Men er ikke greia at de flyr syd for Sibir? Og at det er over Sibir det er strengest?
Men er ikke greia at de flyr syd for Sibir? Og at det er over Sibir det er strengest?
https://e24.no/naeringsliv/norwegia...-kan-bidra-til-langt-stoerre-trafikk/24313436Menon har regnet seg frem til at Norwegian med dagens ruter bidrar til en meromsetning i norsk næringsliv på over 13,6 milliarder kroner og skaper grunnlag for 16.900 arbeidsplasser.
Med nye ruter til Asia over Sibir-korridoren vil man i tillegg kunne bidra til en meromsetning på 11 milliarder og 18.000 arbeidsplasser i Norge, anslår Menon.
Dette har faktisk ingenting med SAS å gjøre, dette er problemer / utfordringer som absolutt må løses - bringes "up to Date" med utviklingen av fly transport næringen.Vet ikke om ette er den samme rapporten som ble laget for Norwegian for en tid tilbake angående verdiskapningen i Norge ved rettigheter til sibirkorridoren, eller en ny en. Saken er ivertfall luftet på nytt i e24, og tallene er ganske store!
https://e24.no/naeringsliv/norwegia...-kan-bidra-til-langt-stoerre-trafikk/24313436
Tragisk at Avinor og turistnæringen ikke pusher dette mere, men nå har jo Avinor skrevet samboerkontrakt med SAS om langdistanseutvikling, en kontrakt jeg tviler på kommer til å føre til noe mer enn en avgang annenhver uke til Beijing...
De kan reklamere og snakke om verdiskapning av nye ruter til Asia her i Norge og, ikke bare gå etter asiatiske selskaper som knapt vet hva Norge er. De kunne i det minste sagt at vi ønsker norwegian-ruter mot Asia, for det har dem aldri uttalt som jeg kan huske.Hva tenker du at Avinor skal gjøre i denne saken?
Vel, hadde ikke sas blitt dannet så hadde ivertfall hvert av de skandinaviske landene hatt hvert sitt selskap som kunne flydd over Sibir.Dette har faktisk ingenting med SAS å gjøre,...
De kan reklamere og snakke om verdiskapning av nye ruter til Asia her i Norge og, ikke bare gå etter asiatiske selskaper som knapt vet hva Norge er. De kunne i det minste sagt at vi ønsker norwegian-ruter mot Asia, for det har dem aldri uttalt som jeg kan huske.
De kan reklamere og snakke om verdiskapning av nye ruter til Asia her i Norge og, ikke bare gå etter asiatiske selskaper som knapt vet hva Norge er. De kunne i det minste sagt at vi ønsker norwegian-ruter mot Asia, for det har dem aldri uttalt som jeg kan huske.
Tror ikke du sitter helt med bildet hvordan dette gjøres. Avinor ønsker selvfølgelig flest mulig IC ruter, uavhengig av operatør som flyr de. Men endring i Sibir korridoren har Avinor absolutt ingenting med, det ligger flere hakk over der igjen.
Jeg har vel aldri ment at det er Avinor som bestemmer hvem som skal få fly over Sibir, og heller ikke at det er de som forhandler med russerne. Det jeg mener er at Avinor kunne sammen med norwegian lagt et enda større press på staten slik at man kan få en fortgang i forhandlingene, noe som det ser ut utenfra at de ikke gjør, men jeg håper jeg selvfølgelig tar feil.
Vet du faktisk hva Avinor har gjort eller ikke gjort i denne saken?
De kan reklamere og snakke om verdiskapning av nye ruter til Asia her i Norge og, ikke bare gå etter asiatiske selskaper som knapt vet hva Norge er. De kunne i det minste sagt at vi ønsker norwegian-ruter mot Asia, for det har dem aldri uttalt som jeg kan huske.
Vel, hadde ikke sas blitt dannet så hadde ivertfall hvert av de skandinaviske landene hatt hvert sitt selskap som kunne flydd over Sibir.
Det jeg derimot er kritisk til, er denne «avtalen» Avinor og sas har sammen om nye IC-ruter. Den har helt sikkert ikke som formål å favorisere SAS, men utad kan det virke sånn. Og vi kjenner sas, MIA-ruten ble åpnet som om det var en revolusjon, enda man har kunnet fly til to destinasjoner i Florida med norwegian i mange år fra OSL allerede da ruten ble lansert. Den startet vel med 3 ukentlige, nå går den under kniven stadig, og vi skal være vanvittig glade hver gang vi ser den ta av.
Dette er store utfordringer som må løses, og fokusere på SAS som «the bad gut» gir ingen løsninger. Avinor har heller ikke noe med dette å gjøre - den avtalen du vagt henviser til, hvor hverken Avinor eller SAS er parter i, er de bi-lateral luftfarts avtalene mellom Skandinavia (Danmark, Sverige og Norge er definert som et «land» i IATA avtaleverket (og det er andre områder som er definert slik også)) og land i Asia - inkludert i disse komplekse og vide avtalene er også rettighetene til å overfly Russland (og for all del dette har historisk sett vært langt i fra grei skuring for SAS eller andre selskaper - et eksempel var kravet om at Nonstop rutene mellom Europa og Japan kun kunne opereres 9 måneder i året, de siste 3 måtte en mellom lande i Moskva).
Mitt syn (og jeg har skrevet en fagbok i dette emnet, samt sertifisert mange i Norge i emnet) er at en må vekk i fra bi laterale avtaler land i mellom, vi ser en utvikling vekk i fra de nasjonale selskapene og selv mener jeg Open Skies mellom Europa og USA er veien å gå, uten Open Skies ville Norwegian ikke ha hatt den suksessen de har hatt med Long Haul.
En må arbeide for å til samme avtale rammer østover også, men å fokusere på Avinor og SAS i den sammenhengen gir akkurat de resultatene Norwegian har oppnådd, null nada ingenting, Norwegian vet og kan bedre enn dette, de vet at dette er komplisert, og Kjos sine utspill i media rundt dette blir bare dumt.
Russland utsetter flyforhandlinger igjen
Ifølge flysmart24.no heter det at de fire regjeringspartiene skal «samarbeide med Russland om overflygingsrettigheter». Det er første gang denne saken har vært så eksplisitt prioritert av en regjering, melder nettstedet.
Ifølge Norwegian gjør rundt 60 år gamle regler at det kun er SAS blant de skandinaviske selskapene som får fly via Sibir til Asia.
– Vi er veldig god fornøyd med at regjeringen ser verdien av økt trafikk mellom Norge og Asia, både for eksportnæringen og turisme i hele landet, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til nettstedet.
Kan noen forklare meg hva russerne har å vinne på å oppgi ytterligere suverenitet til Norge i denne saken? Hvorfor skal de la et nytt selskap få overflygingsrettigheter uten å få noe annet igjen for det enn flere fly over eget territorium (tilsynelatende)? I dagens politiske situasjon med den spenningen vi har mellom øst og vest ville vel det være merkelig..?
Eller er det noe jeg har misset her?
Kan noen forklare meg hva russerne har å vinne på å oppgi ytterligere suverenitet til Norge i denne saken? Hvorfor skal de la et nytt selskap få overflygingsrettigheter uten å få noe annet igjen for det enn flere fly over eget territorium (tilsynelatende)? I dagens politiske situasjon med den spenningen vi har mellom øst og vest ville vel det være merkelig..?
Eller er det noe jeg har misset her?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.