Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Norwegians DY operasjoner har hele tiden hatt samme rettigheter som SAS når det gjelder overfyving.

Det er ikke korrekt. Russland tillater kun ett selskap pr land i Europa å fly over Sibir. Eneste unntak er UK der både BA og VS har fått tillatelse. Og dette avtales i forhandlingene med Russland. For Skandinavia så er det SAS som sitter på disse rettighetene. Norwegian ønsker at Norge bryter ut av dette samarbeidet for å fly til Asia, og så lobber de for det samme i andre land. For svenskene og danskene blir dette litt vanskeligere da SAS allerede flyr til Asia fra ARN og CPH.
 
Last edited:
Som SQ321 er inne på så må vi skille mellom Russland og Sibir. For ruter til f.eks BKK som går over det vestlige Russland har DC-8-63 rett. Her kan Norwegian fly i dag, men deres måte å organisere seg på gjør ikke det like enkelt. Derimot kan de ikke fly over Sibir uansett hvor flyene er registrert og de ansatte hører hjemme.
Det betyr at for Sørøst-Asia er mulighetene for Norwegian der, mens Kina, Japan og Korea er i praksis blokkert
 
Det er ikke korrekt. Russland tillater kun ett selskap pr land i Europa å fly over Sibir. Eneste unntak er UK der både BA og VS har fått tillatelse. Og dette avtales i forhandlingene med Russland. For Skandinavia så er det SAS som sitter på disse rettighetene. Norwegian ønsker at Norge bryter ut av dette samarbeidet for å fly til Asia, og så lobber de for det samme i andre land. For svenskene og danskene blir dette litt vanskeligere da SAS allerede flyr til Asia fra ARN og CPH.
Så med andre ord gjelder dette også for ruter fra Frankrike, Spania og UK (fordi) BA og VS har brukt opp kvoten.
Nå kan vel ikke Norge bryte av et samarbeid - det er ikke et samarbeide, men at Skandinavia I Internasjonal Luftfarts Sammenheng er definert som et Område (andre land rundt I verden er også kombinert til områder). Så det Norgwegian ønser er en endring av definisjonen - en definisjon som regulerer en mengde andre områder og vil kreve svært mange avtale endringer.
 
Må bare innrømme at det jeg har hørt fra Norwegian sannsynligvis i så fall kun gjelder den europeiske delen av Russland. Er det noen som har lest eller vet hvor man kan finne denne avtalen, regner med at den er offentlig tilgjengelig?
 
Det er ikke korrekt. Russland tillater kun ett selskap pr land i Europa å fly over Sibir. Eneste unntak er UK der både BA og VS har fått tillatelse. Og dette avtales i forhandlingene med Russland. For Skandinavia så er det SAS som sitter på disse rettighetene. Norwegian ønsker at Norge bryter ut av dette samarbeidet for å fly til Asia, og så lobber de for det samme i andre land. For svenskene og danskene blir dette litt vanskeligere da SAS allerede flyr til Asia fra ARN og CPH.

Det må være langt flere unntak enn UK - Asiana og Korean - ANA og Japan Airlines. Hvis Kina trafikken går over Sibir er vel Kina også et unntak ? Muligens Taiwan også. Så det finnes en mengde unntak.
 
Vare sig Korea eller Kina är Europa.

Reglene gjelder I begge retninger (noe som glemmes altfor ofte) så f.eks. Korean må følge akkurat de sammee reglene for flygninger fra Asia til Europa - det er derfor de har fløyet Seoul - Oslo som charter og ikke åpnet regulær rutetrafikk, det er også en begrensing på antall ordinære flygninger I uken (det har ikke kommet frem I denne diskusjonen fordi antallet ruter fra Skandinavia til Asia over Sibir er såpass lavt at en ikke er nærheten av begrensingen), men fra f.eks. Korea er antallet ruter stort nok at det også blir begrensinger.

Korean har jo benyttet seg av CSA's rettigheter mellom Seoul og Prag.
 
Reglene gjelder I begge retninger (noe som glemmes altfor ofte) så f.eks. Korean må følge akkurat de sammee reglene for flygninger fra Asia til Europa - det er derfor de har fløyet Seoul - Oslo som charter og ikke åpnet regulær rutetrafikk, det er også en begrensing på antall ordinære flygninger I uken (det har ikke kommet frem I denne diskusjonen fordi antallet ruter fra Skandinavia til Asia over Sibir er såpass lavt at en ikke er nærheten av begrensingen), men fra f.eks. Korea er antallet ruter stort nok at det også blir begrensinger.

Korean har jo benyttet seg av CSA's rettigheter mellom Seoul og Prag.


