Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
 
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?

Fordi de i tillegg til å være norskeiet, så trafikkerer de flyplassene i disse landene, og alle lands myndigheter ønsker å få mest mulig at IC-trafikken til deres egne flyplasser og øke deres hub-status, fremfor at trafikken og dermed inntektene dermed går til dem istedet for utenlandske hubber (f.eks AMS, FRA etc)
I tillegg så betyr flere IC ruter flere utenlandske turister og mer utenlands forretningstrafikk.

Så det er et rent økonomisk spørsmål.
 
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?

I mitt hode så tenker jeg at skandinaviske myndigheter bør tilrettelegge for best mulige forutsetninger slik at turistindustrien, næringslivet og eksportbedriftene kan dra nytte av dette (les: flest mulig direkteruter). Hvor flyene er registrert bør jo strengt talt være sekundært så lenge de oppfyller krav til sikkerhet osv.
 
Hvorfor har de Skandinaviske myndighetene plutselig ansvar for ruteønskene til det irske selskapet NAI med sine irsk-registrerte fly?
Spørmsålet kunne også vært, hvorfor skal Norske myndigheter bry seg om et svensk selskap?
 
Spørmsålet kunne også vært, hvorfor skal Norske myndigheter bry seg om et svensk selskap?

Det kunne vært et spørsmål ja. Personlig tror jeg ikke norske myndigheter bryr seg så veldig om svenske selskaper lenger heller.
Men igjen, at skandinaviske myndigheter skal settes til ansvar for irsk luftfarts langruteoperatører, finner jeg besynderlig. Irene får da krangle med russerne selv dersom de synes det er så viktig at selskapene deres skal få fly over Sibir med ruter fra Skandinavia.
 
Men igjen, at skandinaviske myndigheter skal settes til ansvar for irsk luftfarts langruteoperatører, finner jeg besynderlig. Irene får da krangle med russerne selv dersom de synes det er så viktig at selskapene deres skal få fly over Sibir med ruter fra Skandinavia.



Irland har ikke noen (knapt nok) noen interesse i dette. Nok en gang, hvor selskapet er registrert er mer en teknisk detalj i det store og hele. Dessuten er denne avtalen en sak mellom Skandinaviske og Russiske myndigheter. Irland ønsker nok som resten av EU en form for Open Skies

Det er skandinaviske myndigheter som har interesse og motiver her. En mer liberal (eller "større") avtale vil legge til rette for nye ruter og flere avganger. Dette vil bidra til mer trafikk (og en større andel av trafikken), flere turister og mer handel. Dette bidrar langt mer til den lokale.

Nå vil riktig økt volum (flere folk med dårligere råd) dra ned gjennomsnittstallene noe, men i følge en rapport fra 2015 brukte en gjennomsnittlig kinesisk turist i Norge (som selvsagt ikke er en gjennomsnitt kineser) over 8000kr per døgn under opphold i Norge. Da sier det seg selv det er mer lønnsomt å få opp volumene her og legge til rette her, enn å kjempe for at selskapet som flyr dem skal ha postboks adresse i Dublin eller Lysaker.

De i bransjen kan like det eller ikke, men det er trolig mer lønnsomt med laks enn kabinansatte
 
Last edited:
Irland har ikke noen (knapt nok) noen interesse i dette. Nok en gang, hvor selskapet er registrert er mer en teknisk detalj i det store og hele. Dessuten er denne avtalen en sak mellom Skandinaviske og Russiske myndigheter. Irland ønsker nok som resten av EU en form for Open Skies

Det er skandinaviske myndigheter som har interesse og motiver her. En mer liberal (eller "større") avtale vil legge til rette for nye ruter og flere avganger. Dette vil bidra til mer trafikk (og en større andel av trafikken), flere turister og mer handel. Dette bidrar langt mer til den lokale.

OK, prøv å se saken fra den andre siden da: Hva er interessene og motivene til Russland? Kanskje de ikke synes det er interessant å åpne deres luftrom for at Gud og hvermann skal kunne fly der, og kanskje da spesielt ikke vestlige selskap med uklar nasjonal tilhørighet, eierstruktur og fragmenterte ansvarsforhold? Har Russland noen historie med å være et åpent land der vesten kan operere fritt som de ønsker slik at vesten kan tjene sine penger på deres bekostning? Russerne får tydeligvis allerede lov å fly det de ønsker i Europeisk luftrom, ellers hadde vel de også ivret for å løse opp i avtaleverket.

