Turkish-ulykke i Amsterdam 25FEB09

Re: Turkish-ulykke i Amsterdam

Trist sak dette her. Mine tanker går til de etterlatte. Blir spennende å følge med på årsaken.

????? Hva mener de med dette?

En liten gjetning fra min side: Internt kodenavn på en del av websidene deres som ligger halvferdige i beredskap (i "mørke") for bruk i ulykkesituasjoner? Jeg ser at de også har noen CSS-referanser til den øverste emergency-linja på hovedsida, som kaller den "darksite".

En liten gjetning fra min side: Internt kodenavn på en del av websidene deres som ligger halvferdige i beredskap (i "mørke") for bruk i ulykkesituasjoner? Jeg ser at de også har noen CSS-referanser til den øverste emergency-linja på hovedsida, som kaller den "darksite".

Det er helt korrekt Gustav!
De aller fleste selskap har opprettet en "beredskapssite" som gjerne kalles Darksite. Her ligger det klart et oppsett som skal kunne brukes ved ulykker og andre alvorlige hendelser. Det gjennomføres også øvinger og simuleringer av bruk av slike, da alle vet at det er til selskapets egen webside både pårørende og media i første omgang vil vende seg, og da er det viktig at det her finnes både KORREKT og oppdatert informasjon så langt dette lar seg gjøre.
Jeg vil tro at stadig flere firmaer i andre bransjer også har slike oppsett liggende klare, som kan aktiveres ved slike behov.

De aller fleste selskap har opprettet en "beredskapssite" som gjerne kalles Darksite.

Det med beredsskapssiten visste jeg, men det er første gang jeg har hørt begrepet Darksite ... Da lærte vi noe i dag også. Synes imidlertid at man skulle tatt bort den tittlen .. den gir litt dårlige assosiasjoner.

Stemmer det, det finnes ikke noe "militær landing". Noen ganger prioriterer man ned eleganse til fordel for et mer nøyaktig landingspunkt, men det har sammenheng med korte og/eller glatte baner,....

Tusen takk for en grundig beskrivelse, Jumper. Fint å få slike fakta opp i dagen.

Hørte et foredrag fra havariinspeksjonen her hjemme om metoder og teknikker de bruker ifbm. ulykker, og litt forenklet var det slik: De veldig klare på at de som gjorde undersøkelser skulle være åpne til sinns og ikke trekke konklusjoner eller tenke på årsaker med en gang. De skulle granske og samle spor. Deretter satte de opp alle mulige årsaker til at det kunne gå galt, og så jobbet de etter med å eliminere de forskjellige teoriene. Han som hold foredraget nevnet også at det var en av grunnene til at det tar veldig lang tid før det kommer noe fra dem. Dette er også grunnen til at de ikke vil spekulere i årsak med en gang. Spekulasjoner og prat med pressen "hjernevasker" dem i sitt arbeid med å granske på det tidspunktet, for hvis man tror på en teori om hva som er feil er det utrolig hva man overser av andre muligheter og ledetråder. (Dette var noen år siden, men jeg vil tro at de jobber på samme måte i dag)

De aller fleste selskap har opprettet en "beredskapssite" som gjerne kalles Darksite. Her ligger det klart et oppsett som skal kunne brukes ved ulykker og andre alvorlige hendelser. Det gjennomføres også øvinger og simuleringer av bruk av slike, da alle vet at det er til selskapets egen webside både pårørende og media i første omgang vil vende seg, og da er det viktig at det her finnes både KORREKT og oppdatert informasjon så langt dette lar seg gjøre.
Jeg vil tro at stadig flere firmaer i andre bransjer også har slike oppsett liggende klare, som kan aktiveres ved slike behov.

Det er korrekt Farmer.
Vi har det og i vår bransje som operatørselskap.

Diverse offentlige etater kjører også jevnlig katastrofeøvelser der informasjonselementet er et vesentlig element. Scenariet er gjerne en stor ulykke og innsatsetatene øver samhandling, intern kommunikasjon, men også ekstern kommunikasjon mot "ytre kunder" som presse, pårørende og andre berørte.

Har selv deltatt på en slik da jeg jobbet på sykehus. Men det var før internettens tid...

Ser det er noe som har kommet ut og gjennom taket like bak Cokpit, er det understellet tro?
For har det kommet gjennom, så lå de vel tynt an. :(

Haverikommisjonen sier at det er instrumentpanelet bak pilotene som har løsnet da det smalt.Det var det som drepte pilotene.

Flyet er nå skjermet for publikum. Data fra den svarte boksen i dag, det kommer en ny ressekonferanse kl. 13 idag.

Det er jo en dypt tragisk hendelse hver gang det skjer en fatal ulykke som dette!
MEN, det er også noe positivt oppe i all elendighet etter min mening.
I flere store ulykker nå i den siste tiden med totalhavarier av fly ( BA med kort landing, CO av banen, US i vannet og nå TK i bakken) , så viser det seg at det er fullt mulig å overleve slike alvorlige ulykker.
Dette bør det kanskje også fokuseres ennå mer på, både i sikkerhetsarbeidet og i den videre utforming av selve flyene med deres interiørdetaljer, stoler etc.

Spekulasjoner og prat med pressen "hjernevasker" dem i sitt arbeid med å granske på det tidspunktet, for hvis man tror på en teori om hva som er feil er det utrolig hva man overser av andre muligheter og ledetråder. (Dette var noen år siden, men jeg vil tro at de jobber på samme måte i dag)

Dessverre er jo enkeltelementer i SHT ofte ute med dømmende kommentarer like fullt. De blir presset av media og plutselig kommer det en "mening". Det er synd.

K
Sorry for avsporinga, men jeg er litt provosert av nettopp dette.

Det var fire Boeing-ansatte ombord. Det er ennaa ikke kjent om de har overlevd, men de jobbet visst med de tyrkiske Wedgetail-737'ene ..

The Boeing Co. said four of its employees, all based in Seattle, were on the plane. They were identified as Ronald A. Richey, John Salman, Ricky E. Wilson and Michael T. Hemmer.

Boeing said the employees were traveling on company business.

http://seattlepi.nwsource.com/business/401432_planecrash26.html

4 Amerikaner, det borde innebära Boeing Teamet kan man tro. Intressant att se vart dessa satt, om det var C eller utspridda i maskinen.

Var det ikke 4 fra Boeing ombord da? Nei, det må ha vært flere amerikanere ombord

Edit: Det var totalt 7 amerikanere ombord, så oddsene er på den dårlig siden for de Boeing-ansatte

Last edited:

NRK tekst tv melder i kveld at motorsvikt er sannsynlig årsak til ulykken. Nederlandske etterforskere fastslår dette.

Back