Årsaken til at Russerne har begrensninger over Sibir er av politiske og militære hensyn. sammenligninger mellom Europa og Asia er ikke relevant pga politiske forhold og historikk opp gjennom årene. Avtalen med Russland er spesifisert pr korridor over Sibir og det er egne definisjoner om hvor mange Skandinavia-Asia flighter som kan gå over Sibir og hvor mange flighter pr. korridor. Flere av korridorene er fulle slik som Skandinavia - Kina. I dag er denne på 14u flights som SAS benytter fult ur på CPH-PEK/PVG. (HKG er egen korridor).
På den andre siden er det ikke slik at samme kapasitet gjelder andre veien for Kinesiske selskap over Sibir til Skandinavia. Her er det egne avtaler Kinesere og russere i mellom. Når det gjelder Korean så stemmer det ikke at de kun er operert som charter. De har valgt å operer flere avganger som rute for nettopp å kunne fly over Sibir. Du skriver at Korea har stort nok med ruter til at de er nære begrensningene? Det stemmer i så fall ikke. Det er ikke direkteruter til Skandinavia utover sommer opsene til OSL som er relativt begrenset.
 
Helsides artikkel i Finansavisen i dag der NHO Reiseliv v/Kristin Krohn Devold og store norske reiselivsaktører legger press på norske myndigheter for å få en løsning på problematikken da dagens skandinaviske avtale er et stort hinder for en direkterute mellom Norge og Kina. Det nevnes at Norge bør bryte ut av det skandinaviske samarbeidet - "samarbeidet".....;) Taktisk tidspunkt ift Brendes møte med Russland i disse dager.
 
Helsides artikkel i Finansavisen i dag der NHO Reiseliv v/Kristin Krohn Devold og store norske reiselivsaktører legger press på norske myndigheter for å få en løsning på problematikken da dagens skandinaviske avtale er et stort hinder for en direkterute mellom Norge og Kina. Det nevnes at Norge bør bryte ut av det skandinaviske samarbeidet - "samarbeidet".....;) Taktisk tidspunkt ift Brendes møte med Russland i disse dager.

Spin off fra artikkelen i Finansavisen forrige uke:

Norske myndigheter må sikre at flere norske flyselskaper får tillatelse til å fly over Russland, mener NHO Reiseliv i forbindelse med Kina-besøket denne uken.

http://e24.no/makro-og-politikk/kina/nho-ber-regjeringen-jobbe-for-direkteruter-til-kina/23965962
 
(HKG er egen korridor).

Men den går nord for Tibet? Det er vel ingen som flyr over det nordtibetanske platået?
Til BKK og deromkring flyr man vel sør for Himalaya selv om det er en del lenger, så HKG definerer vel omtrent grensa for når man flyr nord for Tibet?
 
Overflyvningsrettigheter over Russland ble tatt opp som tema på denne ukens ministermøter i Moskva, uten at det ble så mye annet konkret enn at begge lands myndigheter er enige om å sette ned en arbeidsgruppe til å se på dette. Så er uansett ikke noe som løses i morgen, men er første gang på lenge det tas opp på såpass høyt nivå, men nå har det heller vært få norske ministere på Moskva-besøk de siste årene
 
I dagens DN (betaling) er tema overflyvningsrettigheter over Russland.

SAS og Eivind Roald advarer sterkt mot at Norge evt går ut av det skandinaviske "samarbeidet". Det kan skade forholdet til Russland og sammenligner det med Brexit og at det kan få uante konsekvenser. Han mener at dagens skandinaviske samarbeid er en stor styrke noe også Norweigan tjener på :p:D:lol::lol::lol:.

Dette blir så dumt som det bare kan bli....

Det er i samme artikkel der SAS tviler på at det finnes grunnlag for en Kinarute fra OSL..

https://www.dn.no/nyheter/2017/04/27/2025/Luftfart/sas-advarer-kjos-mot-luftfarts-brexit

Jeg er nesten litt skremt at Eivind kan finne på å si noe slikt. Jeg forstår at SAS ønsker å beskytte seg og unngå unødvendig konkurranse, men dette blir så åpenbart idiotisk at de burde ha holdt kjeft.
 
Last edited:
Skremmende, han snakker som om SAS er en etterlevning fra Kalmarunionen. Heldigvis har Kjos, Avinor og samferdselsminister i Norge større planer enn å være melkeku for København og Stockholm. Bare å bryte ut av hele greia.

NB! Helsinki har 6 ruter til Kina.
 
Last edited:
Finland og Russland har blitt enige om en ny avtale som gir Finland (da Finnair) muligheten til å øke overflyvningene til Øst Asia fra 74 til 80 ukentlige fra sommeren 2018
 
Finland og Russland har blitt enige om en ny avtale som gir Finland (da Finnair) muligheten til å øke overflyvningene til Øst Asia fra 74 til 80 ukentlige fra sommeren 2018



Må de fly fra Finland? Eller kan de fly fra f.eks Norge?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må de fly fra Finland? Eller kan de fly fra f.eks Norge?


Sent from my iPhone using Tapatalk



Det er finske rettigheter så kan bare brukes derfra, men Finnair er designated carrier (kun et selskap får bruke den)
 
Syntes det er rart at Russiske fly får fly fritt over scandinavia når ikke scandinaviske fly kan fly fritt over Russland. Dette høres ut som meget dårlig forhandling. Nekter og tro f eks kina finner seg i noe sånt.
 
Back
Top