Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Flere av dreamlinerene har jo LN-reg? Er ganske sikker på at flere nordmenn er ansatt i NLH også?
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Flere av dreamlinerene har jo LN-reg? Er ganske sikker på at flere nordmenn er ansatt i NLH også?

Det er vel det som er (en del av) problemet, NLH = irsk selskap? Og de ansatte er vel ansatt gjennom et singaporeansk ansettelsesbyrå? Flyet er altså registrert på norsk, irsk eller engelsk register, eies av et irsk selskap, med AOC fra land XYZ? (irland?), de ansatte hører til et singaporeansk selskap (??) og så videre....
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Det er vel det som er (en del av) problemet, NLH = irsk selskap? Og de ansatte er vel ansatt gjennom et singaporeansk ansettelsesbyrå? Flyet er altså registrert på norsk, irsk eller engelsk register, eies av et irsk selskap, med AOC fra land XYZ? (irland?), de ansatte hører til et singaporeansk selskap (??) og så videre....



Men det har fortsatt ingenting å gjøre med adgangen til Sibirkorridoren
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Det er vel det som er (en del av) problemet, NLH = irsk selskap? Og de ansatte er vel ansatt gjennom et singaporeansk ansettelsesbyrå? Flyet er altså registrert på norsk, irsk eller engelsk register, eies av et irsk selskap, med AOC fra land XYZ? (irland?), de ansatte hører til et singaporeansk selskap (??) og så videre....

Det stemmer heller ikke - Norwegian sine langruter minus SIN flys på DY (NAS) AOC.

LGW-SIN flys på NUK AOC (DI) på grunn av ruterettigheter mellom UK og Singapore.
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Det stemmer heller ikke - Norwegian sine langruter minus SIN flys på DY (NAS) AOC.

LGW-SIN flys på NUK AOC (DI) på grunn av ruterettigheter mellom UK og Singapore.

Jeg er litt forvirret her fordi det over tid fremkommer ulike forklaringer på hva som er problemet. Du har tydeligvis mye kunnskap om dette.

Kan du bekrefte at Norwegian sine manglende rettigheter til å fly Sibir korridoren ikke har noe med Norwegian sin forretningsmodell å gjøre?
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Kan du bekrefte at Norwegian sine manglende rettigheter til å fly Sibir korridoren ikke har noe med Norwegian sin forretningsmodell å gjøre?


Det stemmer. Deres forretningsmodell har ingenting med rettigheter med Sibirkorridoren å gjøre.

Fra OSL (til BKK) flyr Norwegian i dag med utenlandsk crew over Russland
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Jeg er litt forvirret her fordi det over tid fremkommer ulike forklaringer på hva som er problemet. Du har tydeligvis mye kunnskap om dette.

Kan du bekrefte at Norwegian sine manglende rettigheter til å fly Sibir korridoren ikke har noe med Norwegian sin forretningsmodell å gjøre?

Det har ene og alene med en avtale fra monopoltiden hvor de skandinaviske landene på sin side nominerte SAS som den eneste skandinaviske operatøren som skulle ha tilgang til snarveien over Sibir gjennom den skandinavisk-russiske bilatterale avtalen om overflygingsrettigheter. En avtale inngått lenge før det var noen reell skandinavisk konkurrent til SAS og lenge før markedet generelt bestod av langt flere aktører med store ambisjoner.

Sibir avtalen er enkelt og greit en konkurransehemmende faktor og bidrar trolig til å holde prisene østover kunstig høye gjennom redusert konkurranse.

Vel, rett skal være rett: det er ikke bare manglende konkurranse, men når SAS ikke opererer ruter fra Norge gjennom Sibirkorridoren i det hele tatt, så er det i praksis en ubenyttet avtale for Norges del. Trafikken blir kunstig rutet gjennom respektive ARN og CPH for Norges del, noe som også holder kostnadene høyere
 
Last edited:
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Fra OSL (til BKK) flyr Norwegian i dag med utenlandsk crew over Russland

Men kun over den europeiske delen av Russland, de får ikke lov å fly over Asia eller Sibir, heller ikke på BKK-ruten.
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Er det noen som har teksten i avtalen?

Hadde vært artig å sett hvordan dette er formulert, spesielt når en kjenner Kjos og Sandarker-Nilsen sin retorikk om "...Vi er skuffet over at norske myndigheter ikke har gjort mer for å sikre et norsk selskap samme rettigheter som et svensk til å fly raskeste veien til Kina, Sør-Korea og Japan."
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Kanskje løsningen ligger i at den norske stat selger seg helt ut av SAS...
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Kan Norwegian Long Haul åpne nye ruter over Sibir fra London, Paris, Roma eller Barcelona ?
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Hva DY sier i mediene er helt irrelevant, så lenge de ikke snakker om Russland-siden av forhandlingene og det har de ikke gjort.