Det virker ikke å være interessant for Putin å slippe EU LowCost fri i sitt luftrom, og for å være ærlig skjønner jeg han godt i akkurat den saken. At vesten kan ha glede av økt trafikk og ruter slik du beskriver, det er jo selvsagt.
 
Russland er glade i vestlig valuta og overflyving er god business, så jeg synes egentlig at det er litt rart at det er så vanskelig. Det viser vel egentlig at byråkratiet fortsatt er sterkere enn forretningsinteressen. Heller ikke umulig at inntektene går et annet sted enn til det departementet som gjør jobben. Slit gjør det heller ikke enklere. #orkerikkegidderikke
 
Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

NAS påstår at de ønsker å fly Tromsø - Tokyo. Bakgrunnen for uttalelsen er forhandlinger mellom Norge og Russland om overflyvningsrettigheter.

Så kan man jo gjøre seg noen tanker om at dette aller mest er et forhandlingsutspill; for å legge press på norske myndigheter. Men det blir spennende å se hvilke ruter som dukker opp dersom rettighetene utvides.

Vi ønsker fortsatt å fly Tromsø–Tokyo. Det er mange asiater og japanere som ønsker å besøke Tromsø. Her er det enorme muligheter – også i fraktmarkedet fra Troms og Finnmark over til Asia, sier kommunikasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen.

– Men vi har en begrensing i og med at vi ikke får fly gjennom sibirkorridoren i russisk luftrom, sier han.

Link til saken på nrk.no
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Et det ikke litt utfordrende med 787 operasjoner på TOS? Og Japan derfra er vel for langt for MAXene
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Jo, de er vel avhengig av en rullebaneutvidelse sørover, ref. tidligere diskusjoner om dette. Men dette er det vel noen med enda bedre peiling enn meg som kan si noe om.
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Klasse E fly som A340 må jo ha disp. for å lande på TOS. Nå er ikke den siste masterplanen til TOS lagt ut på nett enda, men tviler på at den planlagte 500m rullebaneutvidelsen sørover ligger inne før 2025.
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Nå har vel Kjosern noen A321LR i bestilling, kan de funke?
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Nå er det NRK Troms som lagde artikkelen og det som ikke er gjengitt i de fleste andre medier er at DYs talsperson på ingen måte lover noen rute til Tromsø, men sier at det er en "god mulighet" og noe de vil se veldig nærme på hvis Sibir blir åpnet.

Med andre ord så er nok ikke hovedpoenget til DY at de sikler sånn etter Tromsø-Tokyo, selv om det muligens også er en kandidat. At akkurat den ruten blir nevnt har nok mest å gjøre med journalistens ønskede vinkling.
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Det kan ta tid aa opprette ruter som skal gaa over Russland. Russland lar normalt kun ett selskap per land faa overflygningsrettigheter. I tillegg er ikke forhandlingsklimaet det beste med sanksjoner og generelt daarlig stemning om dagen. Norwegian boer kanskje satse paa ruter til Asia som kan gaa syd av Russland med det foerste.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/JPLLm/Lang-vei-a-ga-for-Kjos-far-innfridd-sin-store-drom
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Det kan ta tid aa opprette ruter som skal gaa over Russland. Russland lar normalt kun ett selskap per land faa overflygningsrettigheter. I tillegg er ikke forhandlingsklimaet det beste med sanksjoner og generelt daarlig stemning om dagen. Norwegian boer kanskje satse paa ruter til Asia som kan gaa syd av Russland med det foerste.



https://www.aftenposten.no/okonomi/i/JPLLm/Lang-vei-a-ga-for-Kjos-far-innfridd-sin-store-drom



I hvertfall sør for Sibir. Viktig å skille mellom generelle rettigheter for å fly over Russland, hvilket jo Norwegian har og benytter seg av på OSL-BKK for eksempel. Derimot er sibirkorridoren stengt, og dermed i praksis det nordlige Asia
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Hvor går grensa sånn cirka i Asia hvor det er kortere å benytte seg av Sibir-korridoren når man starter i Oslo?

BKK er over Russland men ikke over Sibir, hva med SIN?
 
Back
Top