seattlepi.nwsource.com/business/401772_boeingcrash28.html
(omtrent halvveis ned)

Back