Nok er egentlig sagt om forslaget å sette hardt mot hardt - det er fantasi.

Det mange glemmer er at det ikke er Norge og Russland som forhandler, men de skandinaviske landene og Russland. Det er bare slik at i denne forhandlingsomgangen er det Norge som leder forhandlingene på vegne av de skandinaviske landene. Med andre ord er vi forpliktet til å ta hensyn til de tre landenes samlede luftfartsinteresser og kan ikke kjøre solo.

"Forpliktet til å ta hensyn til Sverige og Danmark" (les: Sikre fortsatte rettigheter for et selskap som kun flyr til Asia fra de to andre landene, på "bekostning" av et selskap som vil fly fra Norge til Asia).

Er forøvrig enig i alt du skriver her, men situasjonen er likevel en smule paradoksal.
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Kanskje løsningen ligger i at den norske stat selger seg helt ut av SAS...

Tror neppe det har noe å si i denne sammenhengen. SAS er ikke mindre SAS med 100% private eiere. Hvis russerne ikke er interessert i å reforhandle, vil avtalen stå som den er. Glem heller ikke at russerne har en litt annen tidshorisont enn vi stressa vestlige. 'Snart' i Rissland kan lett bety tre år. ;)
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Bare litt tankespinn.. men om Asia er så viktig for «DY» - hvorfor har de da ikke ruter til/fra JFK / FLL til div steder i Asia? Vil tro interessen i Asia for NYC er større enn for Norge.
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Bare litt tankespinn.. men om Asia er så viktig for «DY» - hvorfor har de da ikke ruter til/fra JFK / FLL til div steder i Asia? Vil tro interessen i Asia for NYC er større enn for Norge.



For det første snakker vi da veldig lange ruter fort, dessuten har ikke Norwegian rettigheter å operere de fleste av disse strekkene, hvilket gjør at det ikke er aktuelt
 
Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

"Forpliktet til å ta hensyn til Sverige og Danmark" (les: Sikre fortsatte rettigheter for et selskap som kun flyr til Asia fra de to andre landene, på "bekostning" av et selskap som vil fly fra Norge til Asia).

Er forøvrig enig i alt du skriver her, men situasjonen er likevel en smule paradoksal.

Ja, det er en lei situasjon for Norges del. Men det er nok inntil videre uaktuelt å gå ut av dette luftfartssamarbeidet, siden det vil bli veldig dårlig mottatt i nabolandene.

Men nei, det er ikke greit at det skal være slik og om vi ikke får støtte fra Sverige og Danmark på at det skal liberaliseres, bør jo det få konsekvenser, om ikke så dramatiske som at vi melder oss ut. Men det kan jo tenkes at den svenske, norske og danske stat står helt samlet bak dette ønsket og at det utelukkende er Russland som trenerer.

Det er jo ikke akkurat noe nytt at skandinavisme er en dårlig deal for Norge. I realiteten er vi ikke bare samarbeidspartnere, men konkurrenter. Det er fint å samarbeide og koordinere, men ikke når det hemmer evnen vår til å konkurrere.
 
Norwegain og Asia

Så med interesse på Hegnar TV og samtalen med Bjørn Kjos. http://www.hegnar.no/TV/programmer

Han snakket bl.a. om rettighetene over Russland og at de hadde tillatelse til å fly over sydlige Russland.
Jeg tolket han dithen at det var kun Norwegian som hadde en kostnadsbase som gjorde at de kunne konkurrere med asiatiske og midtøsten selskaper på ruter til Syd Asia / Syd-Øst Asia.
Han dro frem Lufthansa som mer eller mindre var utkonkurrert og kun hadde en destinasjon igjen... Han trakk også frem KLM og AF som selskaper som slet i det segmentet.
India var det store markedet med "flere innbyggere enn Kina..."

Det som forundrer meg en del er
- hvorfor en han så unøyaktig når det gjelder for eks Lufthansa
- dersom han er eneste europeiske selskap som er konkurransedyktig, hvorfor setter han ikke inn noen av de 11 nye Dreamlinere som skal leveres i 2018 i dette segmentet? (de nye flyene skulle primært brukes til økt frekvens på eksisterende ruter)
-hvorfor snakker han mest om hvor han ikke får lov å fly (Sibir korridoren) dersom han allerede har tilgang til et stort marked med "lavthengende frukt" gjennom Syd Russland?
 
Re: Norwegain og Asia

Mener å ha hørt at Norwegian kan fly så mye de orker over Russland, men på betingelse av at de flyr på LN- registrering og med norsk crew?
 
Re: Norwegain og Asia

Mener å ha hørt at Norwegian kan fly så mye de orker over Russland, men på betingelse av at de flyr på LN- registrering og med norsk crew?

Det kan hende du har lest det, men det stemmer ikke.
 
Back
Top