TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Turkish-ulykke i Amsterdam
Nå er jeg definitivt ikke pilot, men på min ene klappsetetur hos DY spurte jeg om flygning "manuelt" kontra med bruk av mer automatikk. Svaret var at de likte best å fly manuelt, for da hadde de bedre kontroll. Jeg vet ikke om det innebærer at man ikke bruker autothrottle, eller om det bare er "rattingen" av flyet. I går var jeg i B747-400 simulator og "instruktøren" min, som hadde 35 års erfaring bak spakene i BA, indikerte at han gjerne fløy helt manuelt på finals med normal power settings (og at man sjelden trengte å justere på power når man gikk inn for landing). Det fungerte iallefall utmerket i simulatoren med relativt lite fluktuasjoner i hastighet. Om dette er praksis på mindre fly også vet jeg ikke.
Retter spørsmålet til de av dere som er flygere : Kan dette komme av for lite "manuell" flyging og at man stoler for mye på autopiloter etc, og "glemmer av" basis for å få flyet trygt fra A til B?
Nå er jeg definitivt ikke pilot, men på min ene klappsetetur hos DY spurte jeg om flygning "manuelt" kontra med bruk av mer automatikk. Svaret var at de likte best å fly manuelt, for da hadde de bedre kontroll. Jeg vet ikke om det innebærer at man ikke bruker autothrottle, eller om det bare er "rattingen" av flyet. I går var jeg i B747-400 simulator og "instruktøren" min, som hadde 35 års erfaring bak spakene i BA, indikerte at han gjerne fløy helt manuelt på finals med normal power settings (og at man sjelden trengte å justere på power når man gikk inn for landing). Det fungerte iallefall utmerket i simulatoren med relativt lite fluktuasjoner i hastighet. Om dette er praksis på mindre fly også vet jeg ikke.